Pagina 2 van 2
Geplaatst: 14 sep 2010 23:29
door kees0251
Swoosh schreef:
Ik snap niet erg wat je nu wilt vertellen eigenlijk.
Materiaal (in relatie tot een fietsframe) heeft bepaalde eigenschappen.
Staal heeft een goede demping
Aluminium heeft weinig demping
Carbon kan allerlei eigenschappen gegeven worden naar gelang hoe je de vezels toepast.
[/quote]
Je koppelt eigenschappen aan materialen , die gezien het materiaal daar niet bij thuishoren.
Demping is geen materiaaleigenschap....
Het gaat om de E modulus, die is van staal 3x zo hoog als van Al.....
Al dempt dus in principe 3x zo goed als staal.
De bouw/buisdiameter maakt het verschil.
Begint het te dagen?
Geplaatst: 14 sep 2010 23:40
door fiets381
Duitse fietsen worden over het algemeen gebouwd om ze licht mogelijk en zo stijf mogelijk te zijn. Comfort wordt hierbij niet naar gekeken, hier wordt eigenlijk ook nooit op getest door de diverse bladen.
Wanneer je zeg zwaarder bent dan 90Kg dan zal het frame anders "handelen" dan bij het ontwerp bedoelt. De fabrikant zou dit voor je kunnen oplossen door de constructie iets aan te passen, maar dat wordt tegenwoordig bijna niet meer gedaan.
Geplaatst: 14 sep 2010 23:54
door amclassic-fan
Misschien moet je de dichtheid ook nog meenemen...
Geplaatst: 15 sep 2010 00:13
door swoosh
Kees0251 schreef:Swoosh schreef:
Ik snap niet erg wat je nu wilt vertellen eigenlijk.
Materiaal (in relatie tot een fietsframe) heeft bepaalde eigenschappen.
Staal heeft een goede demping
Aluminium heeft weinig demping
Carbon kan allerlei eigenschappen gegeven worden naar gelang hoe je de vezels toepast.
Je koppelt eigenschappen aan materialen , die gezien het materiaal daar niet bij thuishoren.
Demping is geen materiaaleigenschap....
Het gaat om de E modulus, die is van staal 3x zo hoog als van Al.....
Al dempt dus in principe 3x zo goed als staal.
De bouw/buisdiameter maakt het verschil.
Begint het te dagen?
[/quote]
Eh?
Kijk nog eens terug waar deze discussie nu vandaan komt . . . maak het niet gecompliceerder dan het is. Iemand schreef over een Canyon Ultimate die een vriend bestempelde als oncomfortabel. Ik geef aan dat de informatie te summier is wat daar dan precies achter steekt en geef tevens aan dat een alu fietsframe veel directer schokkend doorgeeft dan carbon in het algemeen.
Ik tracht het een beetje simpel te houden en geef duidelijk aan dat het gaat om materiaal in relatie tot een fietsframe. Wat ik schreef is trouwens algemeen bekend bij mensen die iets van fietsen en materialen weten.
Ik denk niet dat ik iets schreef wat onwaar is en dat de TS verder geen baat heeft in een verdere discusssie hier omtrent. Het heeft nl niets van doen met de vraag van de TS en die zou centraal moeten staan.
Geplaatst: 16 sep 2010 12:24
door forza
Zelf reed ik op een Stevens SLC Carbon, Fiets was super stijf en licht. Zelf weeg ik 102kg(zonder dikke pens overigens) Tot op heden nooit problemen gehad. Comfortabel was het totaal niet, zeker niet icm Mavic Cosmic Carbon wielen erin.
Zoals al eerder geschreven zal het probleem niet zitten in het kader maar meer in de wielen.
Succes in je zoektocht naar het juiste, groot voordeel is dat Bikemotion eraan komt en daar natuurlijk van alles te zien is.
Geplaatst: 21 okt 2010 12:30
door eitje64
Hallo ik zelf weeg 114 kilo en rijd nu inmiddels 3 seizoenen op een Ridley Orion met fulcrum 7 wielen.Het frame is full carbon en ik heb er inmiddels 10000km mee gefietst tot grote tevredenheid. Ik rijd geen wedstrijden maar fiets gemiddeld 2 x maal per week een rondje van zo'n 75km. Ook rijd ik mee in tochten zoals Limburgs mooiste en de Jan Jansenclassic. Ik merk nooit iets van zwabberigheid of slapheid. Enigste probleem wat ik heb is dat op sommige plaatsen bij het minste of gerinste de lak er af springt maar dat heeft volgens mij geen oorzaak in mijn gewicht in combinatie met een carbon frame.
Toen ik de fiets kocht had ik eigenlijk meer zorg over de wielen ,wilde ze omruilen voor Easton circuit. Heb dit niet gedaan en heb tot op heden nog geen problemen gehad. Collega van me die wel de Eastons wielen heeft gezet en 20 kilo lichter is!!! heeft al verschilende spaakbreuken achter de rug.
Laat nog even weten wat je keuze is geworden ben ik wel benieuwd naar.
eitje 64
Geplaatst: 21 okt 2010 23:04
door marcelb
Zelf reed ik op een Stevens SLC Carbon, Fiets was super stijf en licht. Zelf weeg ik 102kg(zonder dikke pens overigens) Tot op heden nooit problemen gehad. Comfortabel was het totaal niet, zeker niet icm Mavic Cosmic Carbon wielen erin.
Zo zie je maar weer. Ik weeg 86 kg en rijd ook met een Stevens SLC en ervaar deze fiets wel als comfortabel en dan met name in vergelijking met mijn andere fietsen: Red Bull Pro 3000 en Ridley X-ride. Ik rijd wel met andere wielen: Fulcrum Racing 1. Hele fijne niet al te stijve wielen.
Geplaatst: 21 okt 2010 23:11
door rbr
Open deur: de wielen maken het verschil. In hetzelfde frame rijdt ik regelmatig met Cosmic Carbon SL en Fulcrum Racing Zero wielen. Racing Zero veel comfortabeler dan Cosmic's.
Weeg zelf overigens tussen de 85 en 90 kg en dit seizoen op een carbonnen chinees zonder problemen.
Geplaatst: 24 okt 2010 21:49
door gotcha1
De ridley noah kan ik je zeker aanraden.
Rij er zelf mee (+-90kg) en ook nog enkele zwaargewichten (+100kg) in de club bij ons rijden ermee. Is zeer stijf frame.
Nu met die aktie van de noah RS vind ik hem ook zeer betaalbaar (3K).
Heb zelfs winkel hier bij ons in de buurt gevonden die nog betere korting geeft,
hier anders de link (je kan steeds eens bij lokale fm laten zien en vragen wat hij
kan geven van korting):
http://www.xbikes.be/race/532-ridley-no ... tegra.html
Geplaatst: 24 okt 2010 23:14
door janjmagic
Trap zelf de nodige kilometers weg op de Jan Janssen Magic met Token of Eurus wielen. Superstrak en met mijn 90+ (zonder bierbuik) geen centje pijn!:D