Ik rij ook al een 5 tal jaar met Schwalbe Marathon Plus, en doorgaans een enkele loopvlak perforatie jaarlijks. Bvb van een nagel en ook van een soort stekelige boomvruchten - weinig maar dikke grote stekels (paardekastanjes?).
Vorig jaar was een eerder speciaal jaar: ik had 3 loop vlak perforaties op enkele maanden. Het begon met een gloednieuwe, de eerste keer dat ik het woord "onplatbaar" zag in de reklame. Ik voelde dat ik over iets reed, maar stond er niet bij stil. 10 minuten later werd ik gewaar dat rijden lastiger werd, ik stopte, en zag een zwarte glasachtige redelijk groot keitje genesteld in de rubber. Ik liet het zitten en spoedde me terug naar de dichtsbijzijnde fietswinkel (3-4 km denk ik). Een 5 tal keer gestopt om bij te pompen. Keitje er daar uit en de blauwe antilek was doorgekrast over een halve vierkante cm.
3 weken later, volgend lek. Wilde wegrijden op werk. Band stond plat. Een langwerpig vierkantig steenachtig naaldje 2 op 2 mm, een 6 mm lang. Recht erin.
Dan weer een maand en een half later, band loopt leeg. Er zat niks (meer) in maar de rubber had een gat en de antilek was doorgekrast.
Ik heb toen oud en "onplatbaar" model eens vergeleken. De rubber van "onplatbaar" leek me zachter. Een ander verschil dat me opviel was al rijdende in een fietstunnel die ik quasi dagelijks passeer, en waarbij ik korte hoeken van 90 graden moet sturen. Voorheen hoorde ik de banden daar geen lawaai maken. Bij het "onplatbaar" model hoorde ik geschuur. Misschien wijst dat op gripverandering door zachtere rubber?
Ik besloot toen om te zoeken naar oud (?) model / stocks van dit merk / type en (voorlopig) heb ik geen "onplatbaar" meer tussen mijn 5 achterwielen. Sindsdien nog geen lek gehad.
Wat ik wel ook doe sindsdien, is telkens ik toekom op het werk, en telkens ik iets hoor maar niet hoor wegstuiteren, of gewoon als het me eens invalt, de fiets omdraaien en de banden checken. Echter weinig gevonden totnogtoe. Kleine steentjes tussen het profiel, maar niet dikker dan het profiel dus hadden er toch niet door kunnen krassen.
Eens oud model uit stock, zal ik allicht wel genoopt zijn tot die "onplatbaar", en als ik dan weer zo een bui lekken krijg, dan zal ik de conclusie trekken. Tot ik zeker ben, ga ik geen andere fabrikanten / modellen pogen, want dan vertrek ik weer van zero ervaring en dat kan een dure les betekenen. Nu kan ik nog eliminatie toepassen.
Het woord antilek is inderdaad gemakkelijk gebruikt. Zelfs op supermarktfietsen van een paar honderd euro met zoveel jaar service nadien. Aan die prijs echter, nou, ofwel worden er ergens woekerwinsten gemaakt, ofwel is die antilek van supermarktplastiekzak-materiaal.
