Maak voor je over deze gewichtsclaims een oordeel velt wel even onderscheid tussen wat Futurumshop je aanraadt, en wat Fulcrum als officiële richtlijnen meegeeft:
Fulcrum: boven 82kg: vaker controleren dan iemand die minder dan 82kg weegt (hoe vaak wordt overigens niet vermeld). Boven de 109 kg, afgeraden het product te gebruiken. Dit is een door de fabrikant uitgevaardigd advies.
Futurumshop geeft expliciet aan dat Shimano geen advies geeft t.a.v. het berijdersgewicht, en komt zelf met de claim dat deze wielen het tot maximaal zo'n 100kg wel aankunnen.
Ter overweging het volgende: Ik ga er van uit dat Fulcrum haar wielen in principe voor elke soort sporter aanbiedt (Voorbeeld segmentatie: Racing 7 voor beginners, Racing 3 en hoger voor gevorderden). Voor het gemak stel ik even dat vrijwel iedereen in Nederland kan fietsen, waarmee Fulcrum haar wielen aan potentieel iedere Nederlandse man en vrouw zou kunnen verkopen.
Het CBS stelt in haar Database het volgende: Als voorbeeld pak ik de NLse man. In 2009 woog % van de Nederlandse man 83kg of meer:
25-45 jaar: 52,3% (in de categorie 83-98kg valt 36,3% v/d totale NL mannelijke bevolking)
45-65 jaar: 56,3% (in de categorie 83-98kg valt 39,2% v/d totale NL mannelijke bevolking)
> 65 jaar: 43,5% (in de categorie 83-98kg valt 33,2% v/d totale NL mannelijke bevolking)
(bron: CBS Statline)
Het advies wat Fulcrum geeft om de wielen vaker te controleren (of zelfs niet te gebruiken) geldt dus pak em beet voor de helft van de Nederlandse mannelijke bevolking.
Los van het feit dat Fulcrum niet zegt hoe vaak je die wielen dan vaker moet controleren, doet het die claim natuurlijk ook vanuit aansprakelijkheidsafwegingen en met het doel om minder vaak claims te moeten afhandelen van berijders die > 109 kg wegen.
Natuurlijk is het aan te raden om die wielen vaker te laten controleren op slagjes, spaakspanning, etc, maar dat geldt net zozeer voor de Shimano's als voor de Fulcrums. Het feit dat Shimano niets over gewichtslimiet roept en Fulcrum wel hoeft dus niet te betekenen dat de Fulcrum wielen voor minder gewicht geschikt zijn!
Als laatste, nog een (uiteraard subjectieve) review van de RS80 CL-24 wieltjes, waarin de reviewer ook een vergelijking maakt met de Fulcrum Racing 3: oordeel:
"At 1486g without skewers, this is a light wheelset for under £400, comfortably lighter than the Gipiemme Tecno 1.55 lights that we tested, and the Fulcrum Racing 3s that have been our benchmark £400 wheel for a while in terms of all-round performance. And do the stiffness claims hold up? Well, that's a bit of a muddy issue. In the lab (for 'lab' read 'shed') they don't - our standard test is to apply a lateral force to the rim and measure the deflection, and the RS80's 5mm deflection for 15kg load is higher than both the Gipiemme (4mm) and the Fulcrum (3mm).
Normally this is a pretty good indicator of how the wheel will perform, stiffness-wise, out on the road, and I was expecting noticeable flex and brake rub under effort. I didn't get it though the RS80s were very well behaved most of the time. I could get them to touch the blocks if I really tried, but that's true of nearly every wheel I've ever ridden. They're not as stiff as a set of Fulcrum 3s, but they're stiff enough, and a good deal lighter for the same money. If you're an average-weight rider (I'm not, sadly) you probably wouldn't notice the difference in flex." (
http://road.cc/content/review/1216-shim ... 0-wheelset)
Als je rond de 100kg weegt,
kunnen die Shimano wieltjes volgens mij net zo snel een spaak breken als de Racing 3's, ongeacht claims vanuit fabrikanten. Kijk voor jezelf of je wellicht een keer met beide wieljtes kunt testen, om wat gevoel te krijgen voor stijfheid en rij-eigenschappen.