Pagina 13 van 20

Geplaatst: 17 feb 2009 16:43
door simic
Helemaal mee eens. Ik kan gelukkig zelf ook aardig aan mij fiets sleutelen, maar als ik iets aan mijn fiets heb, ren ik gewoon naar de fm om de hoek, waar ik mijn fiets NIET heb gekocht.

Geplaatst: 17 feb 2009 20:05
door michielh
Met een tweedehands fiets kopen is het voor velen ook niet een ander geval. Fiets gekocht van
een particulier, onderhoud gebeurt bij de vertrouwde fietsenmaker.

Geplaatst: 17 feb 2009 20:31
door michelvd
Het enige verschil is soms dat je voor gaat voor je onderhoud als je de fiets bij die fm gekocht hebt. Voor de rest moet je gewoon betalen voor je beurt. En laten wel wel wezen, je kan ook voor je onderhoud naar Salden/ Vos e.d.. Althans dat lijkt mij.

Ik ben toevallig vanmiddag even bij Vos langs geweest. Ik moet zeggen dat ik leuk geholpen en te woord gestaan ben. Ik heb niets gekocht, maar dat zou nog best eens kunnen.

Geplaatst: 10 mar 2009 16:13
door mrcoffee
Vandaag met een collega even vanuit het werk op en neer geweest naar Vos. Na alle opmerkingen wilde ik het toch ook eens zelf zien :)

Indruk:
Een gigantische hoeveelheid fietsen... je ziet echt door de bomen het bos niet meer.
Je moet goed weten wat je wilt hebben want de meeste modellen zijn 2008 of ouder.

Verkopers zijn best vriendelijk als ze willen verkopen maar hebben niet heel veel kennis van zaken dan de gemiddelde fietsboer. Het is dus duidelijk geen speciaal zaak.

Even zitten mag (past deze maat fiets) maar proefritjes worden er niet gemaakt. We praten hier niet alleen over een fiets van minder dan 1000 euro. Hoezo? Geen proefritje. Aftikken en daarna meenemen. Mij bekroop het gevoel: zoals de waard is ....

Mijn collega was volkomen ontredderd en het bezoek leidde alleen maar tot meer verwarring. Dus die is weer terug bij af. Ik zou zeggen koop die fiets maar ergens anders al is die daar iets duurder. Weet je precies wat je wilt hebben, een goed oog voor detail (beschadigingen!) en sleutel je zelf graag? Volgens mij kun je dan best een hele leuke deal maken.

Geplaatst: 10 mar 2009 19:32
door michelvd
mrcoffee schreef:Weet je precies wat je wilt hebben, een goed oog voor detail (beschadigingen!) en sleutel je zelf graag? Volgens mij kun je dan best een hele leuke deal maken.


Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben zelf nog kijkende naar een Scott Addict frame en ik werd juist gewezen op een klein scheurtje in de lak of het frame van een Addict R4, waar je wel heel goed naar moest kijken om het te ontdekken om het te zien, die hij dus niet wilde verkopen. Die zou hij terug sturen en wilde die dus niet verkopen

Geplaatst: 10 mar 2009 22:10
door simic
Misschien zag hij in dat je oog voor detail hebt, en verkoopt hij het frame aan een onwetende klant, je weet het niet, maar ze blijven rare gozers...ja, ik ben er al een keer geweest!

Geplaatst: 10 mar 2009 22:21
door foosho
mrcoffee schreef:Even zitten mag (past deze maat fiets) maar proefritjes worden er niet gemaakt. We praten hier niet alleen over een fiets van minder dan 1000 euro. Hoezo? Geen proefritje. Aftikken en daarna meenemen. Mij bekroop het gevoel: zoals de waard is ....
Bij de gemiddelde FM staat de gewenste racefiets er niet eens, laat staan in je maat.

Ik kan me goed voorstellen dat ze niet iedereen proefritjes laten maken, 't zou een gekkenhuis worden... nog afgezien van het feit dat je niet in 5 mins op een niet op jou afgestelde fiets kunt beslissen of ie goed rijdt..

Er zijn legio FM's die er niet aan doen trouwens, 't zal niet de 1e keer wezen dat een beginneling op z'n plaat gaat en 't frame beschadigt, mijn part zonder het te melden, sta je dan als FM..

Geplaatst: 11 mar 2009 09:49
door tinuz0
dijkjes schreef:Ik vraag me ook altijd af waarom als je een fiets bij een salden/vos/hopmans koopt niet gewoon naar die zelfde FM kan gaan voor onderhoud. Althans zo wordt dat voorgedaan hier op het forum

Ik bedoel na dat ene service beurtje betaal je het zelfde bij de lokale fm voor jouw fiets bij hopmans als een fiets die ik eventueel bij hem gekocht zou hebben.

Ikzelf heb een derks wielersport fiets en breng hem gewoon weg bij me lokale fm 2x per jaar voor beurtjes niks aan het handje.
Op zich heb je wel gelijk, de meeste fietsenmakers doen er totaal niet moeilijk over als je jouw fiets bij hun laat onderhouden terwijl je hem ergens anders hebt gekocht... Maar zodra deze maar even bij hun in de 'kettingen' hangt worden alle uren doorgerekend.

Aan mijn vorige fiets / LBS heb ik qua servicebuurtjes, onderhoud ... tot aan het vervangen van gebroken spaken praktisch niets betaald... Dat is service.

Bij mijn huidige LBS is het niet veel anders; afgelopen jaar toch veelvuldig iets laten veranderen en nog nooit iets hoeven te betalen... (Ze zeiden wel dat er loonkosten worden berekend voor het vervangen mijn nieuwe stuur/stuurpen, het zal mij benieuwen... ;) )

Al de kosten bij elkaar genomen kom ik gedurende vijf jaar makkelijk aan de 10% extra korting die VOS/Salden e.d. geven... En ik heb een fiets die perfect is afgesteld, geen (verborgen) gebreken heeft en mocht er toch iets mis zijn ik er altijd mee langs kan komen zonder eerst naar de andere kant van NL te hoeven rijden, maar dat laatste is persoonlijk... :)

Geplaatst: 11 mar 2009 09:55
door perik
Als je alles altijd door de FM laat doen kan ik me inderdaad voorstellen dat het loont om meer te betalen bij een duurdere, kleine FM. Maar krijg je dan ook gratis nieuwe kettingen/cassettes, remblokken etc? Dat moet haast wel als je 5 jaar lang gratis onderhoud geniet. Daar kunnen de FM's waar ik wel eens kom niet aan tippen!
Voor mij is afstellen, onderhoud, aanklooien met het materiaal ook een deel van de hobby. Het is daarom voor mij totaal oninteressant om zoveel extra te gaan betalen om een paar stelbeurtjes te krijgen.

Geplaatst: 11 mar 2009 11:27
door tinuz0
@ perik; volgens mij heb ik het nergens gehad over materialen, maar enkel over loonkosten... :)

En ik heb geen idee wat voor een fiets jij in je hoofd had zitten bij het typen van je vorige bericht, maar ik dacht aan de eerder genoemde 250 tot 350 euro wat je aan (extra) korting zou krijgen bij winkels als Vos / Salden...

En inderdaad, sommige dingen kan je zelf ook prima afstellen, maar om de 5000 km laat ik mijn fiets toch even goed nakijken. En hoe lang is mijn LBS daar mee bezig; half uur, één uur? Dat scheelt me dan toch weer 25 tot 50 euro... Om de kleine dingen waar ik zelf niet uit kom achter wegen te laten...

Maar voor een ieder wat wils; ik heb het helaas van een vriendin mogen aanschouwen wat het kan meebrengen om bij Vos te kopen (te breed stuur, verkeerde lengte crank, beschermingsstrips vergeten, etc. etc.). Nu moet zij opnieuw van Groningen naar Zwanenburg en terug; weg extra korting...

En dat noemt zich dealer / specialist met hoge service...

Geplaatst: 11 mar 2009 11:45
door rikkert
Inderdaad, als je zelf veel kunt klooien en je vindt het nog leuk ook kan het lonen je fiets je fiets bij Salden iod te kopen en alleen voor hele ingewikkelde dingen naar de FM te brengen ipv daar dan ook je fiets te kopen. Maar een nieuw stuur monteren oid doe ik zelf. En dan betaal je regelmatig bij de FM het volle pond terwijl je 'm zelf monteert.

Overigens rekent mijn FM geen korting en maar vaak ook geen arbeid als hij het noet monteren(vind ik fair), maar je het zelf doet geeft ie meestal wel korting weg (ook fair). Dus die doet het netjes.

Geplaatst: 11 mar 2009 18:25
door diogenes
>tot aan het vervangen van gebroken spaken praktisch niets betaald... Dat is service.
Spaken horen niet te breken. Als het wel gebeurt, is of het wiel slecht gebouwd, of het is mishandeld. Ik heb wielen die 7 jaar oud zijn, hetgeen neerkomt op minimaal 110.000 km en ik heb nog NOOIT spaakbreuk gehad.

Diogenes