Lcsmet schreef: ↑30 apr 2022 11:41
Martijn-H schreef: ↑29 apr 2022 22:29
.......Wellicht toch Trek Utrecht en Ede morgen bellen om te vragen of zo zo’n grote Domane hebben staan om te proberen.
Ga er van uit dat ze er geen hebben staan in maat 62.
Leverbaar ergens midden/einde 2023 gok ik zo.
Ik moet zeggen dat ik ze uiteindelijk niet meer heb gebeld. Wel ben ik even langs de lokale Trek/Specialized/Cube fietsenwinkel gereden. Die adverteerden met een 'prefit' voor aankoop om het juiste model te zoeken, tegen schappelijke vergoeding. De hulp was van korte duur toen ik noemde dat er ook nog een Canyon op het lijstje stond. Ik begrijp dat opzich wel, omdat ze daar geen marge uit halen. Maar anderzijds had ik prima een paar tientjes willen neerleggen voor wat basis advies (ook aangegeven). Bovendien had er ook een Trek of Cube uit kunnen komen... Trek is inderdaad dramatisch volgens de verkoper. Hij was meer geïnteresseert in het omhoog praten van mijn budget (ik vond rond de 3.000 al best aardig voor amateur+ niveau), 1000 of 2000 erbij en je 'krijgt veel meer'.
Anyway, de verkoper heeft mij wel een 10min laten fietsen op de Cube Agree C62 Pro met Rival. Fietste best lekker, zeker dat elektronisch schakelen is een mooie luxe techniek. In het echt vind ik de looks, ook wel wat mooier dan op internet. Geen idee hoe het comfort is op lange ritten. De geometrie vergelijking laat zien dat er relatief minder 'stack' bijkomt, dan bij Canyon of Trek. Maar de reach is ook 12mm minder vergeleken met een 2XL van Canyon.
Ik heb nog gezocht of je ergens in de omgeving een 'pre fit of aankoopadvies' is aangeboden', maar het is sporadisch. Of gericht richting custom made of een dynamische bike fit bij een fietsenwinkel, eventueel uit te breiden met aankoopadvies. Maar dan heb je het wel over ca. 300+ euro aan advies. Een dynamische bike fit zou ik zelf dan eerder bij een SMA instelling laten doen. Maar dat is dan na aankoop, en ik wil wel een fiets kopen die van nature meer comfort in zich heeft dan mijn Bianchi (misschien wat trillingsdemping, zoals Giant D-shape, Trek IsoSpeed, Canyon VCLS) en mij een comfortabele positie kan geven.
TL@ schreef: ↑30 apr 2022 09:03
Om hetzelfde te zitten als op de huidige fiets, heb je 5.5cm extra 'stack' nodig (geen spacers, -7° stuurpen van 120mm) bij gelijke reach.
Hier te berekenen:
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
De Trek wordt dan waarschijnlijk wat te kort, de Canyon in 2XL zou dan kunnen met een 100mm stuurpen (geen idee of dat een goed te doen is op zo'n groot frame)
De XL met 2cm spacers zou misschien beter passen (spacers zijn niet het mooiste maar als je wat groter bent, is er niet altijd aan te ontkomen)
Dank, ik begrijp die website ongeveer. Mijn huidige fiets zit eigenlijk gewoon behoorlijk rechtop (krijg ik het idee, dus in zoverre is een wat stijve rug na 120+ km opmerkelijk of het hoort erbij/bij mijn lichaam). Een Canyon in XL zit op zijn limiet qua zadelhoogte, dus dan moet je een aftermarket zadelpen kopen (terwijl die hier juist een flex/comfort element toevoegd). In 2XL hebben de Canyons meer reach, een scherpere zit dus. Zeker de CF7 (ik zit hier nu het meeste naar te kijken ipv CF SL ivm geïntegreerde cockpit en wijzigingen daaraan). Bij klachten, na lange ritten gemaakt te hebben, kan ik dan wel een echte dynamische bike fit doen en een kortere stuurpen kiezen. Al is van 120 naar 100mm, niet niks en veranderd dat natuurlijk wel het stuurgedrag.
Het 'aankoopadvies' van Best Bike Advice (website tool van internet) komt bij 'zo dicht mogelijk bij huidige fiets' uit op een Cube in 62, 100mm stem en 20mm spacers. Een Canyon CF SL met 100mm stem (dure verandering), en zelfs 30mm spacers (max lijkt 27,5 op eerste gezicht van Canyon site), of zelfs een Canyon CF in Large! met 110mm stem en 30mm. Allen met de opmerking 'zadelpen vervangen'. De optie 'lichaamsmaten en comfortabele houding' komt uit richting CF in XL met zeer korte stuurpen (80mm, zelfs omhooggezet). Laat staan de 2XL. Ik weet ook niet goed welk rekenmodel daarachter zit hoor en hoe 'goed' dit 'advies' is.
Goed, ik blijf het lastig vinden. Misschien had ik gehoopt dat een ervaren blik op de geometrie tabellen een helder antwoord zou opleveren om een goede fiets te selecteren waar een comfortabele positie mee te bereiken is (misschien is dat wel een Canyon 2XL hoor?). Het lijkt nu toch 10min testfietsen over de parkeerplaats te worden met verschillende modellen. Plan is nu toch wel een dagtrip naar Koblenz te doen om de Canyons met een proefritje te ervaren hoe dat zit (lastige is natuurlijk de tijdsperiode tussen het testen van fietsen).