Pagina 2 van 3

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 06 apr 2021 08:34
door Ernie C.
Hoeveel meer fun geeft een tijdritfiets t.o.v. een normale (aero) racefiets met aerobars als je toch geen wedstrijden rijdt?

Het zijn meestal knalharde stuiterbakken en een ritje door de heuvels, laat staan bergen is al helemaal geen pretje meer.

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 06 apr 2021 08:55
door scottwilko
Kijk en dat is niet helemaal waar Ernie. De Speedmax is als Triathlon fiets ontwikkeld en niet als tijdrit fiets. Een goed afgestelde Triathlon fiets is wel comfortabel, gewoon aangezien die ontwikkeld is om na 180 km nog een volle marathon te kunnen lopen. Dat is een wezenlijk verschil met een tijdrit fiets, die je alleen zo snel mogelijk over een korte afstand moet brengen.
Bergachtig terrein is wel lastig, ook met een Triathlon fiets.
Maar nogmaals, zeker op een triathlon fiets is de passing belangrijk, een klein verschil kan het comfort maken of breken

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 06 apr 2021 08:56
door rikkert
@ernie: helemaal waar. Ik heb een racefiets en triatlonfiets. Af en toe is het lekker om een rondje op de stuiterbak te rijden in een houding die je naar 2 uur wel beu bent.

Met het budget van TS zou ik die goedkope canyon doen en voor het restant (blijkbaar 3200) er een heul mooi racekarretje naast kopen. Ik rijdt nu op een 2e handsje van 600 euro, dus voor 3200 koop je iets heel deftigs. Of gewoon een goede fiets en dan houd je nog dik geld over. TS heeft ook andere hobby's schrijft ie, hou daar ook nog wat voor over.

edit: scottwilko, daar heb je wel gelijk in, tijdrit is oncomfortabel en snel, triathlon is soms meer comfortabel. Alhoewel stuiterbak meestal wel klopt. En inderdaad, niks klimt lekkerder dan een krom stuur op een normale racefiets.

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 06 apr 2021 12:15
door alex606
Neruub schreef: 06 apr 2021 07:56 Houd er in dat geval wel rekening mee dat je niet/nauwelijks met anderen kan fietsen met een tijdritbolide.
Ik rij altijd alleen.

Ik denk dat ik voor een tussenoplossing zal gaan, de Speedmax CF7 disc (3699€). Ik ga de CF7.0 links laten liggen omdat er max 25mm banden op kunnen. Ik heb liever 28mm achteraan omdat die minder vaak lek rijden, dat is mijn ervaring.
Het frame is ook heel verschillend, mooiere kleur verkrijgbaar, steekassen en niet onbelangrijk schijfremmen.

https://www.canyon.com/nl-be/road-bikes ... be=YE%2FBK

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 06 apr 2021 12:30
door rikkert
Dus wel schijven maar niet eletronisch. Wel een mooie fiets hoor!

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 06 apr 2021 22:05
door wezep
Op de goedkopere Canyon zitten Shimano 105 remmen:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 010-F.html

Deze zouden, volgens Shimano, ook 28mm banden aan moeten kunnen.
Tenzij je de fiets veel in heuvels gaat gebruiken, zie ik de toegevoegde waarde van schijfremmen op een tijdritfiets niet.

Zelf rij ik op een Giant Trinity. Zelf opgebouwd met Ultegra DI2.
Het voordeel van elektronisch schakelen is niet alleen dat je op meerdere plekken kunnen schakelen, maar ook het wegwerken van de kabels wat mijn inziens veel mooier is en uiteraard meer aero ;-)

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 07 apr 2021 12:22
door alex606
Ernie C. schreef: 06 apr 2021 08:34 Hoeveel meer fun geeft een tijdritfiets t.o.v. een normale (aero) racefiets met aerobars als je toch geen wedstrijden rijdt?
Daar heb ik aan gedacht maar dan moet ik van merk veranderen want op de Canyon Aeroad passen geen aerobars. Ik heb dat nagevraagd bij Canyon.

wezep schreef: 06 apr 2021 22:05 Op de goedkopere Canyon zitten Shimano 105 remmen:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 010-F.html

Deze zouden, volgens Shimano, ook 28mm banden aan moeten kunnen.
Tenzij je de fiets veel in heuvels gaat gebruiken, zie ik de toegevoegde waarde van schijfremmen op een tijdritfiets niet.
Goed om weten maar kijk eens naar de ruimte tussen band en frame achteraan, daar past geen vinger tussen. Er is wel amper 2mm verschil in hoogte tussen gp5000 25 en 28mm dus misschien kan het net.

https://www.canyon.com/nl-be/road-bikes ... be=BK%2FBU

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 07 apr 2021 12:23
door sanger
alex606 schreef: 05 apr 2021 16:58 Ik rij geen wedstrijden, enkel voor de fun. Ik wil gewoon weten of ik ook plezier zal beleven aan de CF7.o terwijl ik 3200€ bespaar.
Van €3200 kun je een hoop plezier beleven hoor ;)

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 07 apr 2021 12:39
door rikkert
sanger schreef: 07 apr 2021 12:23
alex606 schreef: 05 apr 2021 16:58 Ik rij geen wedstrijden, enkel voor de fun. Ik wil gewoon weten of ik ook plezier zal beleven aan de CF7.o terwijl ik 3200€ bespaar.
Van €3200 kun je een hoop plezier beleven hoor ;)
Hele volksstammen beleven veel plezier aan fietsen die pak m beet tussen de 1000 en 1500 euro kosten. Dus aan een fiets van 2700 zal je dan toch ook wel veel plezier beleven. Mede omdat een fiets duurder wordt naarmate ie lichter wordt. En dat is voor een tijdrit/triathlonfiets (zeker als je allen vlak rijdt) van ondergeschikt belang.

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 07 apr 2021 12:43
door TL@
Als je een Aeroad kiest waar nog een H36 op zit, dan kan je daar wel aerobars op zetten:
https://www.canyon.com/en-us/gear/compo ... 02908.html

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 07 apr 2021 15:47
door alex606
rikkert schreef: 07 apr 2021 12:39 Dus aan een fiets van 2700 zal je dan toch ook wel veel plezier beleven.
Het is het mechanisch schakelen op de aerobars wat mij doet twijfelen. Ik zou er eens zelf mee moeten rijden, pas dan kan ik de juiste beslissing nemen.

Re: Schakelen met aerobar shifters

Geplaatst: 07 apr 2021 16:50
door rikkert
alex606 schreef: 07 apr 2021 15:47
rikkert schreef: 07 apr 2021 12:39 Dus aan een fiets van 2700 zal je dan toch ook wel veel plezier beleven.
Het is het mechanisch schakelen op de aerobars wat mij doet twijfelen. Ik zou er eens zelf mee moeten rijden, pas dan kan ik de juiste beslissing nemen.
Mits goed afgesteld, schakelt het prima. Maar het is geen di2 natuurlijk. Ik zou zeker eens testen. Dan weet je het zeker. Als het niet uitmaakte qua geld, dan zou ik ook di2 rijden. Maar voor mij weegt die paar keer dat ik schakel op mijn tt-fiets niet op tegen de kosten van di2.