Pagina 12 van 43

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 13 aug 2025 21:20
door Patrick VB
Dat kan ik wel geloven.
Zelf moet ik beschaamd toegeven nu veel fitter te zijn dan op mijn 49. (Periode dat mijn kopvrouw ploegleider was).
Dus Daniel, niet wanhopen.πŸ˜‰πŸ₯³

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 14 aug 2025 07:45
door rikkert
Afgelopen vakantie een cassette met een 32 aan moeten schaffen om de MontVentoux op de komen. Het was me eerder in de vakantie met een 28 beroerd bevallen. Ik kreeg het eenvoudig niet goed rondgedraaid. Nu heb ik dit jaar door omstandigheden een slechte winter en voorjaar gehad, maar deed toch wel een beetje zeer. Dat ik er door jr afgereden zou worden, was vooraf duidelijk, maar meer dan een half uur. Auch. 54 jaar, ik merk het wel hoor.

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 14 aug 2025 08:51
door 53x11
Tja, met 34X25 omhoog en dan binnen de anderhalf uur klaar zijn zal er voor mij ook niet meer inzitten (dat was ruim 15 jr terug :oops:), maar ik heb ook de behoefte niet zo om daar hard genoeg voor te trainen en af te zien. Ik vraag me eigenlijk meer af of ik nog een beetje zou kunnen dalen op asfalt op die smalle bandjes.

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 14 aug 2025 09:08
door raven14
Dalen zou (als de kilo's mee evolueren met de leeftijd) nog wel sneller moeten kunnen :). Maar bij mij gaat de durf er in ieder geval toch wat uit.

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 14 aug 2025 09:25
door 53x11
Vet% rond de 15% houden lukt me nog wel (OK, dat was ooit 10% of lager, maar naar die tijd wil ik ECHT niet meer terug). Het grappige is dat ik op de (downhill) MTB steeds meer kan en durf, maar dat vergeleken met een beetje stevige MTB een racefiets wel erg ielig lijkt, en dat zo'n race-helmpie en lycra pakkie ook wel erg afsteekt tegen fullface en body-protectie, zodat ik me ernstig afvraag in hoeverre iets van de MTB skills en durf overdraagt op de racer.

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 14 aug 2025 14:46
door rikkert
raven14 schreef: ↑14 aug 2025 09:08 Dalen zou (als de kilo's mee evolueren met de leeftijd) nog wel sneller moeten kunnen :). Maar bij mij gaat de durf er in ieder geval toch wat uit.
Hier ook, in redelijk topvorm, 94 per uur de Ventoux af (25 jaar terug). Nu bij 65 per uur gewoon in de ankers. Het is het me echt niet waard.

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 14 aug 2025 15:43
door Theo V
65????
Dan komt het bij mij al dun langs mijn benen. πŸ˜‰πŸ™„πŸ˜Ž

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 14 aug 2025 15:51
door wasbeer2006
53x11 schreef: ↑14 aug 2025 09:25 Vet% rond de 15% houden lukt me nog wel (OK, dat was ooit 10% of lager, maar naar die tijd wil ik ECHT niet meer terug). Het grappige is dat ik op de (downhill) MTB steeds meer kan en durf, maar dat vergeleken met een beetje stevige MTB een racefiets wel erg ielig lijkt, en dat zo'n race-helmpie en lycra pakkie ook wel erg afsteekt tegen fullface en body-protectie, zodat ik me ernstig afvraag in hoeverre iets van de MTB skills en durf overdraagt op de racer.
Haha herkenbaar, zet 32 of 34 netto onder je racer en het gaat wel. Zo veel scheelt dat niet meer met de 1.7 bandjes van de MTB vroeger toen we nog zo goed waren :D

Technische wordt ik ook nog sneller op de XC MTB, maar dat komt ook wel door de fietsen en banden die echt wel een stuk beter zijn dan 20 jaar terug, toen kwam je met hoofdpijn van de MTB, de gemiddelde racert is tegenwoordig comfortabeler.

Maar serieus ik vind de racer ook "enger" dan de MTB een glijdend voorwieltje op de MTB dat vang ik ook op deze leeftijd nog wel op, maar op de racer is dat toch lastiger.

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 14 aug 2025 16:35
door daniel1975
Ik heb de 70 net niet aangetikt op het stuk River Allemond -> stuwmeer, dat was Γ©cht de max. Ik ben daar vroeger wel overheen gegaan. De extra kilo’s genereren wel makkelijker snelheid, maar merk ook dat ik minder flexibel ben bij het hard inremmen van een bocht.
Allemaal heel logisch eigenlijk.
Ik zal zaterdag eens zien hoe hard ik de Brienenoord brug af kan :mrgreen:

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 15 aug 2025 10:48
door tinoh
Ik merk met op mijn 52e al wel wat achteruit gang met het klimmen, maar dalen gaat nog steeds net zo goed en hard als vroeger. Deze vakantie met 80 plus de simplon en gotthardpass afgedaald. Volgens Strava zelfs de 100 aangetikt maar vraag me af of dat geen foutje is.
Ik merk bij het klimmen vooral dat de hartslag sneller stijgt dan vroeger en de hartslag eerder de beperkende factor is dan het vermogen. Al kan dat ook komen door gewicht of te weinig trainen.

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 15 aug 2025 11:57
door jakkel
Als ik me echt goed voel, al enkele dagen achter de rug heb in het gebergte (gewenning) en er weinig verkeer is, dan durf ik me nog wel eens flink laten gaan. Ik haal eigenlijk nog dezelfde snelheden als vroeger. De banden en remmen zijn ook beter als vroeger. We rijden op lagere druk, bredere banden en uitermate goede remmen. Geeft allemaal veel meer vertrouwen. Op droog wegdek remden de velgremmetjes eigenlijk net zo goed als schijfremmen, maar schijven voelen gewoon veel meer vertrouwend aan. Ik rijd ook al heel lang met de moto, kijktechnieken, manier van bochten aansnijden en de verdeling tussen de remkracht voor- en achteraan zijn belangrijke dingen bij het moto rijden. Diezelfde handelingen kan je perfect doortrekken naar het dalen met de fiets. Het enige verschil is dat je geen motor tussen die twee wielen hebt hangen.

Re: Op de terugweg......(ouder worden)

Geplaatst: 15 aug 2025 13:16
door rene
jakkel schreef: ↑15 aug 2025 11:57 Diezelfde handelingen kan je perfect doortrekken naar het dalen met de fiets. Het enige verschil is dat je geen motor tussen die twee wielen hebt hangen.
Niet eens, want het zwaartepunt van een motor ligt zeker 35-50cm lager juist door de motor. Geeft een heel andere wegligging dan een racefiets.

Bij de gemiddelde Nederlander / Belg van 80-83kg zit het zwaartepunt wel boven de bovenbuis vrees ik.