Pagina 125 van 126

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 11 apr 2024 09:56
door niceguyeddie
Ik ken de omwentelingen en verhoudingen die ik nu rij niet, ga dat eens bekijken om de cijfers te weten.
Het is inderdaad zo dat ik geen verhouding vind die ik 'goed vind'. Dat probleem had ik vroeger niet. Dus ik vroeg me af of ik dit kan oplossen door terug van voor een compact te steken (50/34). Achteraan wil ik liever niet wijzigen want die 11-30 is aangenamer voor in de bergen dan m'n vorige 11-28.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 29 mei 2024 12:51
door majkel
Ik ging van triple naar double, voornamelijk vanwege het gewicht

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 29 mei 2024 17:24
door Jans
majkel schreef: 29 mei 2024 12:51 Ik ging van triple naar double, voornamelijk vanwege het gewicht
Kon je zelf weer 152 gram aankomen?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 29 mei 2024 20:19
door prjz
Was er nog maar triple.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 29 mei 2024 21:25
door Tussendoor
Shimano Tiagra 4700 is er gewoon nog als triple.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 30 mei 2024 08:11
door Theo V
prjz schreef: 29 mei 2024 20:19 Was er nog maar triple.
Zeker, wat is er niet multifunctioneler dan een triple met Di2.
Dat zou voor mij echt de perfecte groepset zijn.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 30 mei 2024 11:05
door MarkVeenstra
Theo V schreef: 30 mei 2024 08:11
prjz schreef: 29 mei 2024 20:19 Was er nog maar triple.
Zeker, wat is er niet multifunctioneler dan een triple met Di2.
Dat zou voor mij echt de perfecte groepset zijn.
Geldt dat ook voor de huidige wide range (mullet setups) en 12 speed groepen?
De GRX met een 46/30 of een 48/32 (of vergelijkbare SRAM groepen).., en een enorme pizza cassette achter. geeft een enorm berijk.

triple met 8 of 9 speed snap ik wel. Dan heb je minder kransen achter en dus minder grote range of veel grotere sprongen.

Je kan wel beargumenteren dat het cleaner is om de grote range te bereiken met een extra kettingblad voor die klein is. ipv een pizza schijf bij je cassette. Dat denk ik wel.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 30 mei 2024 11:11
door wmc
Als je echt een triple wilt kun je altijd nog voor een dubbel met Classified hub achter gaan. Effectief heb je dan zelfs een quadrupel :lol:

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 30 mei 2024 11:23
door walter-
majkel schreef: 29 mei 2024 12:51 Ik ging van triple naar double, voornamelijk vanwege het gewicht
Ik hoop vooral omdat je de kleine verzetten niet nodig hebt.... zou wat dom zijn een double te rijden en dan niet boven te geraken.

Walter

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 03 mei 2025 09:50
door Beam me up, Scotty
Op mijn eerste racefiets zat 2x5, daarna kocht ik er een met 2x6, 2x8, 3x10, 2x11 compact, 2x12 semi-compact. De enige die niet lekker bevielen waren de triple en compact. Doe mij maar een min of meer traditioneel verzet, zelfs in de heuvels/ bergen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 20 jun 2025 13:14
door damhooligan
Net een nieuwe fiets gekocht en nu van 10 speed naar 11 speed.
Van een 11—25 cassette naar een 11-32

Gisteren een 60km test rit gedaan met klimmen (gemiddeld 6% over 800m op het einde) en merk dat ik laatste 28 en 32 niet gebruik . Zat geheel comfy in de 25

Nu vraag ik me af of of een 53/39 crank een optie is, heb naar tabellen gekeken maar kan niet echt info vinden of het verschil hoog is

Bv is de versnelling 34-25 erg anders dan de 39 - 25, en zo ja is dit de eerste compenseren met de versnelling 39-28?
Of zijn 34-25 en 29-28 vergelijkbaar aan elkaar?

Als iemand hier meer over kan vertellen waardeer ik dat zeker

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 20 jun 2025 13:18
door wmc
Dat sommetje kun je toch makkelijk zelf maken? Bij twijfel, kijk eens hier: https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth . Je moet de verzetten zelf nog aanpassen