Pagina 11 van 17
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 08 sep 2021 16:06
door bartdr
Klopt, er is meer dan fietsen. Tegelijkertijd: mijn klasgenootjes en ik deden ook allemaal wel 1 of andere sport, dat hield ons toch niet tegen om met de fiets naar school/training/supermarkt/... te rijden.
Het gaat me er ook niet om dat jongeren niet zouden sporten, wel dat jongeren een "basisconditie"-activiteit veel sneller onder een echte inspanning schuiven. "Bewegen" wordt met andere woorden sneller gezien als "sport" of zelfs als een taak en veel minder als ontspanning. En eigenlijk zelfs niet enkel bij jongeren. Bij vrienden zie ik ook meer en meer de tendens dat een uurtje fietsen/wandelen toch ook eerder als inspanning, dan als ontspanning gezien wordt.
Of wat meer off topic: mijn grootvader onderhoudt een grote moestuin en woont op een groot perceel. Voor hem is dat onderhoud wel een inspanning, maar niet iets waar hij pauzes moet inplannen om een hele dag bezig te zijn. Onder vrienden zijn er meerderen die 30minuutjes grasmaaien als inspanning zien én daarna eventjes in de zetel gaan zitten.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 08 sep 2021 16:18
door Nee_Nee
Als ik op de racefiets fluitend voorbij kom met 28/30kmh en u rijdt op de ebike, dan spant u zich niet echt in.
Maar er zijn er ook die op de ebike flink werken en aan die heb ik zwaar werk om er voorbij ye geraken.
Uw inzet telt
Re: Is de fietser lui geworden?n
Geplaatst: 08 sep 2021 16:56
door alien
Sulla schreef: ↑08 sep 2021 14:10Het draait bij 'ons' in principe ook om zoveel mogelijk resultaat met zo weinig mogelijk inspanning.
Neen, bij wielrennen draait het om maximaal resultaat bij maximale inspanning. Het einddoel is vermeerderd resultaat bij gelijkblijvende inspanning. Bij e-brommers is het einddoel verminderde inspanning voor een gelijkblijvend resultaat.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 08 sep 2021 17:32
door Lcsmet
Ook mensen op de racefiets zijn lui geworden.
Te lui om de juiste versnelling te "zoeken" met niet geïndexeerde buiscommandeurs
Te lui om de schoenen vast te gespen op het pedaal.
Te kui om de veters van de schoen aan te trekken.
Te lui om de iets zwaardere stalen fiets bergop te rijden
Het moet nu allemaal elektronisch schakelen, klikpedalen en boa sluitingen en licht carbon zijn.
Om maar te zeggen, "lui zijn" is voor iedereen anders.

Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 08 sep 2021 17:52
door i-mac
Ik verbaas me erover hoe gemakkelijk sommige forumleden de rekening maken van ganse groepen mensen. Hoe is dat ook weer? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 08 sep 2021 17:56
door Lcsmet
i-mac schreef: ↑08 sep 2021 17:52
Ik verbaas me erover hoe gemakkelijk sommige forumleden de rekening maken van ganse groepen mensen. Hoe is dat ook weer? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Ik hoop dat je het ludieke in mijn post wel kon ontwaren.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 08 sep 2021 18:09
door i-mac
Lcsmet schreef: ↑08 sep 2021 17:56
i-mac schreef: ↑08 sep 2021 17:52
Ik verbaas me erover hoe gemakkelijk sommige forumleden de rekening maken van ganse groepen mensen. Hoe is dat ook weer? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Ik hoop dat je het ludieke in mijn post wel kon ontwaren.
Ik had het niet op jouw post

Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 09 sep 2021 09:02
door bartdr
i-mac schreef: ↑08 sep 2021 17:52
Ik verbaas me erover hoe gemakkelijk sommige forumleden de rekening maken van ganse groepen mensen. Hoe is dat ook weer? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
In alles wat ik schreef zit inderdaad te weinig nuance. Ik heb bewust wat veralgemeend om geen ellenlange tekst te schrijven waar die verduidelijkingen wel in staan.
Wij zitten als mens gewoon wat gevangen in oude evolutionaire mechanismen die niet meer van toepassing zijn. "Luiheid" is iets wat algemeen aanwezig is in de natuur. Sterker nog, wij zijn zowat de enige diersoort die voor ons plezier op regelmatige basis energie gaan verspillen. Deels heeft dat ook wel te maken met dat wij nog veel minder energie nodig hebben om te overleven en er dus energie vrijgekomen is om (bijvoorbeeld) te gaan sporten. Anderzijds is onze voeding ook kwalitatiever geworden, wat ook bijdraagt aan dat er meer energie op overschot is.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 09 sep 2021 09:06
door thestudent
Dit. Als je ziet hoe veel mijn kat slaapt... die heeft het begrepen hoor.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 09 sep 2021 11:33
door rob74
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 09 sep 2021 11:50
door daniel1975
senior schreef: ↑08 sep 2021 13:29
Je moet eens gaan fietsen wanneer de scholen beginnen langs een van de routes die de schoolgaande jeugd gebruikt.
Bij ons was het heel normaal om al vanaf de brugklas 15km naar school te fietsen: bruinisse-zierikzee v.v. Om 07.00 centraal verzamelen bij “het zwarte schuurtje”, 07.10 vertrek en daarna sloten er bij elk dorp wat we passeerden mensen aan.
Was voor een aanzienlijk deel van de groep een sport om zo min mogelijk de bus te pakken, dus door weer en wind trappen.
We wisten niet beter, was meestal erg gezellig en je had echt wel een serieuze basisconditie (150km/wk).
Als ik dan tegenwoordig alle jeugd in de bus of op de ebike zie fietsen (ook kortere afstanden) denk ik er ook het mijne van.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 09 sep 2021 12:04
door i-mac
De vergelijking met Nederland (fietsland) gaat voor ons Belgen niet op. De infrastructuur van ons fietwegennet is vergeleken met Nederland een klein drama. De laatste jaren is men volop bezig de fiets een aparte plaats te geven in het verkeer, maar dat gaat op veel plaatsen moeizaam. Koning auto weet je wel ...
Maar ik zie stilaan wel dat veel jongeren opnieuw kiezen voor de fiets (ja, veel e-bikes). Maar als je weet dat velen daarvan voordien met de auto naar school (of naschoolse activiteiten) werden gebracht (of openbaar vervoer), is dat al een succes. Vele ouders geven echtyer het slechte voorbeeld. Het is nog steeds zo dat dat velen voor een korte verplaatsing nog altijd de wagen nemen. Op zondag naar de bakker, met de auto. Nochtans scheelt dat bijzonder weinig in tijd als je dat met de fiets doet.
Was het vroeger beter? Misschien, maar er was veel minder verkeer dan.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de e-bike voor velen dé reden is om de wagen te laten staan. En dat kan je alleen maar toejuichen.