Ik heb er kombipedalen op voor SPD en voor gewone schoenen. Misschien is zoiets als fiets voor jou een optie.
Fiets Magazine nr. 11-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!

Dikkere banden, zoals Big Apples, lopen lichter en geven comfort, maar veel fabrikanten bouwen de frames te smal (vooral liggende achtervork). 40-42mm brede (en hoge banden) passen overal op, soms ook met spatborden. Single speed moet je vooral zelf willen. Duospeed, indien je daarmee de SRAM twee versnellingsnaaf (zonder kabels) bedoelt, is een afrader omdat na het schakelmoment de wrijvingsweerstand van de naaf enorm toeneemt. Zie hiervoor de testresultaten van de Fietsersbond of in het blad de Vogelvrije Fietser.dovta schreef:Dank jullie wel voor de bemoedigende reacties tot nu toe! Ik lees iets over Big Apples: zijn dikkere banden aan te raden? En hoe denken jullie over single speed fietsen of duospeed? Ik vind ze (mits niet hysterisch maar retro en ingetogen) erg mooi maar niet als ik daar zwetend op zit omdat het niet geschikt is voor het doel....Wellicht een belediging op een racefiets forum maar zo is het niet bedoeld. Ik ben op zoek naar de beste opties en kijk stiekem ook naar wat ik mooi vind...
en hard remmen ook niet....dovta schreef:en aan deze kan ik ook maar moeilijk weerstand bieden (alhooewel hard fietsen er wellicht geen optie op is
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... speed.html
Als je onderweg een lekke band krijgt, moet je ook de band eraf en erop kunnen leggen, dus zelf erop zetten is een goede oefening. Voordat je de big apples (en daarvoor passende binnenbanden: schwalbe SV19 of 19A) koopt, eerst goed meten wat het verschil in dikte (en hoogte) is met de nu gemonteerde banden, zodat je zeker weet dat ze nergens tegen aan zullen lopen. Gemonteerde Big Apples zijn in de regel 46-47mm breed en hoog (bij maat 50-622), enkele mms kleiner dan aangegeven, dus. Dan heb je al een richtlijn.dovta schreef:En als ik dan toch domme vragen aan het stellen: is het makkelijk om er zelf big apple's op te leggen of kan ik dat beter laten doen?
groetjes,
Nina