Pagina 107 van 267
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 05 apr 2017 12:16
door MarkVeenstra
rob74 schreef:@Bianchi,....... je hebt de verkeerde fiets gekocht.
Mechanische schijfremmen zijn een draak-uitvinding. Indien Technische perfect afgesteld remmen ze nog behoorlijk goed maar dat afstellen is wel een secuur klusje dat je vaak moet doen. Je was veeeeeeel beter af geweest met klassieke velgremmen of hydraulische schijven.
Mechanische schijfremmen is een soort truc van de fabrikant. Toch een fiets kunnen bouwen in een goedkoop segment maar wel met schijfremmen (sommigen consumenten willen dat nu eenmaal heeeeeeeeeel erg graag). Mechanische schijfremmen zijn namelijk een stuk goedkoper dan de hydraulische versie, helaas remmen ze niet echt geweldig.
Euhmm, onvolledig verhaal.
Mechanische schijfremmen heb je in 2 soorten:
1) mechanische schijfremmen die vanaf 1 kant tegen de schijf aan duwen --> jouw verhaal klopt.
2) mechanische schijfremmen die wel gewoon van 2 kanten aangrijpen (TRP bijv). Die hebben veel betere eigenschappen omdat je de schijf klemt, ipv wegduwt... Je afstelling problematiek heb je ook niet, en de gebruikte remblokken zijn gelijk aan die van hydraulische remmen, dus qua slijtage maakt t m ook niet.
Mijn ervaring met die 2e, op de Wind, zijn behoorlijk positief. Want het werkt gewoon en is vergelijkbaar, in mijn beleving, met velgremmen.
Met hydraulische schijfremmen pak je het voordeel van meer gevoel, minder knijpkracht nodig, makkelijker blokkeren mogelijk (voordeel?). Dus ja, kies je voor schijfremmen, is dat de betere keuze.
Oja, waarom mijn keuze? --> mijn Wind is geen racer, maar een allround combi jetser met een bullhorn stuurtje en TT remmetjes. dus kabels. En ik wilde persoonlijk niet te maken hebben met hydraulische leidingen op deze fiets.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 05 apr 2017 14:13
door bianchi
oké duidelijk verhaal, iedereen bedankt voor jullie reacties\ervaringen
Ik hoef niet zo nodig met blokkerende wielen te kunnen remmen, maar wil wel graag zo snel mogelijk stil kunnen staan. Ik fiets elke dag naar mijn werk, en moet dan door de bebouwde kom met als "nadeel "dat ik van alles tegenkom (automobilisten\voetgangers scholieren) op zich geen probleem ik kijk wel uit maar helaas kan ik dat niet zeggen van mijn medeweggebruikers. Ik moet daarom regelmatig vol in de ankers om te voorkomen dat ik op de motorkap van een auto beland of een voetganger ondersteboven fiets.
1 november ben ik tegen een fietster aangereden wat plotseling van richting veranderde, met als resultaat een bekkenbreuk en 3 maanden ziektewet (daar werd ik dus niet erg vrolijk van

) En omdat mijn fiets toch in puin lag heb ik mij een fiets gekocht met schijfremmen omdat dit beter zou remmen (dan had ik waarschijnlijk iets eerder stilgestaan en was de klap niet zo hard aangekomen) maar als ik jullie zo hoor is het weggegooid geld geweest
De fiets heeft overig wel remmen met 2 blokjes aan de schijf dus het zou toch mogelijk moeten zijn om de remmen goed af te kunnen stellen ? (misschien toch maar op zoek naar een fm met iets meer vakkennis\motivatie )_Ik heb de fiets ook niet bij mijn fm gekocht dus mischien speelt dat ook mee

Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 05 apr 2017 20:03
door Lcsmet
@bianchi, je hebt je geld niet weggegooid.
Er zijn betere systemen maar het jouwe voldoet prima voor woon-werkverkeer en snelle stops.
Laat je niet op stang jagen.
Alles eens degelijk (laten) afstellen.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 05 apr 2017 21:21
door Bredalp
Gebruik je ook je voorrem Bianchi? Want daar zit het grootste remvermogen. Ik heb 105 schijf mechanisch, en heb het idee dat ik geen noodstop kan uitvoeren enkel en alleen met de achterrem.
Ik zal van de week eens een aantal noodstops gaan maken en kijken hoe het nu zit op mijn fiets.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 05 apr 2017 21:57
door Keezx
MarkVeenstra schreef:
Euhmm, onvolledig verhaal.
Mechanische schijfremmen heb je in 2 soorten:
1) mechanische schijfremmen die vanaf 1 kant tegen de schijf aan duwen --> jouw verhaal klopt.
.
Weet je ut zeker?
Da's wel heeeel povere "engineering"....
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 05 apr 2017 22:09
door b.m.willem
Dat klopt. Dan zitten er wel 2 remblokken, er beweegt er echter maar 1. Die drukt de schijf tegen het remblok dat niet beweegt aan.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 05 apr 2017 22:39
door Keezx
En het remzadel is niet "zwevend" opgehangen zoals bij heel veel auto's ?
Da's een bewezen constructie waar niks mis mee is.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 08 apr 2017 15:57
door Bredalp
Heb eens goed wat remchecken gedaan. Ik kan met achter alleen afremmen, als ik een noodstop moet maken idd de voor rem nodig. En dat gaat goed. Ik kan ook niet slippen met de achter rem, zoals iemand vorige pagina beweerde.
Helaas is het zo dat ik mechanische remmen heb, met schijven, en dat ik dus de uitvoering heb dat 1 mondje vast zit en het andere mondje de schijf tegen de vaste mond aan drukt.
Als ik het goed begrijp, dan is dit de allerslechtste schijfrem die er is. Dat is een juiste vast stelling?
Dan heb ik daar nog wat vragen over. Als het goed is, heb ik alles mechanisch shimano 105. Is het nu zo dat je binnen het shimano 105 segment een groep hebt zoals ik, en ook nog 1 waarbij beide mondjes richting de schijf bewegen?
Of is het misschien zo dat ik weliswaar shimano 105 heb, maar dat enkele onderdelen van een andere, goedkopere groep komen? (Zou ik moeten kunnn checken lijkt me?)
Stel dat ik die mondjes wil veranderen. Hoef ik dan alleen het gedeelte met die rem mondjes te vervangen? Of moet dan een hele groep veranderd worden? Of een andere schijf wellicht of zo?
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 08 apr 2017 16:11
door Lcsmet
Bredalp schreef:.
Als ik het goed begrijp, dan is dit de allerslechtste schijfrem die er is. Dat is een juiste vast stelling?
.......
Stel dat ik die mondjes wil veranderen. Hoef ik dan alleen het gedeelte met die rem mondjes te vervangen? ........
Je hebt inderdaad het slechtste systeem.
Ja, je kan enkel de calipers vervangen en hoeft niet de volledige groep te vervangen.
TRP Spyre staan als goed bekend.
Hier wat meer informatie over de verschillende (ook TRP Spyre) systemen.
En laat ik nu net een setje "zo goed als nieuw" TRP Spyres te koop hebben

Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 08 apr 2017 16:47
door Bredalp
Lcsmet schreef:Bredalp schreef:.
Als ik het goed begrijp, dan is dit de allerslechtste schijfrem die er is. Dat is een juiste vast stelling?
.......
Stel dat ik die mondjes wil veranderen. Hoef ik dan alleen het gedeelte met die rem mondjes te vervangen? ........
Je hebt inderdaad het slechtste systeem.
Ah!!! Dan is dat in ieder geval vast gesteld, haha.
Dankjewel voor de info, ik ga dit eens goed uitpluizen want het remt wel prima (vooralsnog), maar toch, kan het niet duidelijk uitleggen, maar het voelt niet helemaal top vind ik. En het blijkt dus terecht.
Nouja, eens ff kijken wat te doen....
--
Edit
Nou..... dankzij lcsmet is een hoop duidelijk geworden voor mij.
Ik heb dus een mechanische schijfrem met 1 bewegend mondje, vanaf nu af aan 'kutrem' genoemd. Goede nieuws is dat ik dit redelijk eenvoudig kan omzetten naar een dubbel mondjes systeem, wat veel beter werkt. Dat wordt dan ook de 1ste upgrade van mijn toch wel standaard dozenfiets.
Thanks, en als ik er aan begin, laat ik weten hoe het verloopt.

Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 08 apr 2017 19:23
door senior
Kun je eens uitleggen wat "mondjes" zijn bij remmen?

Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 08 apr 2017 19:32
door Bredalp
Door mijn geringe kennis van zaken kan ik het helaas niet smakelijker omschrijven,

.