Pagina 2 van 282

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 14 nov 2014 14:21
door Ernie C.
Maar dan heb je het over gravel races van 100 tot wel 300 mijl voornamelijk door de woestijn. Waar ga je hier in Europa een route vinden die daar ook maar een beetje in de buurt komt?

Trouwens worden er ook veel crossers verkocht in de VS. Het is niet voor niets dat Trek en Specialized eerst hun crossers in de markt gezet hebben en daarna pas de gravelracers.

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 14 nov 2014 14:37
door japiecarbon
Zeker, niet. Ook veel door de binnenlanden van de usa. Het is daar redelijk gevaarlijk op de weg, vandaar schijnen ze veel op de B-wegen rijden. En die zijn niet altijd van asfalt. In Engeland gebeurt t ook redelijk veel.

In Nederland heb je er idd een stuk minder voordeel van.

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 14 nov 2014 16:17
door opperhoofd
Sinds gisteren heb ik een Kona Rove, een stalen gravel racer / do it all bike. Sinds ik ben verhuisd en veel woon werk verkeer op de fiets doe (voorheen ook maar dat was maar 1,5 km, nu 25 km) zit ik amper meer op m'n racefiets. Meestal rij ik woonwerk met een crosshybride, een Specialized Crosstail. De voorvork van deze fiets is vervangen door een vaste carbon vork. Af en toe woonwerk met de racefiets, Cannondale Supersix, maar omdat het wegdek nogal wat oneffenheden heeft is de Crosstrail met 37mm slicks veel prettiger.
Waarom dan de Rove? Gewoon omdat fietsen leuk is! :-) Maar niet alleen dat, ik wilde een comfortabele snelle fiets voor woon werk waarmee ik de terugweg de vrijheid heb om te rijden waar ik wil. Een lekker stuk om en/of via een offroad pad.

Hier wat foto's van net na het in elkaar zetten: 1 / 2 / 3 / 4

En hier wat foto's van het woonwerk ritje van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Strava:
http://www.strava.com/activities/219057291

De eerste rit met de Rove was echt top! Het reed erg makkelijk en heel comfortabel. Je leest dat je met banden meer kan compenseren dan framemateriaal. Wellicht dat dan het geheel van de Rove dusdanig is dat het zo goed aanvoelt. Ik had 4 bar voor en 5 bar achter in de standaard meegeleverde banden. Bij de Crosstrail is dat 0.5 tot 1 bar minder. De Rove geeft veel meer comfort.

Nu na de eerste rit weet ik zeker dat de racer weg kan, daar ga ik nog minder op rijden. Die enkele keer dat ik met een groepje mee rij kan prima met de Rove.

Een paar kleine aanpassingen volgen nog.
Een setje spatborden.
Een 12-23 cassette, dan dan dekken 14/15/16/17/18/19 de snelheid die ik meestal rijd.
Dynamo lamp, wordt overgezet van de Crosstrail.

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 14 nov 2014 16:34
door opperhoofd
Wbt de Specialized Diverge. Die heeft dezelfde geometrie als de Secteur Disc van vorig jaar.

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 14 nov 2014 19:27
door rob74
Ik heb ook een 'gravelracer'. Alhoewel toen ik de fiets kocht nog gewoon zei dat ik een crosser had gekocht. Pas daarna zijn marketeers dit soort fietsen gravelracers gaan noemen. Het zal wel. Ik gebruik de fiets als vakantie racer met bagage en trainingsfiets voor dagen met minder mooi weer.

een paar plaatjes:
Afbeelding

met drager:
Afbeelding


op vakantie in Laos:
Afbeelding

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 14 nov 2014 21:55
door Tom-s
Verzonnen klasse of niet, ik ben er heel gelukkig mee. Leuke en terechte discussie :-).
Ik kan me er volledig in vinden dat het een crosser is welke aan de weg is aangepast, als zodanig had ik hem ook gekocht.
Ik heb hem 2dehands gekocht en ben langzaamaan mijn eigen smaak van onderdelen erop aan het zetten.

De training van gisteren waarop de foto's zijn genomen was een typisch voorbeeld van mijn solo ritten.
+- 100km verharde weg of schelpenpad zoals op de afbeelding met daarnaast een 35km onverhard over (groene blauwe en soms zelfs rode) mountainbike routes hier in de buurt.
Schelpenpaadjes fiets ik inderdaad ook gewoon met mijn racefiets maar daar heb ik helaas niet de vrijheid mee welke ik in deze wel terug kan vinden.
Ik kan na een paar uur asfaltfietsen besluiten dat ik het gehad heb met het asfalt en volledig onverhard naar huis fietsen zonder dat ik bang moet zijn dat de fiets een krimp geeft.

@iemand hierboven: De Avid BB5's bevallen prima voor nu. Nadeel is zoals met elke mechanische schijfrem dat je ze zeer regelmatig dient bij te stellen om geen remkracht te verliezen. Ik ben aan het wachten op een fatsoenlijke 10-speed hydraulische groep. Denk nu aan een SRAM S-700 met een X0 type II achterderailleur. Maar sinds dat remsetje me 1000€ of iets in die trant gaat kosten, ben ik nog wel een poosje heel gelukkig met de BB5's.

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 14 nov 2014 22:47
door bikerke
opperhoofd schreef:Wbt de Specialized Diverge. Die heeft dezelfde geometrie als de Secteur Disc van vorig jaar.
Inderdaad, zelfs hetzelfde frame.....
http://www.specialized.com/be/nl/bikes/ ... e-elite-a1
http://www.specialized.com/be/nl/bikes/ ... sport-disc
Deze had ik verleden jaar besteld, maar de levering werd te veel uitgesteld en dan maar
een Roubaix (die men staan had) gekocht.

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 14 nov 2014 23:22
door franklin
Ik zie niet in wat een gravel racer moet toevoegen aan wat er al is. In mijn ogen is het een crosser waar spatborden op kunnen. Op de weg neem ik een racer en als ik offroad wil dan neem ik, afhankelijk van de omstandigheden, mijn crosser of mountainbike. Enige situatie die ik zou kunnen bedenken voor deze fiets is woon werk verkeer. Voor alle andere soorten van gebruik is het het allemaal net niet, omdat daar betere fietsen voor bestaan. Neemt niet weg dat er mooie exemplaren tussen zitten.

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 14 nov 2014 23:24
door ultra_ivo
Ernie C. schreef:Maar dan heb je het over gravel races van 100 tot wel 300 mijl voornamelijk door de woestijn. Waar ga je hier in Europa een route vinden die daar ook maar een beetje in de buurt komt?
Deze hier? : http://www.balticstar.spb.ru/2010_1200_en.htm

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 14 nov 2014 23:45
door opperhoofd
franklin schreef:Ik zie niet in wat een gravel racer moet toevoegen aan wat er al is. In mijn ogen is het een crosser waar spatborden op kunnen. Op de weg neem ik een racer en als ik offroad wil dan neem ik, afhankelijk van de omstandigheden, mijn crosser of mountainbike. Enige situatie die ik zou kunnen bedenken voor deze fiets is woon werk verkeer. Voor alle andere soorten van gebruik is het het allemaal net niet, omdat daar betere fietsen voor bestaan. Neemt niet weg dat er mooie exemplaren tussen zitten.
De fiets is voor alles het net niet, dat is duidelijk. Echter is dat juist de kracht van de fiets, je kan alles er mee doen. Zoals hierboven beschreven, lekker fietsen en de weg of het pad kiezen waar je op dat moment zin in hebt.
Het is dat je nu steeds meer cyclocrossers met schijfremmen ziet, anders was er wat minder overlap dan nu het geval is.

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 14 nov 2014 23:57
door Tom-s
Wat me nu pas opvalt is de hoge bandenspanning van Opperhoofd.
4 bar voor en 5 bar achter? Ik weet niet wat je weegt en hoe breed de banden zijn maar dat lijkt me vrij hard?
Met 25mm bandjes op de racefiets gebruik ik 5.3 bar voor 5.6 bar achter (bij 70kg rijder met kleding).
Op de Salsa zit er een 3 bar voor en 3.4 bar achter in (35mm banden, 70kg rijder).
En zelfs daarmee zijn ze vrij hard, zeker in het minder verharde terrein.

@Franklin voor alles is er een betere maar hier kan ik dan ook wel zo ongeveer alles mee.
De fiets is voor mij dan ook de vrijheid, eerder dan de beperking.

Re: Gravel-racers topic

Geplaatst: 15 nov 2014 07:25
door Ernie C.
ultra_ivo schreef:
Ernie C. schreef:Maar dan heb je het over gravel races van 100 tot wel 300 mijl voornamelijk door de woestijn. Waar ga je hier in Europa een route vinden die daar ook maar een beetje in de buurt komt?
Deze hier? : http://www.balticstar.spb.ru/2010_1200_en.htm
Ik weet niet wat daar de ondergrond is maar je zult inderdaad richting het oosten moeten gaan om een parcours te vinden waar een gravelracer voor ontworpen is.