Pagina 2 van 3

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 28 jul 2023 11:15
door thestudent
:lol: Voor een 35kg rijder met 7.5kg fiets op hookless met 23mm binnenbreedte de aanbevolen druk rond 3.3 bar voor en 3.6 bar is. En dat is voor mooi glad wegdek. Voor slecht of nat wegdek kom je op 3 en 3.2bar.

Er is dus geen reden om je zorgen te gaan maken over die 5 bar limiet van de 303S.

Maar ook voor een 21c hooked velg zit je op 3.8 en 4bar met een 26 band voor droog mooi wegdek.

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 28 jul 2023 11:16
door Flyjohan23
Thanks, interessante info!

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 28 jul 2023 11:38
door Lcsmet
Flyjohan23 schreef: 28 jul 2023 11:09 De zoon weegt 35kg...
Ik vermoed dat het dan nog een echt jonge gast is.
Daar zou ik nooit 1000 Euro kostende fabriekswielen voor kopen om mee te gaan koersen.
Bijna gegarandeerd dat er iemand inrijdt of een valpartij of een put/stoeprand niet kan ontweken worden.
Laat je een wielset maken met steeds voorradige en gemakkelijk vervangbare onderdelen, en of daar dan wel of niet 240 naven of iets anders insteken gaat hij echt niet voelen.

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 28 jul 2023 11:58
door Flyjohan23
Daar heb je een punt, maar wielbouwers kunnen ook de hubs die je reeds hebt gebruiken voor de bouw van nieuwe wielen. Ik kom bij de verschillende wielbouwers steeds een 'eind' boven de 1000€ uit... (wheel-te, handgespaakt)

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 28 jul 2023 13:01
door Chefske
Hans van Maatwielen.nl al geprobeerd?

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 28 jul 2023 13:02
door Flyjohan23
Neen, ik check ff. Bedankt!

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 28 jul 2023 13:48
door leon1
Als je voor DT 350 gaat i.p.v. 240 dan zul je waarschijnlijk wel heel veel moeite moeten doen om boven de 1000euro uit te komen.

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 28 jul 2023 14:34
door nijkie
Slowbuild Carl-z even googelen heb er 2 sets van met 240 hubs.

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 02 aug 2023 09:57
door roelw
PRC1400 hebben DT Swiss 240 naven met ratchet systeem en industrielagers
Shimano Ultegra R8170 hebben naven met cup en conus lagers.

Ik heb een voorkeur voor cup en conus maar dat systeem vraag tmeer onderhoud. Je moet regelmatig alles invetten.

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 02 aug 2023 15:51
door bigfloor
Nadeel van cup/conus bij Shimano is natuurlijk wel dat je niet alles kunt vervangen (kogels+cone wel, cup niet).
Bij DTSwiss naven is het een kwestie van het vaste lager vervangen (industrielager = alles in 1).
Buiten dat, er lijken nogal wat problemen te zijn met de R8170 wielen, een 'wiebelende' body --> dus wiebelende cassette
https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=170120

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 02 aug 2023 16:26
door Pitti Carabinieri
Het ontgaat me even waarom je iemand van pakweg 10 op een dure carbon wielset wil laten rijden.

Re: PRC1400 VS Ultegra R8170

Geplaatst: 02 aug 2023 16:28
door Flyjohan23
Bijna 13… Maar daar gaat dit topic niet over.