Pagina 2 van 9

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 23 apr 2012 20:01
door kxlight
Mooie shifters en cranckstel!

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 23 apr 2012 21:05
door ponsteen
Prachtig cranckstel. Echt een eigen smoelwerk. Iets kan pas mooi zijn, wanneer ook genoeg mensen het oerlelijk vinden. Niks tegen een mooi carbon Italiaans modelletje trouwens. Of een FSA-SLK...

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 23 apr 2012 21:17
door amclassic-fan
Wat mij betreft had de groep wel wat minder door industrieel ontwerpers ontworpen mogen worden en wat meer door ingenieurs. We krijgen er daarnaast ook weer fijn een aantal nieuwe standaarden bij.

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 23 apr 2012 21:37
door daniel1975
Welke nieuwe "standaarden" nu weer dan?

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 23 apr 2012 23:25
door jasperr
Een vierarmige spider bijvoorbeeld.
Wat is hier eigenlijk het nut van? Zodat Shimano zijn zakken nog meer kan vullen?

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 24 apr 2012 07:25
door daniel1975
Daar heb ik geen moeite mee. Zou het erger vinden als er weer een andere standaard komt voor bijv de cassettetool of nog een extra BB.

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 24 apr 2012 08:02
door kxlight
jasperr schreef:Een vierarmige spider bijvoorbeeld.
Wat is hier eigenlijk het nut van? Zodat Shimano zijn zakken nog meer kan vullen?
ik vrees een beetje dat dit wel de achtergrond is. Een buitenbladje met adviesprijs van 300 euro zie ik al aan de horizon gloren. Ach, reden temeer om op souplesse te gaan trainen :mrgreen:

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 24 apr 2012 08:43
door amclassic-fan
daniel1975 schreef:Welke nieuwe "standaarden" nu weer dan?
De body wordt breder om ruimte te maken voor het 11e kransje. Voor iedereen met niet-Shimano wielen geen probleem, daar is het wel op te lossen met een nieuwe body. Maar iedereen met Shimano wielen moet een nieuw achterwiel kopen.

Ik snap het idee wel achter de missende arm naar het kettingblad dat precies op het dode punt zit. Maar was het cruciaal om op het huidige gewicht uit te komen? Volgens mij niet, het is enkel gedaan om anders te zijn en een nieuwe standaard voor de voorbladen te kunnen maken. Door de missende arm kunnen andere fabrikanten ook niet snel met een ander buitenblad op de markt komen, want het blad zal toch wel extra stijf en sterk gemaakt worden tov een standaard crank.

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 24 apr 2012 08:52
door havana
TA en Stronglight zullen zsm wel met alternatieven komen.

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 24 apr 2012 09:36
door jansen01
amclassic-fan schreef:
daniel1975 schreef:Welke nieuwe "standaarden" nu weer dan?
De body wordt breder om ruimte te maken voor het 11e kransje. Voor iedereen met niet-Shimano wielen geen probleem, daar is het wel op te lossen met een nieuwe body. Maar iedereen met Shimano wielen moet een nieuw achterwiel kopen.

Ik snap het idee wel achter de missende arm naar het kettingblad dat precies op het dode punt zit. Maar was het cruciaal om op het huidige gewicht uit te komen? Volgens mij niet, het is enkel gedaan om anders te zijn en een nieuwe standaard voor de voorbladen te kunnen maken. Door de missende arm kunnen andere fabrikanten ook niet snel met een ander buitenblad op de markt komen, want het blad zal toch wel extra stijf en sterk gemaakt worden tov een standaard crank.


Hoeft ook niet zo heel snel; immers je kan aardig wat kilometers wegtrappen voordat het (huidige) blad versleten is ;)
Nadeel is wel dat je gebonden bent (ook voorlopig) aan een 11-speed Dura-Ace cassette, veelal gebruikt men Ultegra cassette's dat is nu geen optie meer..

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 24 apr 2012 12:43
door daniel1975
Zal toch ook wel heel rap een ultegra 11 komen?

Re: Dura ace 9000 11 spd

Geplaatst: 24 apr 2012 13:12
door amclassic-fan
Zal toch wel een jaar langer duren.