Het veldrijden 2011/2012
-
bottecchia
- Forum-lid
Da's waar. Toch zet ik de tv in de winterperiode graag aan hoor. Eerst zelf een paar uurtjes buiten spelen en dan even een uurtje veldrijden. Het is inderdaad erg jammer dat de top zo smal is maar de strijd tussen de toppers is vaak toch wel leuk om te kijken.
-
steve.v.looy
- Forum-lid
Ik ben het toch niet echt eens met de stelling van Havana.
OK nu zijn er een paar snelle parcours geweest, maar wacht maar op de winter. Dan is er voor elk wat wils
Maar ieder heeft zijn opinie en gelukkig maar
OK nu zijn er een paar snelle parcours geweest, maar wacht maar op de winter. Dan is er voor elk wat wils
Maar ieder heeft zijn opinie en gelukkig maar
MVG
Steve
Steve
dat de belgen er boven uit steken in het veldrijden is waar, behalve een tjech en een hollander die spijtig genoeg niet veel mee mee rijdt.
De veldrijders beschouwen als net-niet wegrenners is belachelijk om dat het een totaal andere sport is, ook top-mountainbikers die eens meerijden in het veldrijden komen er niet aan te pas. Nochtans zijn zijn er een paar (ex)mountainbikers die hun kwaliteiten op de weg al meer dan bewezen hebben.
Een wegrenner die in het veld komt rijden wordt er gewoon belachelijk gemaakt en naar huis gereden, omgekeerd zijn hebben renners als een Nys, Albert, Stybar, Boom toch al laten zien dat ze op de weg ook hun mannetje kunnen staan.
En zeggen dat veldrijden saai is, dan denk ik dat je nog nooit naar het veldrijden gekeken hebt of anders een "gefrustreerde holla
nder" bent. Ik kijk al 45 jaar naar de koers maar het veldrijden heeft al jaren mijn voorkeur juist omdat er zo veel elementen aanwezig zijn waardoor het koersverloop onvoorspelbaar is.
Zondag die mannen door het zand naar beneden zien "vliegen", hun hellingen zien oprijden waar je als gewone sterveling te voet nog niet opraakt, door het zand naar omhoog fietsen, over balkjes springen, 20 cm diep in de modder en toch blijven fietsen, één vol uur zonder verpozen, nog tussen een klein gaatje tussen boom ( de plant) en mederenner van 30 cm doorschieten, enz... toch zo saai jong, nee dan liever een tourrit gedruende 4 uur een ontsnapping, op 2 kms de samensmelting met het peleton en dan Cavendisch die met 100 m voorsprong wint in de spurt! spannend, spannend, spannend.
De veldrijders beschouwen als net-niet wegrenners is belachelijk om dat het een totaal andere sport is, ook top-mountainbikers die eens meerijden in het veldrijden komen er niet aan te pas. Nochtans zijn zijn er een paar (ex)mountainbikers die hun kwaliteiten op de weg al meer dan bewezen hebben.
Een wegrenner die in het veld komt rijden wordt er gewoon belachelijk gemaakt en naar huis gereden, omgekeerd zijn hebben renners als een Nys, Albert, Stybar, Boom toch al laten zien dat ze op de weg ook hun mannetje kunnen staan.
En zeggen dat veldrijden saai is, dan denk ik dat je nog nooit naar het veldrijden gekeken hebt of anders een "gefrustreerde holla
Zondag die mannen door het zand naar beneden zien "vliegen", hun hellingen zien oprijden waar je als gewone sterveling te voet nog niet opraakt, door het zand naar omhoog fietsen, over balkjes springen, 20 cm diep in de modder en toch blijven fietsen, één vol uur zonder verpozen, nog tussen een klein gaatje tussen boom ( de plant) en mederenner van 30 cm doorschieten, enz... toch zo saai jong, nee dan liever een tourrit gedruende 4 uur een ontsnapping, op 2 kms de samensmelting met het peleton en dan Cavendisch die met 100 m voorsprong wint in de spurt! spannend, spannend, spannend.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

De Tour daar kijk ik ook nog nauwelijks naar, want inderdaad daar is ook alle spanning verdwenen. Maar dat maakt het crossen echt niet leuker: dit jaar een paar wedstrijden gezien, eentje helemaal uitgekeken (Nys won voor Pauwels en Stybar werd voor z'n thuispubliek derde) daarna nog een poging gedaan (Pauwels op kop) maar niet uitgekeken (las later dat hij won) en that's it. Niet spannend (zoals ik schaatsen en bijvoorbeeld F1 races ook niet meer volg)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Roger de Vlaeminck, Adrie van der Poel, Pascal Richard, Klaus Peter Thaler, Rolf Wolfshohl.... ik wil maar zeggen.... 
en Steve Chainel en Gadret ( vierde in de giro?) zijn toch ook geen pannekoeken, dacht ik.farelli schreef:Roger de Vlaeminck, Adrie van der Poel, Pascal Richard, Klaus Peter Thaler, Rolf Wolfshohl.... ik wil maar zeggen....
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

-
frank zappa
- Forum-lid
Eerst Zonhoven toen Koppenberg, leek meer op een tijdrit dan op een veldrit, om de 30 seconden een rennertje. Saai! Blijft mij een raadsel waarom er zoveel toeschouwers zijn, alhoewel, als ik al die frites en bier kramen zie dan snap ik het al wel beter. Valt me ook op dat er erg veel toeschouwers richting camera kijken dan naar de koers, zegt al voldoende over de spankracht.
Ik vind het jammer dat veldrijden een sport in de marge is, het is namelijk (bij voldoende concurrentie voor de vlamingen) een geweldige sport zowel om te beoefenen als naar te kijken.
Er is altijd spanning, lekke tube, derailleur in de spaken.. een uitglijder..
Op het hoogste niveau hebben we jammer genoeg geen Nederlanders die willen mee doen. Bij de dames en andere categorieen is dat gelukkig anders.
UCI probeert het wat te mondialiseren, maar proberen doen hondjes..
Voor miij is de keuze makkelijk, eerst veldrijden, dan schaatsen
Er is altijd spanning, lekke tube, derailleur in de spaken.. een uitglijder..
Op het hoogste niveau hebben we jammer genoeg geen Nederlanders die willen mee doen. Bij de dames en andere categorieen is dat gelukkig anders.
UCI probeert het wat te mondialiseren, maar proberen doen hondjes..
Voor miij is de keuze makkelijk, eerst veldrijden, dan schaatsen
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
- Superstick
- Forum-lid
Toch hebben we wel sterke Nederlanders gehad, is het niet? Groeneveld, Van der Poel, Boom, die hebben het toch erg goed gedaan. Momenteel is het minder. Hoe zou het komen, is het soms minder op tv dan vroeger, of gewoon stom toeval? Ik weet het niet.
Ik heb een koers gezien, de cross van Las Vegas (via Sporza website). En die was geweldig. Het was een grasparcours, constant zwaar, maar snel genoeg voor kleine verschillen. Het was een ontzettend spannende race, met verschillende vluchters; de laatste vluchter werd op de meet teruggehaald door Van der Haar. Dynamische beelden met een of twee stuurcamera's. En achterin natuurlijk die geintjes als dollargrabbing. Ik kijk al uit naar filmpjes van Halloween crossen (uitgedost koersen; Amerikaanse humor, leuk).
Ja goed, het is nu eenmaal zo dat het veldrijden bij de junioren heel erg internationaal is (en naar mening op een relatief hoger niveau dan de senioren); bij de beloftes gaat het ook nog wel; maar daarna stappen bijna alle Italianen, Fransen, Duitsers, Polen, Tsjechen en sommige Nederlanders over naar het wegrennen, simpelweg omdat ze een beetje geld moeten verdienen. Hoeveel van die kerels houden zoveel van veldrijden, dat ze het ervoor over hebben om 10 jaar zonder salaris te moeten leven?
Blijft een mooie sport. Eigenlijk zijn de snelle koersen, waar de crossers zelf zo'n hekel aan hebben, het meest spannend voor de kijker.
Ja goed, het is nu eenmaal zo dat het veldrijden bij de junioren heel erg internationaal is (en naar mening op een relatief hoger niveau dan de senioren); bij de beloftes gaat het ook nog wel; maar daarna stappen bijna alle Italianen, Fransen, Duitsers, Polen, Tsjechen en sommige Nederlanders over naar het wegrennen, simpelweg omdat ze een beetje geld moeten verdienen. Hoeveel van die kerels houden zoveel van veldrijden, dat ze het ervoor over hebben om 10 jaar zonder salaris te moeten leven?
Blijft een mooie sport. Eigenlijk zijn de snelle koersen, waar de crossers zelf zo'n hekel aan hebben, het meest spannend voor de kijker.
Oh zeker hebben we goede crossers, boom is een mooi voorbeeld, maar ik kan hem geen ongelijk geven, een paar crossen winnen of kanshebber zijn in de Ronde of PR....
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic