Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wat voor helm?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 16 aug 2011 08:50

tommeke15 schreef:
kxlight schreef:Vroeger of later kom je uit bij een Giro...
Onzin, ik heb een Ionos, Aeon en Prolight opgehad en geen een zat me zo lekker als een Bell ;)
Daarbij vind ik ze nogal 'paddenstoelachtig'
Hier nog iemand met een Bell-hoofd. (Sweep R)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 16 aug 2011 08:57

Enige verschillen tussen goedkoop en duur: de duurdere modellen hebben een pasvorm die je hoofd ook wat lager omsluit, waardoor hij (nog) beter blijft zitten. Dit kan een grappig bijeffect hebben: ik heb laatst een goedkope Met gekocht (een Forte), die het hoofd niet zo laag omsluit. Wel goed. Het ding weegt 45 gram minder dan mijn 55 euro duurdere Bell Volt (240 om 285 gram). Verschil zou verder zitten in de koeling (hoewel ik dat niet direct geloof). En bij duurdere modellen heb je een grotere kans op meerdere maten, ipv een unisex maat.

Nog een tip dan: het zal weinig schelen, maar toch wel iets; een licht gekleurde helm wordt minder warm dan een donker exemplaar. Daarom rij ik met witte helmen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 16 aug 2011 09:03

Elke helm zit anders, ook binnen hetzelfde merk. Mijn tip: koop een helm die je mooi vindt en lekker vindt zitten en kijk daarna pas naar de prijs. Dat zorgt ervoor dat de 'drempel' om hem ook daadwerkelijk op te zetten zo laag mogelijk is, zodat je het ding ook altijd daadwerkelijk draagt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 16 aug 2011 09:18

tommeke15 schreef:Hoe duurder een helm, hoe lichter, mooier, koeler en meer instelmogelijkheden. Goedkopere helmen zijn bijvoorbeeld vaak 'one size fits all'
ach ja, mijn eerste helm was zo'n goedkopere en dat ding deed het leuk, pas toen ik wist waar ik op moest letten heb ik een duurdere gekocht.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

henschoten
Forum-lid

Gebruikersavatar henschoten 16 aug 2011 11:04

ponsteen schreef:Nog een tip dan: het zal weinig schelen, maar toch wel iets; een licht gekleurde helm wordt minder warm dan een donker exemplaar. Daarom rij ik met witte helmen.
Nou dat scheelt best wel! Ik heb witte en zwarte helmen en de witte zijn een stuk koeler in de zomer. Dat geldt ook voor je kleding. Ga maar 's met een zwarte broek rijden in de zomer.... *zweet*

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 16 aug 2011 12:04

Goed om te horen. Mijn vergelijk was altijd tussen normaal gekleurde en licht gekleurde helmen van een ander type; meer dan een sterk vermoeden van het verkoelend effect had ik nooit.

eelcoz

eelcoz 16 aug 2011 12:09

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 22 nov 2011 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

farelli
Forum-lid

farelli 16 aug 2011 12:16

Zoiets?

Afbeelding
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

bmwpower
Forum-lid

Gebruikersavatar bmwpower 16 aug 2011 12:18

tommeke15 schreef:
kxlight schreef:Vroeger of later kom je uit bij een Giro...
Onzin, ik heb een Ionos, Aeon en Prolight opgehad en geen een zat me zo lekker als een Bell ;)
Daarbij vind ik ze nogal 'paddenstoelachtig'
Haha, inderdaad.. Ik vind ze over het algemeen ook nogal paddenstoelachtig..

Ik heb een relatief goedkope Agu, maar hij zit prima, besef met tijdens het fietsen echt niet dat ik een helm op heb. En qua looks vind ik hem nog een van de mooiere ook die ik onderweg tegenkom, wat wil je nog meer.

Zoals hierboven al gezegd: ga een paar helmen passen die je qua looks mooi vindt en dan merk je snel genoeg de verschillen.
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

tjansen
Forum-lid

tjansen 16 aug 2011 15:09

Niet passen in een winkel. Winkels zijn veel te duur.

Gewoon een goede webshop zoeken en een stuk of 5 tegelijk bestellen. Degene die het lekkerste zit houd je, de rest stuur je gewoon weer terug. Zelfs al moet je daarvoor verzendkosten betalen is het nog veel goedkoper.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 16 aug 2011 16:00

eelcoz schreef:
superrose schreef:Het is erg persoonlijk, niet elk merk zit even lekker bij ieder hoofd. Ga naar een paar winkels en pas wat helmen, vraag daar ook hoe een helm goed moet zitten, want veel mensen zetten ze verkeerd op.
Hoe dan? Achterstevoren? :D
ach je ziet ze genoeg die een helm veel te ver op hun achterhoofd hebben zitten, of ze te strak doen of te los etc.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 16 aug 2011 21:30

Koeling en afstelmogelijkheden vind ik wel de belangrijkste items om op te letten. Veilig zijn ze immers allemaal.
Als ik de allereerste ondingen buiten beschouwing laat heb ik 2 Giro's gehad en nu heb ik al drie jaar een Specialized S-works. Ik zweet snel en veel en zweet in je ogen is gewoon heel vervelend. De Giro helmen kon ik op een hete, lange klim in de Alpen eigenlijk niet ophouden en moest ik vaak aan het stuur hangen. De Specialized helm lukt wel en daar heb ik geen last van. Gewoon een goede helm.

Plaats reactie