fdegrove schreef:
Ik zou zeggen: wielbouw begint bij wetenschap en volmaakt zich tot kunst?
Om wielbouw heerst vaak een zweem van romantiek/kunst zoals we nu ook weer zien maar het is gewoon, heel saai, hardwerken en weten waar het om gaat.
Niks romantiek of hocus pocus.
Gerd Schraner kocht na jaren van wielenbouw ook maar eens een spaakspanning meter en schrok zich rot toen hij die ging gebruiken; op gevoel spannen (lekker romantisch) van spaken bleek niet 100% te werken liet zn nieuwe spaakspanningmeter zien.
Ook andere toppers zoals Zoran en Ernie werken met een spaakspanningmeter, heeft jouw FM niet zo'n ding LAAT HEM DAN NIET AAN JOU WIELEN WERKEN althans als je heel goede wielen wil hebben (een heel goed wiel is een wiel dat GEEN !! spaakspanningonderhoud nodig heeft).
Een goede wielenbouwer gaat naar de site van wielen/naven/spakenfabriekanten en zoekt op wat de spaakspanning moet zijn net zoals een automonteur de fabrieksvoorschriften van het aanhaalmoment van wielbouten of cilinderkopbouten eerst opzoekt. Sterker nog; zelfs de grootste bandenboer boerenl.l (sorry)monteur draait wielbouten aan met een momentsleutel.
Wat iedereen ondertussen weet (zie ook deze draad) is dat spaakspanning hoog en gelijkmatig noet zijn. Echter, en dat schrijft ook Gerd Schraner, de VELG is de beperkende factor; een lichte velg gaat bij echt hoge spanning 'wokkelen'/'imploderen'. Gerd Schraner zweert daarom bij zo'n 3cm hoge V-velgen zoals DTSwiss R520 en Rigida DP18, en ja daarom is natuurlijk de 3 cm hoge Mach 1 CFX een favoriet van wielbouwer Zoran.
Kortom: De VELG is het fundament van elk wiel; gevoelig/licht fundament dan krijg niet maximaal gespannen spaken en dus een gevoelig wiel.
TOUR zegt dat je alleen bij explosief accelereren iets negatiefs van een wat zwaarder wiel(velg, DP18etc) merkt, dus alleen voor top 10 wedstrijdrijders van belang (die een mecanicien achter zich aan hebben rijden). Probleem is dat veel hobbyrijders denken dat ze lichte velgen nodig hebben en tja daarmee kan je niet zo'n betrouwbaar en onderhoudsloos wielbouwen. Hoewel; op dit forum zijn er zat mensen die deze materie al lang heel goed begrijpen (vaak ook door schade en schande) en dus al jaren volmaakt probleemloos met Ultegra/DP18 o.i.d. rond rijden.
Kortom: bewaar romantiek maar voor in bed en bewaar mooie mythes over lichte
velgen/wielen maar voor bij het kampvuur.