Bedankt nog voor de tips, maar ik ben vanochtend al vroeg vertrokken. Uiteindelijk had ik de route van Havana aangepast met de extra lus naar de Luisenturm, goed voor ongeveer 170km.
Hieronder kun je mijn verslag terug lezen:
Stevige klimtraining Tecklenburg; constant op en af... au!
Met de vakantie in aantocht (vertrek vrijdag 8 augustus) wou ik vandaag de klimmersbenen nog een laatste maal echt trainen. Vorig weekend was ik naar de Veluwe gereden, dus daar had ik nu geen behoefte aan. De andere dichtstbijzijnde optie is voor mij het gebied rond Tecklenburg in Duitsland. Voor wie dit gebied niet kent: het is zwaarder dan de Veluwe, heeft meer opties, ongeveer vergelijkbaar met Limburg. De hellingen zijn er soms echt goed steil (20%+) maar toch kom je er nooit echt hoog.
Om wel de nodige hoogtemeters te kunnen maken moet je er dus sprokkelen en veel draaien en keren. Vorig jaar September had ik datzelfde daar al eens gedaan in een route van +/- 130km en reed ik die route grotendeel weer met een extra lusje naar de Luisenturm.
Zonder GPS is deze route niet te rijden omdat je regelmatig lusjes maakt en over dezelfde wegen rijd (beide richtingen) en de route zichzelf kruist. Maar vorig jaar had ik daar al ervaring mee opgedaan dus ik wist nu hoe ik dit aan moest pakken.
Goed half 9 stapte ik in de auto richting Duitsland, het was ongeveer 5 kwartier rijden. Onderweg vielen er wel een paar druppen regen, maar het zouden gelukkig de enige druppen zijn die ik vandaag zou zien, dus dat was prima

Het was ongeveer 25 graden met een afwisseling van wolken en zon, de wegen waren onder de bomen wel wat vochtig en daardoor was het soms wel wat benauwd, goed drinken was dus het devies.
Net voor 10 uur reed ik weg bij de auto. De route begint wel vlak, maar het duurt nog geen 4km voor de eerste heuvels zich aandienen. Vanaf Ledde ging ik richting Tecklenburg waar het draaien en keren begon. Meerdere lusjes kruisten elkaar hier, dus het was goed opletten. Hier ging ik toch nog eenmaal de mist in waardoor ik ‘gratis’ wat extra hoogtemeters voor de kiezen kreeg

Teckjlenburg kent een paar pittige hellingen met stukken tot boven de 20% dus ik kon dat wel voelen. Dit werd gevolgd door wat draaien en keren bij één van de zendmasten bij Tecklenburg.
Vanaf km 30 was dit ook geweest en ging ik oostwaarts naar de Doreberg op km 55 (doorlopend, maar het hoogste punt in de regio) en door naar Bad Iburg. Vanuit Bad Iburg kwam er lus oostwaarts. In deze zit zat echter wel voor mij een nieuwe klim: een heen-en-weertje van +/- 30km vaan de Luisenturm. De route daar na toe was een van de weinige stukken in de route die wat mogelijkheden bood om even stevig door te trappen omdat er geen steile heuvels in zaten. De Luisenturm bleek nog een pittig ding te zijn! Net als de Doreberg loopt deze echter ook dood, dus moest ik weer over dezelfde route terug.
Ondertussen raakte mijn beide 750cc bidons ook zo goed als leeg (had eentje al een keer een beetje bijgevuld) dus besloot ik bij terugkomst in Bad Iburg maar even een terassje te pakken vlakbij het kasteeltje daar. Dit bleek geen slecht idee want zoals bekend kan je in Duitsland goed taart eten
Ondertussen kon ik de benen al wel goed voelen, maar gelukkig hoefde ik nog ‘maar’ 50km van de geplande 170. Vanaf nu werd het soms wel harken en was ik blij dat ik mijn ‘fietsvakantie-verzet’ alvast gemonteerd had om te testen: met 34x30 kan ik lekker soepel blijven draaien
Na Bad Iburg ging ik weer terug naar het westen via Lienen en de bekende cementfabriek daar, en ik moet zeggen dat ik die voor mijn gevoel wel eens soepeler op ben gereden…
Hierna kwam nu een lusje noordwaarts gevolgd door weer een stuk zuidwaarts met de Kleeberg, een steil pokkeding zo aan het einde van de route. Gelukkig zat het er nu bijna op en na nog een keer goed harken in Tecklenburg ging het eindelijk definitief omlaag richting de auto.
Uiteindelijk was ik net voor 5 uur weer bij de auto. Ik was wel blij dat ik er was want het was een zware dag geweest. Constant op en af en draaien en keren kost energie en je moet steeds weer schakelen. Uiteindelijk kwam ik op 168km met net geen 2.400 hoogtemeters, en dat is voor een ‘laag’ gebied als dit toch echt een flink getal!
totaal 167.8 km / 2.373hm
http://www.strava.com/activities/171215622