Andere cassette nodig voor steilere beklimmingen?
Ik rij in Nederland altijd met een 8 speed 13-23 cassette (voor 50/42/30), in de Alpen maak ik er een 14-26 van door de 13t te lozen, 26t er achter te plaatsen en een 14t sluitkrans te monteren (sluitkrans is het buitenste kransje, hier zitten ribbeltjes op zodat de sluitring geborgd wordt).
Leeftijd 26 jaar, massa 73 kg (+10 kg fiets).
Leeftijd 26 jaar, massa 73 kg (+10 kg fiets).
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Ik zou ook simpelweg een hele cassette kopen, je hebt dus een zgn "compact" (2 bladen voor, meestal 50 en 34 tandjes) met een 10 speed cassette achter (welk merk en welke groep (prijsklasse zeg maar) weten we geloof ik nog niet (of had je dat al gezegd?). Op zich kun je ook gewoon de goedkoopste groep nemen, scheelt een hoop centjes en werkt ook prima.
Je hebt dus idd wel een kettingzweep (stukje ketting aan een handvat) nodig om je cassette "vast" te kunnen houden waneer je hem los schroeft en een cassette afneem tool (om hem daadwerkelijk los en vast te kunnen schroeven. Je hebt daarbij 2 systemen, campagnolo of shimano/sram, koop dus wel de goede (zijn niet duur, paar euro maar wel lullig als hij niet past op zondagochtend).
De cassette vervangen is heel makkelijk, zet je achterremhoef open (zit meestal links een klein hendeltje dat je om kunt klikken, zodat je band tussen de remmen doorpast, schakel de ketting ergens op de middelste/kleinere kransjes (tenminste zo doe ik het meestal) en doe dan de snelspanner van je as los, draai hem een paar slagjes losser en duw je wiel naar beneden (even de derailleur een beetje helpen). Snelspan as kun je nu helemaal uit het wiel verwijderen (pas op dat de veertjes niet wegschieten).
Kettingzweep om de casette draaien en schrap zetten, cassette afneemtool in de cassette steken (kan maar op 1 manier) en losschroeven. Nou kan je je (hele) cassette er gewoon afpakken (pas op hij bestaat uit meerdere losse bladen en ertussen op meerdere plaatsen tussenringen. Schuif de nieuwe cassette erop (past ook maar op 1 manier) en doe nu de rest van de stappen in tegenovergestelde richting.
Als je tot maximaal 28 tandjes bent gegaan (met de nieuwe cassette) moet het passen met je huidige ketting en deraileur, schakel voor op je kleinste blad (het zgn 'binnen'blad, met in jouw geval 34 tandjes) en nu achter voorzichting naar je grootste blad om te kijken of het gaat zonder problemen. Je kan ook nog even proberen of je dan voor nog naar je buitenblad kunt schakelen (zal je in de praktijk niet doen) maar wie weet schakel je een keer mis of vergis je je, om te kijken of "groot" "groot" ook lukt zonder aanlopende deraileur.
Hopelijk heb je er wat aan, er komen vast nog wel wat nuttige aanvullingen/correcties, ik ben ook maar een beginnende prutsert. Het wiel er daadwerkelijk uitkrijgen was de 1e keer ook geen sinecure.
Je hebt dus idd wel een kettingzweep (stukje ketting aan een handvat) nodig om je cassette "vast" te kunnen houden waneer je hem los schroeft en een cassette afneem tool (om hem daadwerkelijk los en vast te kunnen schroeven. Je hebt daarbij 2 systemen, campagnolo of shimano/sram, koop dus wel de goede (zijn niet duur, paar euro maar wel lullig als hij niet past op zondagochtend).
De cassette vervangen is heel makkelijk, zet je achterremhoef open (zit meestal links een klein hendeltje dat je om kunt klikken, zodat je band tussen de remmen doorpast, schakel de ketting ergens op de middelste/kleinere kransjes (tenminste zo doe ik het meestal) en doe dan de snelspanner van je as los, draai hem een paar slagjes losser en duw je wiel naar beneden (even de derailleur een beetje helpen). Snelspan as kun je nu helemaal uit het wiel verwijderen (pas op dat de veertjes niet wegschieten).
Kettingzweep om de casette draaien en schrap zetten, cassette afneemtool in de cassette steken (kan maar op 1 manier) en losschroeven. Nou kan je je (hele) cassette er gewoon afpakken (pas op hij bestaat uit meerdere losse bladen en ertussen op meerdere plaatsen tussenringen. Schuif de nieuwe cassette erop (past ook maar op 1 manier) en doe nu de rest van de stappen in tegenovergestelde richting.
Als je tot maximaal 28 tandjes bent gegaan (met de nieuwe cassette) moet het passen met je huidige ketting en deraileur, schakel voor op je kleinste blad (het zgn 'binnen'blad, met in jouw geval 34 tandjes) en nu achter voorzichting naar je grootste blad om te kijken of het gaat zonder problemen. Je kan ook nog even proberen of je dan voor nog naar je buitenblad kunt schakelen (zal je in de praktijk niet doen) maar wie weet schakel je een keer mis of vergis je je, om te kijken of "groot" "groot" ook lukt zonder aanlopende deraileur.
Hopelijk heb je er wat aan, er komen vast nog wel wat nuttige aanvullingen/correcties, ik ben ook maar een beginnende prutsert. Het wiel er daadwerkelijk uitkrijgen was de 1e keer ook geen sinecure.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Kettingzweep kan je evt gemakkelijk zelf maken als je nog een stalen lat en een oude ketting hebt liggen. Werkt beter (zo'n ding moet moment kunnen leveren, en dus is groter beter) en is goedkoper.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Wellicht gaat je ketting te kort zijn. Ik zou gewoon naar een fietsenmaker gaan en een cassette +ketting kopen en vragen of ze die erop zetten. Het is echt een fluitje van een cent en wellicht ben je nog geen 10 euro aan montagekosten kwijt.
Koop gewoon een 105 cassette van 11-28 of 12-30 en je komt overal boven. Waarom tools bestellen als je een absolute beginner bent? Als je handig bent en je verwacht veel te gaan sleutelen dan is het het overwegen waard, maar goede tools bovenop de cassette en ketting kosten veel meer dan je fietsenmaker vragen om een cassette+ ketting en de montage daarvan. Het kopen van slechte tools raad ik niet aan.
Koop gewoon een 105 cassette van 11-28 of 12-30 en je komt overal boven. Waarom tools bestellen als je een absolute beginner bent? Als je handig bent en je verwacht veel te gaan sleutelen dan is het het overwegen waard, maar goede tools bovenop de cassette en ketting kosten veel meer dan je fietsenmaker vragen om een cassette+ ketting en de montage daarvan. Het kopen van slechte tools raad ik niet aan.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Heb toch dit besteld:
http://www.fietssportiefonderdelen.nl/p ... CASSETTES/
Niet duur en verwisselen ziet er niet al te lastig uit. Je hebt ook geen ingewikkelde tools nodig blijkt. En ik vind het wel prettig om het allemaal zelf te kunnen doen. Mocht het toch problemen opleveren dan geen man overboord voor dit geld, vind het de moeite van het proberen waard.
http://www.fietssportiefonderdelen.nl/p ... CASSETTES/
Niet duur en verwisselen ziet er niet al te lastig uit. Je hebt ook geen ingewikkelde tools nodig blijkt. En ik vind het wel prettig om het allemaal zelf te kunnen doen. Mocht het toch problemen opleveren dan geen man overboord voor dit geld, vind het de moeite van het proberen waard.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
OK ....goede instelling om te willen proberen, als je denkt vaker tools te gaan gebruiken. Het is zeker handig om tools in huis te hebben 
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
