Pagina 112 van 262
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 12 apr 2017 10:30
door synapse
Met Koelvinnen lijkt mij hooguit (en bij heel hoge uitzondering) nodig bij een afdaling in de bergen waarbij je er dan niet aan ontkomt om langdurig en slepend te remmen.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 12 apr 2017 11:05
door Bospaadje
Dat gevoel had ik zelf ook al. Op mijn Mtb heb ik de koelvinnen ook niet. Ook nog nooit gemerkt dat ik ze niet had.
Dan blijft alleen nog de vraag, wat is het grote verschil tussen metaal en organisch en onder welke omstandigheden ga je dat merken?
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 12 apr 2017 11:55
door wasbeer2006
Sintered remt beter in natte omstandigheden en slijt minder. nadeel kan zijn dat ze vaak meer herrie maken.
ik zou zeker zonder vinnen nemen, de blokken met vinnen willen ook nog wel eens wat trillen en daardoor een irritant geluid maken.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 12 apr 2017 19:02
door 53x11
Na een keer in een onverwachts modderig ritje beide setjes organische blokken volledig opgereden te hebben rij ik nu met gesinterde blokjes. Slijten veel minder snel, maar piepen inderdaad ietsje meer. Daarnaast remmen ze iets minder gedoseerd en iets minder krachtig, maar dat is in Nederland geen issue.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 12 apr 2017 21:46
door Bospaadje
Dank voor advies. Metaal besteld zonder koelvinnen. Mocht dat in zlimburg, Ardennen en Eiffel te min zijn, bestel ik wel setje met vinnen
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 apr 2017 09:51
door de zwarten
Ik zie in het wielen forum de vraag voor schijfremwielen voorbij komen, en tot mijn verbazing zijn dat wielsets met alu velgen.
Kan iemand mij uitleggen waarom je voor schijven + alu velgen kiest? Het lijkt mij dat het voordeel van schijven vooral bij nat weer en bij carbon velgen zit.
Om net iets beter te remmen in nat weer met schijven, offeren schijfremrijders dus wielstijfheid, gewichtswinst, meer onderhoud aan schijven en ook geld (ze kosten simpelweg meer dan vergelijkbare velgremwielen) op, of zie ik het te negatief?
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 apr 2017 10:01
door Bospaadje
Mijn fiets kwam standaard met de alu versie van de Zipp 30 course. 1,630g
http://road.cc/content/review/170824-zi ... e-clincher
Ik heb eens gegoogled op carbon clincher disc en mijn eerste resultaten:
FF F4D 1560gr
Vision metron 55 1730gr
Fulcrum racing quattro 1605.
Puur @ random, gewicht verschil valt dus wel mee.
Het zijn overigens best fijne velgen. Ik heb nu ook een setje carbon vanuit China binnen, die zal ik na AGR eens erin zetten.
Wellicht dat Alu iets meer comfort biedt? Iets goedkoper is? Standaard bij de fiets zat/zit? Geen lelijke velgrand meer? Geen slijtage meer aan velgrand?
EDIT: maar diegene die de nadelen probeert te vinden en daar op blijft hameren, zal er altijd wel vinden. Dat zelfde geldt natuurlijk omgekeerd. Dat is ook de reden dat dit topic zoveel reactie krijgt.
Op zich natuurlijk wel fijn, want die ene keer per maand dat je eens een vraag hebt over Schijfremmen, vind je het topic wel snel terug
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 apr 2017 10:21
door bikerke
SqueeZer schreef:
- Meer onderhoud aan schijven? Blijkbaar hoort iedereen horror verhalen maar ik heb echt niet veel onderhoud aan mijn disc brake fietsen, ik zou zelfs durven zeggen dat mijn non disc fietsen meer onderhoud (opkuis) nodig hebben.
......
Long story short, voor mij is die fiets DE BESTE om dagelijks richting werk te gaan, en af en toe laat ik hem eens wat verder uit meerbepaald in de winterse maanden en ja hij heeft ALU wielen
+1
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 apr 2017 10:44
door de zwarten
SqueeZer schreef:de zwarten schreef:
Zulke vragen kan ik trouwens ook stellen:
Kan mij iemand uitleggen waarom mensen perse met fietsen onder de 7 kg moeten/willen rijden, full carbon en liefst met een minimumwaarde van 3000 euro?
Is eigenlijk een soortgelijke vraag vanuit mijn perspectief want mij boeit gewicht niet,
Mij boeit gewicht ook niet an sich, maar mij boeit evenmin het verschil in remprestaties tussen alu velgremmen en schijven in het vlakke Vlaanderen / Nederland.
Immers: de winst bij schijven is het grootst als je vergelijkt carbon velgremmen. Waarom zou je dan schijven met alu velgen combineren, als je evengoed alu velgremmen kan kiezen? Dan heb je nauwelijks winst in remprestaties, maar heb je dus wel meer onderhoud (en als dat niet het geval is, is dat een teken aan de wand dat je eigenlijk behoorlijk weinig remt en geen schijven nodig hebt), minder stijfheid, meer gewicht,...
Misschien allemaal hele kleine nadelen, maar de keuze voor schijven is dan toch ook gewoon een heel heel klein voordeel, maar wel meer geld kost?
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 apr 2017 11:09
door Keezx
Tis maar net waarom je schijven wil, ieder heeft daar zijn eigen ideeen over.
Op een winterfiets/commuter/gravelbike o.i.d. wil je misschien wel schijven, maar geen carbon velgen.
Mag een kandidaat helemaal zelf bepalen.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 apr 2017 14:13
door Erik1.0
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 apr 2017 14:17
door Keezx
Die kapjes zijn toch al besproken?