Pagina 2 van 3
Re: Stack & reach & bovenbuislengte
Geplaatst: 12 jul 2023 09:17
door kopjethee
Een Open Min.d heeft kortere reach en hogere stack. En balhoofdhoek is ietsje luier, scheelt niet veel.
Wat is de maximale bandbreedte van je Ultimate?
Het kan ook al iets schelen als je bv van 28mm naar 32mm banden gaat.
Re: Stack & reach & bovenbuislengte
Geplaatst: 12 jul 2023 10:04
door wasbeer2006
thestudent schreef: ↑11 jul 2023 16:14
Langere wielbasis doet wel iets. Maar zegt niet alles omdat die afstand zich zowel voor t bracket als achter t bracket kan bevinden. En dat beinvloed dan weer de gewichtsverdeling over de twee wielen. Lange chainstays/achtervorken zijn erg negatief voor t gevoel bij accelleratie.
Ik heb nu op een MTB een veel langere wielbasis en zo slecht voelt dat niet, ook niet op de weg waar ik er veel mee rijd.
Nu ga je dat soort verschillen nooit met een racefiets vinden. Mijn nieuwe MTB,s hebben een wielbasis van 5cm meer!
Het geeft zoveel rust en inderdaad het gevoel van trager, maar dat is het gewoon niet.
En wat jij zegt die verdelen ze dmv de chainstay en zadelbuis hoek. Het heeft wel mijn ogen doen openen, dat er gewoon heel veel mogelijkheden zijn en de reach helemaal niet zo,n belangrijk punt meer is. Punt zadel shifter is een veel betere maat.
Als uitgangspunt je setback (met juiste zadelhoogte) en dan gaan meten.
Maar ik vind het wel intressant! Dat is ook de reden dat ik voor velen en wellicht ook voor mezelf een volgende racer gewoon een gravelfiets met wegwielen wordt. Die zijn ook langer.
Misschien voor daniel ook wat, de meeste gaan toch richting de 50 mannen, leuk of niet.
De gravelbike is eigenlijk gewoon de oude mannen racefiets
Re: Stack & reach & bovenbuislengte
Geplaatst: 21 jul 2023 18:21
door daniel1975
Zit nu in de Alpen en gevoel wordt wel beetje bevestigd: heerlijke fiets omhoog en lekker reactief op het vlakke, maar wel aan de nerveuze kant naar beneden. Niet dramatisch, maar als ik écht moet kiezen liever tikkeltje relaxter. Zal de leeftijd wel zijn
Nog een lekker aan het neuzen geweest. Volgens mij zijn dit twee frames die aardig in de buurt komen van wat ik zoek.
Geen échte endurance rechtopzit-fiets, maar een racer waar de scherpste kantjes vanaf zijn.
Vroeger bij de klassieke maten (Pinarello) altijd 55/56cm gehad, maatvoering lijkt iets te zijn veranderd in de tijd.
Klopt mijn redenatie of mis is bepaalde frames? Open MIN.D ken ik, maar ondanks mooi frame niet echt een klik. (Een Up als gravelracer lijkt mij wel gaaf).
Re: Stack & reach & bovenbuislengte
Geplaatst: 21 jul 2023 18:40
door leon1
Kijk ook zeker eens naar de 765 Optimum. Dat is best een relaxte fiets. En ondanks dat deze als endurance wordt aangeprezen kun je best een sportieve zit creëren.
Re: Stack & reach & bovenbuislengte
Geplaatst: 21 jul 2023 18:54
door nijkie
Nerveus aanvoelen is dat bij deze wielset of ook bij de originele?met dezelfde banden en binnen banden.In mijn Gulia g2 had ik een klimset 1260 gr en een all round set 1650 gr deze voelde stabieler aan en de lichte set voor nerveuzer.
Re: Stack & reach & bovenbuislengte
Geplaatst: 21 jul 2023 19:48
door daniel1975
Met de originele 50mm DT’s is het idd wel minder. Maar nog steeds wel merkbaar.
Re: Stack & reach & bovenbuislengte
Geplaatst: 21 jul 2023 20:33
door pino
Nerveus aanvoelen heeft meer met trail dan met reach te maken.
Re: Stack & reach & bovenbuislengte
Geplaatst: 21 jul 2023 20:37
door daniel1975
Stuurhoek van 72gr is toch meer relaxed dan een van 73.3gr? Of interpreteer ik dat verkeerd?
Re: Stack & reach & bovenbuislengte
Geplaatst: 21 jul 2023 20:59
door pino
daniel1975 schreef: ↑21 jul 2023 20:37
Stuurhoek van 72gr is toch meer relaxed dan een van 73.3gr? Of interpreteer ik dat verkeerd?
Bij gelijke voorsprong wel.
Re: Stack & reach & bovenbuislengte
Geplaatst: 02 aug 2023 22:24
door daniel1975
Kleine update;
Inmiddels wel aardig gewend aan het nerveuze karakter van de Ultimate. Paar ervaringen van afgelopen weken;
- onder goede omstandigheden en goed wegdek kan ik er razendsnel mee dalen. 78e tijd dit jaar op afdaling Pra Loup. Voelt dan ook heel vertrouwd en safe, had harder gekund.
- matig wegdek = hard werken. Fiets vergeeft niks en moet je serieus op koers houden
- harde wind (behoorlijke wind op de Bonnette) versterkt het nerveuze gedrag enorm. Het gemak waarmee iemand anders op die windstukken bij mij weg reed (fiets zwalkte alle kanten op) en het gemak waarmee ik op de hairpins dat gat weer verkleinde was bijzonder. Die windgevoeligheid had ik in NL ook al gemerkt, daarom lagere wielen erin ipv de standaard 50mm.
Kortom, nerveuze wedstrijdfiets die wel wat van de bestuurder vraagt zodra de omstandigheden sub-optimaal zijn. Mijn vorige fietsen (Paris, Dogma 60.1, Colnago V1R, Simplon Kiaro) waren duidelijk vergevingsgezinder. Blijf hier geen jaren op rijden, maar voorlopig blijft ie nog wel.
Denk dat het technisch wel de beste fiets is doe ik ooit heb gehad.
Re: Stack & reach & bovenbuislengte: de nerveuze Ultimate
Geplaatst: 03 aug 2023 09:47
door wasbeer2006
Ik zie steeds 54 in je vergelijk staan. Ik weet niet hoe lang je bent.
Maar ik zou ook eens een 56 onderzoeken.
Ik herken je gevoel wel een beetje vooral de laatste twee jaar en ik rijd al sinds 2014 op exact dezelfde geo.
Het is ook gewoon ouder worden en daarmee strammere spieren etc.
Ik ga hierna van een 56 (185, 91bbl) naar een 58 van een foil/addict. Ik zit ook vaak net tussen twee maten in.
Re: Stack & reach & bovenbuislengte: de nerveuze Ultimate
Geplaatst: 03 aug 2023 10:10
door daniel1975
Canyon is een 56
