Pagina 139 van 237

Re: Het grote auto-topic

Geplaatst: 26 nov 2024 19:59
door daniel1975
Orlok schreef: 26 nov 2024 18:56

Dus als iedereen met zonnepanelen nu op een mooie zomerdag met veel zon de grootste stroomverbruikers zou aanzetten valt alles wat overbelasting betreft wel mee. 😉
Pssst, zo’n zonnepark levert dan ook het meeste stroom…. Dus wie kan mij uitleggen waarom consumenten nu worden gestraft en er tegelijk megaparken worden aangelegd?

Re: Het grote auto-topic

Geplaatst: 26 nov 2024 20:07
door Peter243
Ernie C. schreef: 26 nov 2024 17:30 Dat gaat alleen zo lastig als je niet thuis bent.
Gaat prima vrijwel alles is op afstand aan te sturen. Voldoende slimme oplossingen die dit mogelijk maken. Ook op tijdstip dan aanbod wat goedkoper is.

Re: Procedure inname fiets bij fietsenmaker

Geplaatst: 26 nov 2024 20:19
door BertL
Orlok schreef: 26 nov 2024 18:56 Overbelasting van ons elektriciteitsnet valt m.i. over het algemeen voor de gebruikers (wij dus) wel mee omdat er vanuit de netbeheerder gerekend wordt met een gelijktijdigheids percentage in het stroomverbruik van het aansluitvermogen van de gebruikers waarop de installatie is uitgelegd. Alleen als ieder huishouden met zonnepanelen, ter waarde van hun jaarverbruik in kWh, zou zijn uitgerust komt het op een mooie zomerdag met veel zon terug geleverde vermogen boven de door het gelijktijdigheids percentage uitgerekende installatie en kan de netbeheerder het opgewekte vermogen niet kwijt omdat de daarvoor beschikbare transformatoren onvoldoende vermogen hebben om te transformeren naar de hoogspanning installatie. Vandaar de nu in opspraak zijnde extra transformatorhuisjes.

Dus als iedereen met zonnepanelen nu op een mooie zomerdag met veel zon de grootste stroomverbruikers zou aanzetten valt alles wat overbelasting betreft wel mee. 😉
Precies. Extra transformatorhuisjes met buurtaccu's, zodat lokaal opgewekte stroom ook lokaal blijft en niet het hele net hoeft door te reizen op weg naar een bestemming. En zo snel als mogelijk beginnen met het opslaan van een overschot aan wind-/zonnestroom in waterstof of een andere energiedrager.
En het zou natuurlijk kunnen helpen als je je eigen buurman op jouw stroomproductie zou mogen aansluiten.

Re: Het grote auto-topic

Geplaatst: 26 nov 2024 20:51
door Ernie C.
Peter243 schreef: 26 nov 2024 20:07
Ernie C. schreef: 26 nov 2024 17:30 Dat gaat alleen zo lastig als je niet thuis bent.
Gaat prima vrijwel alles is op afstand aan te sturen. Voldoende slimme oplossingen die dit mogelijk maken. Ook op tijdstip dan aanbod wat goedkoper is.
Maar het ging er mij om dat je daar al je apparatuur voor mag vervangen en dat er geen eenduidig protocol is om het allemaal werkend te krijgen. Voor de doorgewinterde ICT'er wellicht een eitje, voor mij niet. Komt nog bij kijken dat we een laadpaal van de leasemaatschappij krijgen, en die is "not on speaking terms" met de omvormers en dat soort grappen.
Heb je allemaal "slimme" apparaten, zijn ze als netwerk dommer dan het achtereind van een varken. Thuis een kop koffie zetten of je tv aan en uit zetten is, terwijl je op je werk bent is geen probleem, maar zo gauw het nuttig wordt, haakt de slimme technologie af. En dan moet je je was nog van de wasmachine in de droger krijgen ;) .

Re: Het grote auto-topic

Geplaatst: 26 nov 2024 21:17
door nijkie
Kan het weer over ootoo’s gaan.

Re: Procedure inname fiets bij fietsenmaker

Geplaatst: 26 nov 2024 22:55
door daniel1975
BertL schreef: 26 nov 2024 20:19 [
Precies. Extra transformatorhuisjes met buurtaccu's, zodat lokaal opgewekte stroom ook lokaal blijft en niet het hele net hoeft door te reizen op weg naar een bestemming. En zo snel als mogelijk beginnen met het opslaan van een overschot aan wind-/zonnestroom in waterstof of een andere energiedrager.
En het zou natuurlijk kunnen helpen als je je eigen buurman op jouw stroomproductie zou mogen aansluiten.
Allemaal waar, maar mijn vraag nog steeds niet beantwoord: waarom nu nog zonneparken aanleggen en tegelijkertijd de consument beprijzen?

Re: Het grote auto-topic

Geplaatst: 27 nov 2024 07:19
door Ernie C.
nijkie schreef: 26 nov 2024 21:17 Kan het weer over ootoo’s gaan.
Witgoed op wielen ;)

Re: Procedure inname fiets bij fietsenmaker

Geplaatst: 27 nov 2024 10:54
door wasbeer2006
daniel1975 schreef: 26 nov 2024 22:55
Allemaal waar, maar mijn vraag nog steeds niet beantwoord: waarom nu nog zonneparken aanleggen en tegelijkertijd de consument beprijzen?
Omdat ie vaak wel lokaal bedoeld zijn.
Omdat die plannen 10 jaar geleden bedacht hebben en nu pas uitvoeren
Omdat het subsiede oplevert

Alles wordt einzijdig uitgedacht. Ik heb zo vaakl gezegd wijkaccu's
Zonnepanelen op de scholen in de wijk, heeft de wijk er in het weekend wat aan.

Maarja de netbeheerder roepen nog nog (niet allemaal meer) thuisaccu.
Logisch die hoeven zei namelijk niet te betalen.

Maar de thuis accu wordt nu financieel ingezet. Ik durf te voorspellen dat die ook zsm aan banden wordt gelegd, want dat levert juist extra netbelasting op en niet minder. Maargoed daar komen de netbeheerders binnenkort wel achter.

Re: Procedure inname fiets bij fietsenmaker

Geplaatst: 27 nov 2024 20:21
door BertL
daniel1975 schreef: 26 nov 2024 22:55
Allemaal waar, maar mijn vraag nog steeds niet beantwoord: waarom nu nog zonneparken aanleggen en tegelijkertijd de consument beprijzen?
Zonneparken worden door projectontwikkelaars en energiecoöperaties aangelegd.
De consument krijgt een tarief aangerekend door een energiemaatschappij.
Wat hebben die twee met elkaar te maken?
Niks

.

Re: Het grote auto-topic

Geplaatst: 27 nov 2024 20:32
door daniel1975
Zo’n park heeft een enorm rendementsprobleem als die ook boete krijgen op piekmomenten. Dus níet interessant voor investeerders. Of toch andere regelingen…….?

Re: Procedure inname fiets bij fietsenmaker

Geplaatst: 27 nov 2024 20:55
door BertL
Een horizon van 25 jaar en veel geld op zoek naar rendement.

Re: Het grote auto-topic

Geplaatst: 27 nov 2024 23:09
door Ernie C.
Het laat vooral zien dat stroom helemaal geen product voor de vrije markt is. Het maakt voor het netwerk niet uit of je je auto overdag op het werk aan de lader legt, maar liever laten ze je daar een tarief betalen waar ze extra winst op pakken en vragen ze teruglevergoeding voor de stroom die je zonnepanelen opwekken.
Bij uitstek iets om collectief te regelen, dan zijn de problemen al voor 60% opgelost.