Pagina 108 van 237
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 09:23
door kxlight
havana schreef: ↑03 apr 2024 07:41
Waterstof gaat het niet halen, zo lijkt het.
Dat zei men van kernenergie een paar jaar geleden ook

Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 09:27
door Lcsmet
Ernie C. schreef: ↑02 apr 2024 19:32
Ik denk dat velen zullen tekenen voor 4€ in 2035.
Als je dan, zoals ik mogelijk, "maar" 8 tot 10000 km rijdt maakt de barandstofprijs op zich niet zoveel uit.
Het zal hem vooral van de vaste kosten, de verplichtingen en verboden afhangen of je met een verbrandingsmotor zal kunnen blijven rijden.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 10:31
door mao
kxlight schreef: ↑03 apr 2024 09:23
havana schreef: ↑03 apr 2024 07:41
Waterstof gaat het niet halen, zo lijkt het.
Dat zei men van kernenergie een paar jaar geleden ook
Vrachtwagen / zwaar vervoer enz. en elektrische gaat het ook niet worden,
Daar is eigenlijk alleen waterstof een serieuze alternatief.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 13:47
door havana
mao schreef: ↑03 apr 2024 10:31
kxlight schreef: ↑03 apr 2024 09:23
havana schreef: ↑03 apr 2024 07:41
Waterstof gaat het niet halen, zo lijkt het.
Dat zei men van kernenergie een paar jaar geleden ook
Vrachtwagen / zwaar vervoer enz. en elektrische gaat het ook niet worden,
Daar is eigenlijk alleen waterstof een serieuze alternatief.
Waarom denk je dat? Er rijden nu al vrachtwagens op stroom (bijvoorbeeld van DHL). Kan je nagaan hoe het over 10 jaar gaat.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 14:20
door scottwilko
Lcsmet schreef: ↑03 apr 2024 09:27
Ernie C. schreef: ↑02 apr 2024 19:32
Ik denk dat velen zullen tekenen voor 4€ in 2035.
Als je dan, zoals ik mogelijk, "maar" 8 tot 10000 km rijdt maakt de barandstofprijs op zich niet zoveel uit.
Het zal hem vooral van de vaste kosten, de verplichtingen en verboden afhangen of je met een verbrandingsmotor zal kunnen blijven rijden.
Ik vermoed dat alleen de echte stadcentra verboden worden voor de verbrandingsmotoren. Voor de rest zal het tot 2050 wel meevallen. Dan ben ik 75 en zie dan wel eens hoe mijn mobiliteitsbehoefte er bij staat. In elk geval haal ik zaterdag onze volgende auto op, met moderne turbo benzine. Daar verwacht ik weer ruim 10 jaar mee vooruit te kunnen.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 14:26
door marsman
Ik rij Volvo en kreeg laatst een mailing waarin Volvo trucks werd uitgelicht. Daaruit begreep ik dat Volvo wel mikt op brandstofcellen (dus waterstof) met een accupakket ernaast. Ze hebben ook volledige EV trucks, ik lees op de site dat ze een bereik van zo'n 300 km hebben (200 - 250 in de praktijk?) Laadtijd vanaf 2,5 uur met 250 KW. Dat lijkt me voor heel lokale ritjes nog wel te doen, mits je beschikking hebt over zo'n 250KW lader in de buurt.
Voor de lange ritten / Internationaal blijft het nog wel ff diesel.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 15:15
door wasbeer2006
Voor groot electrisch vervoer is er toch al lang wat uitgevonden. Bovenleiding.
Bv op de eerste baan van de snelweg, daarbuiten is het dan accu.
Best een aardig idee als zeg ik het zelf

Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 15:19
door havana
In Arnhem weten ze al hoe dat werkt

Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 15:36
door daniel1975
marsman schreef: ↑03 apr 2024 14:26. Ze hebben ook volledige EV trucks, ik lees op de site dat ze een bereik van zo'n 300 km hebben (200 - 250 in de praktijk?) Laadtijd vanaf 2,5 uur met 250 KW. Dat lijkt me voor heel lokale ritjes nog wel te doen, mits je beschikking hebt over zo'n 250KW lader in de buurt.
Hier ga je dus al nat. De theoretische actieradius haal je eigenlijk niet want advies is om accu maar tot 80% te laden. Dan vervolgens een lage buitentemperatuur en daar gaat je range…..
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 15:41
door havana
Over 10 jaar liggen de kaarten totaal anders. Dan zijn batterijen nog weer beter, nog meer meer gemaakt uit oude batterijen (dus minder grondstoffen nodig), laden we niet aan 250 kW maar aan 750 kW, etc, etc.
Je hoeft de lijntjes alleen maar door te trekken om de ontwikkeling te kunnen voorspellen.
ICE motoren zullen zeker nog een tijdje blijven, maar ze gaan langzaam terrein verliezen.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 16:27
door nijkie
havana schreef: ↑03 apr 2024 15:19
In Arnhem weten ze al hoe dat werkt
Aanleg €1 miljoen per km hebben ze mij vertelt.
Het rijd wel lekker trouwens,morgen weer een dagje trolley

Vanaf 12-5 gaan we met de nieuwe rijden,halverwege op de batterijen verder deze worden ook geladen als je aan de bovenleiding zit.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 03 apr 2024 17:38
door Enzzo
havana schreef: ↑03 apr 2024 15:41
Over 10 jaar liggen de kaarten totaal anders. Dan zijn batterijen nog weer beter, nog meer meer gemaakt uit oude batterijen (dus minder grondstoffen nodig), laden we niet aan 250 kW maar aan 750 kW, etc, etc.
Je hoeft de lijntjes alleen maar door te trekken om de ontwikkeling te kunnen voorspellen.
ICE motoren zullen zeker nog een tijdje blijven, maar ze gaan langzaam terrein verliezen.
Ben wel benieuwd waar die 750kW dan vandaan moet komen?! Niet alleen als pure stroomstoot maar ook qua infrastructuur. Ik denk even aan een stad als Amsterdam…