Pagina 15 van 42
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 10 feb 2023 09:33
door hayes
Cowboy lijkt ook af te steven op faillisement.
Vorig jaar omzet van 15 miljoen en verlies van 24 miljoen...
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 10 feb 2023 10:11
door daniel1975
Denk dat ze dit toch een beetje aan zichzelf te wijten hebben. Alleen maar mikken op de dure niche, (zeer) beperkte marketing, aangevuld met de leverproblemen die iedereen heeft gehad door covid.
Ik heb ooit op het punt gestaan om een mooie blauwe AltumR te kopen, maar die ging toen net uit het assortiment en bleef alleen de veel duurdere Altum over. Had zelfs 2 uur op een R proef gereden, was fijne fiets.
Denk dat een merk ook een cashcow nodig heeft en een goedkoper model om exposure op de weg te hebben.
Porsche heeft ook ooit de 924 nodig gehad om te overleven of later de Boxter om door te kunnen groeien.
Mijn gok zou zijn dat Parlee teveel liefhebber is en te weinig ondernemer.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 06 jun 2023 21:44
door EmPeHa
VDL gaat fietsframes en vorken produceren in Nederland.
https://www.vdlbikeframetechnologies.com/en
te beginnen met aluminium frames voor QWIC, maar ook carbon vorken voor een veldritfiets van BCF (o.a. Ridley) en later vergelijkbare carbon zadel- en stuurpennen.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 jul 2023 19:54
door JPAR
Pinarello overgenomen door Zuid-Afrikaanse grondstoffenhandelaar
https://www.wielerflits.nl/materiaalzon ... handelaar/
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 14 jul 2023 10:00
door Ernie C.
Niet erg racefiets gerelateerd maar het faillissement van van Moof, laat mooi zien dat er nu flinke paniek is om alle proprietary die erop zit. Een mooie waarschuwing voor iedereen die een nieuwe fiets wil kopen.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 14 jul 2023 11:05
door Mehekachtohapi
Daarom ben ik erg blij dat we voor mevrouw MeHeKadinges een Mokumono Polder hebben aangeschaft. Duurde ook lang voordat deze er was, maar communicatie en klantvriendelijkheid staan op een heel hoog niveau en de fiets is kwalitatief zoveel beter dan een VanMoof. Vooral ook qua rijden.
En nog een redelijk positief beticht over Parlee:
https://www.cyclingweekly.com/news/back ... in-beverly
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 14 jul 2023 11:32
door martinbo
Ernie C. schreef: ↑14 jul 2023 10:00
Niet erg racefiets gerelateerd maar het faillissement van van Moof, laat mooi zien dat er nu flinke paniek is om alle proprietary die erop zit. Een mooie waarschuwing voor iedereen die een nieuwe fiets wil kopen.
Ik las dat je zelfs om je zadel in hoogte te verstellen een speciaal Van Moof sleuteltje nodig hebt, te bestellen bij Van Moof. Waanzin!
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 14 jul 2023 13:26
door SiO2
https://www.nu.nl/tech/6272253/fietsenm ... waren.html
Een noodgreep omdat Van Moof-eigenaren anders bij een faillissement hun fiets niet meer van het slot kunnen krijgen....

Leuk merk!

Hoe kun je een simpel concept als een fiets met een slot extreem complex maken.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 14 jul 2023 13:28
door Orlok
martinbo schreef: ↑14 jul 2023 11:32
Ernie C. schreef: ↑14 jul 2023 10:00
Niet erg racefiets gerelateerd maar het faillissement van van Moof, laat mooi zien dat er nu flinke paniek is om alle proprietary die erop zit. Een mooie waarschuwing voor iedereen die een nieuwe fiets wil kopen.
Ik las dat je zelfs om je zadel in hoogte te verstellen een speciaal Van Moof sleuteltje nodig hebt, te bestellen bij Van Moof. Waanzin!
Kijk met een omzet van ongeveer 80 miljoen en verlies van ongeveer 70 miljoen over dat zelfde boekjaar moet je ergens je geld aan verdienen.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 14 jul 2023 13:39
door raven14
SiO2 schreef: ↑14 jul 2023 13:26
https://www.nu.nl/tech/6272253/fietsenm ... waren.html
Een noodgreep omdat Van Moof-eigenaren anders bij een faillissement hun fiets niet meer van het slot kunnen krijgen....

Leuk merk!

Hoe kun je een simpel concept als een fiets met een slot extreem complex maken.
Wetende dat Cowboy ook niet probleemloos door zijn boekjaren fietst (pun intended)...
Deze bedrijfjes worden als Silicon Valley start ups gerund - en dat voor zoiets eenvoudigs en mainstream als een elektrische fiets. Ik vraag me dan af waarin de waarde van de onderneming wordt opgebouwd.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 14 jul 2023 13:52
door thestudent
Dat maakt tegenwoordig echt niets uit. Met allerlei mooie constructies kan je een bedrijf jarenlang verlies laten maken, terwijl je je zelf als directeur wel gewoon flink salaris laat betalen. En dan van geldschieter naar geldschieter de gaten laten vullen. En toch zorgen dat je eigen finaciele situatie buiten schot blijft.
Uiteindelijke doel is dan om op een of andere manier de aandelen te slijten aan een of andere investeringsmaatschappij danwel volledig overgenomen te worden. Waarna je hopelijk bent binnengelopen.
Andere optie is dat de boel uiteindelijk toch klapt. Tja.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 14 jul 2023 13:59
door DDX
Dat binnenlopen is wel gelukt, de oprichters staan in de Quote 500:
https://www.quotenet.nl/zakelijk/a37439 ... 8-miljoen/
Al zit dat deels nog in aandelen natuurlijk, maar ook salaris zal niet minimumloon zijn wat ze gerekend hebben voor hunzelf.