Pagina 108 van 126

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 15:23
door Gravelist
prebel007 schreef: 28 nov 2017 15:16 Als ik achter 32 kwijt kan kom ik toch al aan 2,36 meter per omwenteling tov 2,33 per omwenteling met de oude setup? Dat zou dan echt maar een procent of iets meer schelen!

Maar past dat en past dan de goedkopere ultegra of gaat dat niet?
Zelfs een 105 cassette past.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 15:31
door Keezx
De vraag is meer of de derailleur de 32 nog aankan.
36x32 zal voldoen als 30x27 de norm is, maar met een 34 voor is het nog iets beter.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 15:45
door klimmer
Binnen de 10v weggroepen is bijna alles uitwisselbaar. Ultegra en Dura Ace uiteraard ook.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 16:24
door prebel007
Ok dan is inderdaad de vraag of 32 tanden icm met de 9100 derailleur kan?!
Ik zie dat de dura ace cassettes max (of min...) 30 tanden zijn.

Is het risico dat een en ander in de soep draait bij voor groot achter klein of zijn er nog andere issues??

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 16:34
door klimmer
Gewoon een 105 cassette kopen. Er zijn geen andere issues dan de gebruikelijke: groot voor en achter klein is toch gewoon? Je hebt een gebruikte fiets met 9100? Dat is 11v, niet 10v. Nogal een verschil. Indien 32t schakelen niet gaat, gebruik een adapter: de Wolftooth roadlink.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 16:37
door prebel007
Ja is 11V dat klopt. I
k denk dat ik het maar probeer.. 105 is ook prima voor die enkele dagen per jaar dat ik in de echte bergen fiets..........hoop ik

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 16:41
door Keezx
Volgens de speks kan ie zelfs 35 T aan en gezien de kooilengte op de fotootjes durf ik de gok wel aan dat dat goed werkend te maken is met 52-36 en 11-32

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 16:47
door 53x11
prebel007 schreef: 28 nov 2017 13:54 Eehm het is een 2dehands en ik ken die verzettentabel heus wel maar 2.33 meter per omwenteling of 2.69 meter per omwenteling zegt me op zich niet zoveel...

Bedankt voor jullie hulp iig...........not
F*ck zeg, een beetje zelf nadenken kan toch geen kwaad? Als je zo'n 15% minder afstand per omwenteling aflegt, dan hoef je bij dezelfde snelheid 15% minder omwentelingen per minuut te maken. Mag je zelf bedenken of je dat de moeite waard vindt of niet.
En als je niet van rekenen houdt, dan zijn er op het www ongeveer 1000 omrekentooltjes te vinden (waarvan dit wel een hele handige is)

Zo jammer dat het forum een vragen naar de bekende weg vraagbaak aan het verworden is

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 17:00
door Gravelist
53x11 schreef: 28 nov 2017 16:47
prebel007 schreef: 28 nov 2017 13:54 Eehm het is een 2dehands en ik ken die verzettentabel heus wel maar 2.33 meter per omwenteling of 2.69 meter per omwenteling zegt me op zich niet zoveel...

Bedankt voor jullie hulp iig...........not
F*ck zeg, een beetje zelf nadenken kan toch geen kwaad? Als je zo'n 15% minder afstand per omwenteling aflegt, dan hoef je bij dezelfde snelheid 15% minder omwentelingen per minuut te maken. Mag je zelf bedenken of je dat de moeite waard vindt of niet.
En als je niet van rekenen houdt, dan zijn er op het www ongeveer 1000 omrekentooltjes te vinden (waarvan dit wel een hele handige is)

Zo jammer dat het forum een vragen naar de bekende weg vraagbaak aan het verworden is
Nee hoor, TS was onzeker over de te maken keuzes.
Zo was hij niet bekend met de compatibiliteit van de verschillende 11v Shimano groepen. Nu wel. Wilde hij in eerste instantie een erg duur Dura-ace compact crankstel plaatsen. En kan nu door advies van ieder hier voor een paar tientjes het oplossen door een 105 cassette te nemen.

Als er van jou geen vragen, bij jou bekend of onbekend, meer gesteld mogen worden kan dit hele forum wel dicht. Want Google weet toch alles....

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 17:10
door 53x11
Hij/zij vroeg in eerste instantie hoeveel 36-gedeelte-door-28 scheelt van 30-gedeelte-door-27.
Nu zal ik wel een botte lul zijn, maar dat valt bij mij dus in de categorie domme (dan wel luie) vragen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 17:11
door Gravelist
klimmer schreef: 28 nov 2017 16:34 Nogal een verschil. Indien 32t schakelen niet gaat, gebruik een adapter: de Wolftooth roadlink.
De Roadlink vergroot niet de capaciteit vd aandrijving.
Die blijft zoals het is.
De lengte vd kooi is hierin bepalend. Of liever gezegd de swing die de derailleur van voor naar achter maakt.
De Roadlink is mijns inziens uitsluitend een toegevoegde waarde bij 1x aandrijvingen.
Om de ruimte te geven aan een enorme cassette.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 nov 2017 17:26
door klimmer
Spijt me, @t2300, dat is onjuist. Voor wat betreft het opvangen van het lengteverschil van de ketting heb je gelijk, maar daar gaat het hier niet over. Wanneer je verstandig schakelt, kan een Ultegra RD5700SS zelfs een mtb triple schakelen. Eigen praktijk. De Roadlink is er zowel voor twoby als oneby. Wolftooth hanteert het gebruik van een GS derailleur, maar waarom zou dat bij een SS derailleur ook niet leiden tot een groter bereik? Volgens mijn eigen ervaring tot 4 tanden extra. Ik heb het forum over het bestaan van de Roadlink op de hoogte gebracht, vanwege mijn eigen praktijkervaring.