Pagina 13 van 258

Geplaatst: 08 dec 2007 19:39
door edwin01
Nou, dat valt wel mee... ik heb tot twee jaar terug gekoerst op een Jan Janssen Titanium. Het frame (zonder vork) kon ik voor 1.100,- kopen bij JJ. Het weegt ongeveer 1600gr en is echt een stuk strakker dan de stalen SLX en Reynolds frames waar ik daarvoor op reed. Tel er 350gr (en 200,-) bij voor een Look HCS3 vork en je hebt een combo van nog geen 2kg. Voor een (modern) stalen frame met een vergelijkbaar gewicht en prijs moet je erg goed zoeken.....
De JJ doet nog steeds trouwe dienst als trainingsfiets, afgemonteerd met Ultegra 10speed.

Geplaatst: 08 dec 2007 20:18
door maurice
bikeboss schreef:Maar een goed titaniumframe is ook véél duurder dan staal. En hoewel titanium lichter is, is het ook flexibeler en resulteert dus in een slap frame. Om voldoende stijfheid te bekomen moeten de buisdiameters worden vergroot, waardoor een deel van de gewichtswinst t.o.v. staal verloren gaat. Vraag is dan of het de moeite loont zoveel meer aan titanium te besteden? Een niet te miskennen voordeel blijft natuurlijk dat titanium door zijn corrosiebestendigheid niet moet worden gelakt.


Ik zou willen voorstellen even de stijfheidstesten van Fiets te kijken, ook op deze site. En dan met name naar de gemiddelde torsistijfheid. Dan praat je wel anders.
VB: een Litespeed Seina met een gemiddelde van 77 tov een Gazelle stalen Reynolds 531 76,2 en 77,3.
Dus echt, echt slapper?......

Geplaatst: 09 dec 2007 18:30
door campasuper
Die Gazelles met 531 buizen zijn echt wel anders ( minder stijf ) dan de moderne stalen frames. Echt geen vergelijk.
Een Litespeed kost zomaar 2.500,= euro en die Gazelles komen uit de oude doos.
Een beter vergelijk is die Litespeed met bijvoorbeeld Duell. Dan wordt het wel even anders ...

Geplaatst: 09 dec 2007 18:33
door maurice
Er staan ook moderne stalen Italiaanse frames tussen die minder goed scoren. Maar wat Duell betreft heb je gelijk. Echter ik heb met beiden jaren gereden en er gaat wat mij betreft niets boven titanium.

Geplaatst: 09 dec 2007 19:08
door bikeboss
Als we een moderne Ferrari (lees: Litespeed) vergelijken met een overjaarse 'kever' (lees: Gazelle met Reynolds 531 staal) zijn we natuurlijk ver van huis. Het is er mij overigens niet om te doen titanium-frames af te breken, hoor. Ik weet de eigenschappen ervan echt wel te waarderen. Alleen stel ik mij de vraag of het surplus aan comfort de meerprijs rechtvaardigt, en die meerprijs is er hoe dan ook indien je van een kwalitatief frame (dus ook wat de lasnaden betreft) wil verzekerd zijn!? Ik bekijk alles uit het oogpunt van de modale wielertoerist en niet van diegene die er heel warmpjes in zit.

Geplaatst: 12 jan 2008 22:04
door tiest
Topic-kick

Wilde met jullie dit mooie plaatje van het enige stukje rijdend staal wat zich hier nog in huis bevind toch ff delen:)

[img=http://www.robmeeuwessen.nl/afbeeldinge ... elle-3.jpg]

Geplaatst: 12 jan 2008 23:34
door poets
echt schitterend , welke buis is het en is ie al opgebouwd ?

Geplaatst: 12 jan 2008 23:37
door maurice
Reynolds buizen, das zeker.

Geplaatst: 12 jan 2008 23:47
door tiest
Fiets rijd al jaaaren rond:) en is in tussentijd geevalueerd en heeft al meerdere samenstelingen gehad.

Nu ziet hij er zo uit, (maar dan met zwarte SLR xp):
[img=http://img511.imageshack.us/img511/6123/dscn3529rn9.jpg]

Frame heefd al vele afmontage's gekend en is na een kort uitstapje weer terug bij z'n "orginele" berijder. en dit jaar weer helemaal fris en fruitig opgebouwd.

Frame is gemaakt van Reynolds 531 buizen. en is uit het laatste jaar dat Gazelle nog echte stalen frames maakte.



* fiets is mooier in het echt. en vooral het frame:)

Geplaatst: 13 jan 2008 00:22
door poets
gazelle maakte toch ook frames met 7 of 800 serie buizen van reynolds ?

nogmaals mooie fiets .

en waar is deze foto genomen ?