Voetpad of...?
Alle bospaden zijn formeel gesproken verboden voor fietsers, met uitzondering van fietspaden.
Dat valt allemaal onder art. 461 (verboden toegang). Een bekeuring is 90,- euro.
Meestal staat er iets als
- Vrij wandelen op wegen en paden
- Fietsen alleen op daartoe bestemde paden
- Ruiters idem.
- Overigens verboden toegang
In de praktijk zal het op de meeste dagen wel meevallen, maar als je op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent, dan ben je de klos. Vooral als je met een grote groep bent, mensen, planten en dieren lastig valt, veel herrie maakt etc.
Dat valt allemaal onder art. 461 (verboden toegang). Een bekeuring is 90,- euro.
Meestal staat er iets als
- Vrij wandelen op wegen en paden
- Fietsen alleen op daartoe bestemde paden
- Ruiters idem.
- Overigens verboden toegang
In de praktijk zal het op de meeste dagen wel meevallen, maar als je op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent, dan ben je de klos. Vooral als je met een grote groep bent, mensen, planten en dieren lastig valt, veel herrie maakt etc.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
De rechtsgeldigheid van die bordjes is er alleen vaak niet, die borden zijn zoals ik al eerder aangaf een jaar of 10 geleden massaal vervangen door o.a. gemeentes zonder dat er ook maar een reden voor was. Bij bijv natuur monumenten ligt het anders, omdat die grond niet van de overheid is. Als 'bosfietser' zal ik dus nooit lid worden van Natuur Monumenten.
Hoezo altijd verboden? Er zijn ook tal van nieuwe borden (o.a. van Staatsbosbeheer) die expliciet aangeven dat fietsen op wegen en paden gewoon is toegestaan, zonder enige restrictie.
Toevallig kwam ik onlangs ook een merkwaardig info-bord tegen (nabij Aerdenhout) waarop vermeld stond dat fietsen niet is toegestaan, en alle andere sporten wel maar dan alleen vanaf zonsopgang tot 10 uur 's-ochtends. Dus bijvoorbeeld opletten dat je na 10 uur niet te snel snelwandelt, hetgeen immers ook een sport schijnt te zijn.
Toevallig kwam ik onlangs ook een merkwaardig info-bord tegen (nabij Aerdenhout) waarop vermeld stond dat fietsen niet is toegestaan, en alle andere sporten wel maar dan alleen vanaf zonsopgang tot 10 uur 's-ochtends. Dus bijvoorbeeld opletten dat je na 10 uur niet te snel snelwandelt, hetgeen immers ook een sport schijnt te zijn.
Het valt me op dat er de laatste tijd vaker borden staan met "Verboden met een mountainbike" of iets in die strekking. Over een normale fietsen wordt niet vermeld. Lijkt me juridisch lastig om onderscheid te maken tussen MTB's en andere fietsen. Maar ja.. er zijn vooralsnog nog voldoende andere plekken waar ik wel mag komen, dus dan ga ik daar maar fietsen.
De locaties waar ik het over heb zijn: Meerdere gebieden van Limburgs Landschap. En de Melickerheide (Gedeelte in Meinweg wat opengesteld particulier bezit is).
Discriminatie op grond van ras, geloof, sekse, afkomst e.d. kende ik al, maar op grond van het soort fiets is nieuw voor me
De locaties waar ik het over heb zijn: Meerdere gebieden van Limburgs Landschap. En de Melickerheide (Gedeelte in Meinweg wat opengesteld particulier bezit is).
Discriminatie op grond van ras, geloof, sekse, afkomst e.d. kende ik al, maar op grond van het soort fiets is nieuw voor me
DIe borden zijn zeker rechtsgeldig. Het een privaatrechtelijke handeling, ook als het SBB of de Gemeente betreft. De eigenaar, ook de publieke instelling, treedt privaatrechtelijk op en zegt dmv het bordje "verboden toegang, art 461" dat wat daar achter ligt van hem is. En hij bepaalt de regels. Meestal is het tegenwoordig iets als:amclassic-fan schreef:De rechtsgeldigheid van die bordjes is er alleen vaak niet, die borden zijn zoals ik al eerder aangaf een jaar of 10 geleden massaal vervangen door o.a. gemeentes zonder dat er ook maar een reden voor was. Bij bijv natuur monumenten ligt het anders, omdat die grond niet van de overheid is. Als 'bosfietser' zal ik dus nooit lid worden van Natuur Monumenten.
- vrij wandelen op wegen en paden
- fietsen, mountainbike, ruiters, menners op daartoe bestemde paden.
- voor het overige verboden toegang
Maar als zo'n bord met:
dan aan het begin van een onverhard pad staat dan is dat toch onduidelijk! Mag ik daar nu in fietsen of niet? Als fietsers e.d. er niet in zouden mogen dan hoef je ook niet te vermelden dat 'fietsen, mountainbike, ruiters, menners op daartoe bestemde paden' zich mogen begeven
Zeker in het najaar en winter rijd ik er gewoon in en je komt geen kip tegen. Kom ik wel wandelaars oid tegen dan pas ik mijn snelheid even aan en rijd daarna vrolijk door.
dan aan het begin van een onverhard pad staat dan is dat toch onduidelijk! Mag ik daar nu in fietsen of niet? Als fietsers e.d. er niet in zouden mogen dan hoef je ook niet te vermelden dat 'fietsen, mountainbike, ruiters, menners op daartoe bestemde paden' zich mogen begeven
Zeker in het najaar en winter rijd ik er gewoon in en je komt geen kip tegen. Kom ik wel wandelaars oid tegen dan pas ik mijn snelheid even aan en rijd daarna vrolijk door.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
@amclassicfan: niet zo maar inderdaad, maar ze mogen dat zeker wel om verstoring van de dieren in het bos tegen te gaan. Hazen, reeën etc weten precies waar paden liggen en blijven vaak ook rustig staan zolang voetgangers daarop blijven. Als mensen van het pad af gaan, vluchten ze direct. Hetzelfde geldt voor mountainbikers, aangezien die relatief snel gaan (benadert de snelheid waarmee die dieren kunnen vluchten). Om die reden zijn de bevatten sommige borden van Staatsbosbeheer en Het Geldersch Landschap een verbod voor mountainbikers in gebieden met een hoge wildstand. Overigens bevatten de borden van die instanties om dezelfde reden een verbod om tussen zonsondergang en -opkomst in het bos te komen, met uitzondering voor beheerders en mensen die in het bos wonen.
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT
-
DeletedUser01
- Forum-lid
Buzz en ik hadden het vorig jaar hier over borden van Staatsbosbeheer met een andere strekking.
Tsja, zo lang je niet buiten de gebaande paden gaat en medegebruikers van de paden netjes groet, is er weinig aan de hand.
Maar dat is mijn interpretatie.
Tsja, zo lang je niet buiten de gebaande paden gaat en medegebruikers van de paden netjes groet, is er weinig aan de hand.
Maar dat is mijn interpretatie.
In principe zijn er in natuurgebieden uiteraard drie opties: Fietsen is toegestaan, niet toegestaan, of soms. De regels bij de eerste 2 opties zijn doorgaans wel duidelijk. Fietsen is toegestaan, zie het 1e bord. Niet toegestaan, zie het 2e en 3e bord.

Echter, indien het fietsen ‘soms’ is toegestaan, is het chaos alom. De eenduidigheid van de regels op de betreffende borden ontbreekt echt volledig. De meest voorkomende restrictie is “Geen toegang met fietsen buiten de daarvoor aangegeven route”, zie het 4e bord. Zoals eerder gezegd, betekent dat in de praktijk dat fietspaden aan de randen van dergelijke bossen/natuurgebieden worden aangeduid met een fietspadbordje en dat vervolgens alle ‘verboden’ zijpaden worden gemarkeerd met fietsverbods- of voetpadborden. De beheerder zal die verboden zijpaden dan wel consequent moeten markeren, maar tot op heden ben ik dat nog nergens tegengekomen. De ene keer staat er geen enkel bord in het bos, waarbij dan kennelijk verwacht wordt dat je de fietsroute volledig op eigen houtje moet kunnen volgen. En de andere keer ontbreken er een aantal borden waardoor je dan dus ook ‘nietsvermoedend’ op een voetpad kan geraken.

En dan nog de borden waarbij niets over het fietsen vermeld staat, zoals bij het 5e bord met daarop louter “Geen toegang voor gemotoriseerd verkeer en niet tussen zonsondergang en zonsopkomst” (vanwege de door zonneschijn nauwelijks leesbare tekst is het handmatig toegevoegd). Mag je daar nu fietsen of niet? Enerzijds is het feitelijk hetzelfde bord als het 1e bord, maar ontbreekt “Geen toegang met (brom)fietsen” en dus is fietsen wel toegestaan...? Anderzijds staat er niet expliciet dat je mag fietsen, en is het dus niet toegestaan...?

Ander vreemd voorbeeld kom je tegen op het duinfietspad richting Noordwijk. Als je daar al een tijdje op een verhard fietspad (hetgeen bij de ingang ook keurig met een fietsbord is aangegeven) rijdt, zie je opeens het onderstaande bord met “Fietsen niet toegestaan”. Omkeren dus? Dacht het niet.

Dit bord zal vermoedelijk bedoeld zijn voor de omliggende (onverharde) paden, maar op deze manier is het natuurlijk wel vreemd neergeplant en had sowieso een andere tekst moeten hebben. Op die locatie zijn overigens nog helemaal geen zijpaden zichtbaar.
O ja, en “geen toegang voor gemotoriseerd verkeer” geldt natuurlijk niet voor boswachtersautootjes...

Echter, indien het fietsen ‘soms’ is toegestaan, is het chaos alom. De eenduidigheid van de regels op de betreffende borden ontbreekt echt volledig. De meest voorkomende restrictie is “Geen toegang met fietsen buiten de daarvoor aangegeven route”, zie het 4e bord. Zoals eerder gezegd, betekent dat in de praktijk dat fietspaden aan de randen van dergelijke bossen/natuurgebieden worden aangeduid met een fietspadbordje en dat vervolgens alle ‘verboden’ zijpaden worden gemarkeerd met fietsverbods- of voetpadborden. De beheerder zal die verboden zijpaden dan wel consequent moeten markeren, maar tot op heden ben ik dat nog nergens tegengekomen. De ene keer staat er geen enkel bord in het bos, waarbij dan kennelijk verwacht wordt dat je de fietsroute volledig op eigen houtje moet kunnen volgen. En de andere keer ontbreken er een aantal borden waardoor je dan dus ook ‘nietsvermoedend’ op een voetpad kan geraken.

En dan nog de borden waarbij niets over het fietsen vermeld staat, zoals bij het 5e bord met daarop louter “Geen toegang voor gemotoriseerd verkeer en niet tussen zonsondergang en zonsopkomst” (vanwege de door zonneschijn nauwelijks leesbare tekst is het handmatig toegevoegd). Mag je daar nu fietsen of niet? Enerzijds is het feitelijk hetzelfde bord als het 1e bord, maar ontbreekt “Geen toegang met (brom)fietsen” en dus is fietsen wel toegestaan...? Anderzijds staat er niet expliciet dat je mag fietsen, en is het dus niet toegestaan...?

Ander vreemd voorbeeld kom je tegen op het duinfietspad richting Noordwijk. Als je daar al een tijdje op een verhard fietspad (hetgeen bij de ingang ook keurig met een fietsbord is aangegeven) rijdt, zie je opeens het onderstaande bord met “Fietsen niet toegestaan”. Omkeren dus? Dacht het niet.

Dit bord zal vermoedelijk bedoeld zijn voor de omliggende (onverharde) paden, maar op deze manier is het natuurlijk wel vreemd neergeplant en had sowieso een andere tekst moeten hebben. Op die locatie zijn overigens nog helemaal geen zijpaden zichtbaar.
O ja, en “geen toegang voor gemotoriseerd verkeer” geldt natuurlijk niet voor boswachtersautootjes...

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Sorry, maar incorrect. De gemeente treedt in dit geval 'privaatrechtelijk' op. Je bent dus op privé-terrein, het terrein is niet openbaar, zoals de weg dat bijv. wel is. En dus kan de gemeente beperkingen opleggen, zoals 'verboden voor bromfietsen' en fiets/paarden alleen op daartoe bestemde paden (wat wil zeggen dat een pad aangewezen moet zijn dmv borden als fiets/ruiterpad).amclassic-fan schreef:@Nee nee, zo simpel is het gelukkig niet, een gemeente mag niet zo maar bosgebieden voor een specifieke groep afsluiten.
Als je dus voor een pad staat en er staat geen bordje met een markering mtb-route cq fietspad dan ben je de klos. Dat zijn de formele, juridische regels. In de praktijk (materieel) valt het meestal nogal mee. De meeste boswachters die ik ken, groeten je vriendelijk als je rustig in je uppie door het bos fietst. Het verbod houden ze op de achterhand gereed voor als je met een groep tuig door het bos scheurt en oudjes omver kegelt.
Voorbeelden van optreden van de gemeente als private partij zie je in mijn woonomgeving in de stadbossen van de stad Rhenen en de gemeentebossen van het dorp Ede.
In het kort samengevat: art 461 (verboden toegang) is gewoon van toepassing en de eigenaar kan gewoon beperkingen opleggen.
Mocht je nav bovenstaande nog steeds twijfels hebben, doe dan wat huiswerk. Lees dan bijv. het rapport van Patrick Jansen http://edepot.wur.nl/89786 over overlast en de perceptie daarvan. Of het rapport over mountainbiken op de Utr. Heuvelrug (http://edepot.wur.nl/201763) (pag. 37 e.v.)