Pagina 2 van 2
Re: Klimtraining in het vlakke Nederland wie heeft 'n advies
Geplaatst: 05 apr 2012 13:56
door bert01
Een conditieloos iemand heeft eerst een basis nodig, lichaam, met name hart en longen moeten getraind worden. Een maand heel veel duur en dan inderdaad gaat uitbreiden met intensieve prikkels. Lees vaak het omgekeerde advies, heel veel intensief zonder duur, leuk om snel wat op de bouwen maar nog geschikter om wat af te breken door blessures etc....
Zeg het zwart/wit omdat het niet aan lijkt te komen....
Re: Klimtraining in het vlakke Nederland wie heeft 'n advies
Geplaatst: 05 apr 2012 13:57
door bert01
Lange blokken zijn inderdaad beter voor klimmen/cyclos en korte blokken voor wedstrijden...
Re: Klimtraining in het vlakke Nederland wie heeft 'n advies
Geplaatst: 05 apr 2012 14:41
door bleek
OT: Gewoon lekker fietsen, afwisselende trainingen, ook af en toe je genoemde heuveltraining. Langere intervallen (onder/rondom je drempel!) kunnen nuttig zijn om te wennen aan het klimgevoel vind ik zelf. Maar het klimgevoel is toch echt alleen maar te ervaren door echt die Alpenreus op te fietsen. Tegen de wind in fietsen komt er denk het beste bij in de buurt
eelcoz schreef:Ok, ik snap je punt.
Als je de Mont Ventoux wilt beklimmen moet je ergens tussen de 1 en 2 uur in D2/D3 kunnen rijden. D1 is de basis, maar in die zone zul je bergop niet of nauwelijks rijden. Zijn daarom lange D2- en D3-blokken dan niet het beste nadat je een basis in D1 hebt gelegd? Kort interval lijkt me dan weer niet zo zinvol. Je wordt toch ook vooral beter in dat wat je traint?
Basis hoef je niet per se met duurtraining (long slow distance / ED) te leggen.
bert01 schreef:Een conditieloos iemand heeft eerst een basis nodig, lichaam, met name hart en longen moeten getraind worden. Een maand heel veel duur en dan inderdaad gaat uitbreiden met intensieve prikkels. Lees vaak het omgekeerde advies, heel veel intensief zonder duur, leuk om snel wat op de bouwen maar nog geschikter om wat af te breken door blessures etc....
Zeg het zwart/wit omdat het niet aan lijkt te komen....
Of je begint met rustige (=onder je drempel) intervallen en bouwt deze uit, wanneer je ook af en toe een duurrit inlast. Als ik 2 uur fiets, en daarvan 45 min interval, dan heb ik ook ruim een uur duurtraining te pakken in de vorm van herstel tussen de intervallen in en het warm- en uitfietsen. En dan bedoel ik met intervallen tabata, maar tegen je drempel aan.
Re: Klimtraining in het vlakke Nederland wie heeft 'n advies
Geplaatst: 06 apr 2012 10:00
door ManInBlack
Hartelijk dank voor alle reacties,
Mijn klim training begint al vruchten af te werpen. Alle stappen in mijn "klimheuveltje" kan ik nu al met een zwaarder verzet doen. Ik herhaal de beklimmingen in een training zo'n 3 tot 6 keer. met daar tussen ongeveer 8 minuten rust. Op de top het heuveltje kom ik tot een hartslag van 95% van het maximum.Binnen twee minuten zak ik weer tot 60%.
Verder doe ik op de Tacx elke week een fartlek-training van een uur en een kwartier. En 1 keer per week doe ik een lange tempoduurtraining in de vorm van zo snel als mogelijk 60 km rijden, een soort tijdrit dus. Dat kan ik goed volhouden bij een hoge hartslag (D3), ik eindig die training dan op m'n klimheuvel.
Ik zoek het nu in de combinatie van verschillende trainingsvormen kracht, tempoduur, en interval (farlek)
Re: Klimtraining in het vlakke Nederland wie heeft 'n advies
Geplaatst: 06 apr 2012 16:07
door tomkolkman
ManInBlack schreef:Hartelijk dank voor alle reacties,
Mijn klim training begint al vruchten af te werpen. Alle stappen in mijn "klimheuveltje" kan ik nu al met een zwaarder verzet doen. Ik herhaal de beklimmingen in een training zo'n 3 tot 6 keer. met daar tussen ongeveer 8 minuten rust. Op de top het heuveltje kom ik tot een hartslag van 95% van het maximum.Binnen twee minuten zak ik weer tot 60%.
Verder doe ik op de Tacx elke week een fartlek-training van een uur en een kwartier. En 1 keer per week doe ik een lange tempoduurtraining in de vorm van zo snel als mogelijk 60 km rijden, een soort tijdrit dus. Dat kan ik goed volhouden bij een hoge hartslag (D3), ik eindig die training dan op m'n klimheuvel.
Ik zoek het nu in de combinatie van verschillende trainingsvormen kracht, tempoduur, en interval (farlek)
Doe je er ook nog lange duur training bij of alleen het korte werk?
Re: Klimtraining in het vlakke Nederland wie heeft 'n advies
Geplaatst: 07 apr 2012 13:04
door daan_85
Ik lees heel vaak dat je D3-trainingen in blokken van 20 à 30 minuten moet doen. Op deze manier heb ik vorig jaar ook veel getraind als voorbereiding op de Alpen. Het gevolg was echter dat ik in staat was om het eerste half uur op flink (d3-)tempo naar boven te rijden, maar na een half uur viel ik duidelijk terug. Ergens wel logisch, want ik had niet vaak langer dan een half uur achter elkaar in D3 getraind.
Is het daarom niet beter om in plaats van 3 blokken van 20-30 minuten in D3, één lang blok van anderhalf uur in D3 te trainen? Wanneer je een flinke col oprijdt, rijdt je immers ook meer dan een uur in D3.
Re: Klimtraining in het vlakke Nederland wie heeft 'n advies
Geplaatst: 07 apr 2012 13:55
door ManInBlack
tomkolkman schreef:ManInBlack schreef:Hartelijk dank voor alle reacties,
Mijn klim training begint al vruchten af te werpen. Alle stappen in mijn "klimheuveltje" kan ik nu al met een zwaarder verzet doen. Ik herhaal de beklimmingen in een training zo'n 3 tot 6 keer. met daar tussen ongeveer 8 minuten rust. Op de top het heuveltje kom ik tot een hartslag van 95% van het maximum.Binnen twee minuten zak ik weer tot 60%.
Verder doe ik op de Tacx elke week een fartlek-training van een uur en een kwartier. En 1 keer per week doe ik een lange tempoduurtraining in de vorm van zo snel als mogelijk 60 km rijden, een soort tijdrit dus. Dat kan ik goed volhouden bij een hoge hartslag (D3), ik eindig die training dan op m'n klimheuvel.
Ik zoek het nu in de combinatie van verschillende trainingsvormen kracht, tempoduur, en interval (farlek)
Doe je er ook nog lange duur training bij of alleen het korte werk?
Ongeveer eens in de twee rij ik in het weekeinde een lange toertocht (150 km of meer) als extensieve duurtraining