Re: Waarom hydraulisch?
Geplaatst: 13 feb 2012 10:22
@daniel, daarentegen hebben de Magura HS33 op mijn vorige atb ruim 6 jaar lang zonder onderhoud perfect gefunctioneerd. Met de schijfremmen die ik nu heb, heb ik meer ruzie.
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Is dat zo? Want ik herinner met dat de achtervork van mijn Santos toch wat uiteenboog door de HS33. Bij m'n pa's Cannondale precies het zelfde. Is versterking dan niet nodig?daniel1975 schreef:@litespeed: dat is alleen als je overstapt op schijfremmen (en heb je idd volledig gelijk). Bij hydraulische velgremmen heb je alleen het 3e nadeel.
Heel flauw of heel dom, hoor. Je mag zelf kiezen. Jij maakt een variabele van een eigenschap (gewicht) van het af te remmen materiaal. Niet over het lichaam. Het is een goed gebruik om factoren die ongewijzigd blijven (= een constante) in de analyse buiten beschouwing te laten. Dat heb ik gedaan en heb mij beperkt tot de volgens jou critische variabele. En dan ga je (bij gebrek aan argumenten) ineens wel de constante in de vergelijking betrekken. Dom of flauw. En dan, uit de hoge hoed, is er nu volgens je laatste zin ineens geen verschil met mechanische velgremmen. Dan was er dus geen probleem.loos schreef:Volgens mij moet de totale massa afgeremd worden, dus ook het lichaam.klimmer schreef:Johnnieb vreest de remkracht in kombi met de smalle bandjes. Snap ik niet. De velg-wiel-fiets combinatie wordt afgeremd. Hoe lager de af te remmen massa (smalle bandjes zijn licht), des te beter.
Er is daarom geen verschil met conventionele velgremmen, want de totale massa blijft gelijk (het verschil in massa van de remmen is verwaarloosbaar).
Jij bent eigenlijk al best lang ongesteld he?klimmer schreef:Heel flauw of heel dom, hoor. Je mag zelf kiezen. Jij maakt een variabele van een eigenschap van het af te remmen materiaal. Niet over het lichaam. Het is een goed gebruik om factoren die ongewijzigd blijven (= een constante) in de analyse buiten beschouwing te laten. Dat heb ik gedaan en heb mij beperkt tot het volgens jou critische variabele. En dan ga je (bij gebrek aan argumenten) ineens wel de constante in de vergelijking betrekken. Ik denk dat dit dus boven je pet gaat. Geen probleem, maar als je het niet weet, zeg dan niets. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Met je laatste zin laat je zien dat je je eigen onbegrip ("Snap ik niet.") zelf niet snapt. Als er geen verschil is, waarom maak je je dan zorgen?
Volgens mij is het goed gebruik om factoren die verwaarloosbaar zijn buiten beschouwing te laten.klimmer schreef: Het is een goed gebruik om factoren die ongewijzigd blijven (= een constante) in de analyse buiten beschouwing te laten.
Huh? Ik snap jouw antwoord niet helemaal... Wie zijn 'ze'? SRAM? in dat geval klopt je bewering niet, want het gaat hier juist om het feit dat SRAM een hydraulische disc brake voor de racer gaat introduceren.raassie schreef:Ze hebben voor de racefiets normale velgremmen, dus dat voordeel valt af, Mij lijkt het grootste voordeel een bombproof en onderhoudsarm systeem.mda1 schreef:nooit meer een wiel of velg vervangen vanwege een versleten remrand... en zonder remrand lichtere velgen (maar wel de massa van een remschijf toevoegen). De remhoef zelf is trouwens lichter dan van een conventionele velgrem. Dus welk systeem het wint op massa weet ik zo net nog niet. Het zal er om hangen.
mda1 schreef:Huh? Ik snap jouw antwoord niet helemaal... Wie zijn 'ze'? SRAM? in dat geval klopt je bewering niet, want het gaat hier juist om het feit dat SRAM een hydraulische disc brake voor de racer gaat introduceren.raassie schreef:Ze hebben voor de racefiets normale velgremmen, dus dat voordeel valt af, Mij lijkt het grootste voordeel een bombproof en onderhoudsarm systeem.mda1 schreef:nooit meer een wiel of velg vervangen vanwege een versleten remrand... en zonder remrand lichtere velgen (maar wel de massa van een remschijf toevoegen). De remhoef zelf is trouwens lichter dan van een conventionele velgrem. Dus welk systeem het wint op massa weet ik zo net nog niet. Het zal er om hangen.
Maar misschien was ook mijn post niet helder. Wat ik bedoelde was dat de remhoef (van de hydraulische rem) lichter is dan de remhoef van een conventionele velgrem. Buiten de remschijf om zou een hydraulisch systeem dus lichter kunnen uitvalen dan een conventioneel bekabeld velgremsysteem.
Maar verder: niemand die het voordeel inziet van nooit meer versleten velgranden?