keramische lagers
Geplaatst: 01 dec 2006 06:08
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 28 November 2006
was ik nog vergeten .
Qua marketing heeft een goede (doorontwikkelde) soort vet natuurlijk veel minder waarde.
bv persoon A zegt dat ie net een nieuw vet in zen bracket en naven gespoten heeft (nowbody cares) terwijl het wel heel effectief kan zijn.
persoon B zegt dat ie net keramische lagers gestoken heeft (everybody cares) .
Hoi,
Hier kan ik zo ondertussen wel al een boek over schrijven.....
Idd. kan je door te tunen met smeermiddelen ongelooflijk veel verschillen opmeten, ook met ceramische lagers trouwens. Een van de grote voordelen van volceramische lagers is trouwens dat je vulgraad perfect is omdat je in vele gevallen zonder smering kan werken of zelfs gewoon met water*.
*Watersmering kan je dan ook nog verbeteren door de bolling te gaan opbreken maar dat voert ons wellicht te ver....
Een aantal punten ter overweging:
- Elke verlaging van frictie is altijd een goede zaak hoe het ook wordt bekomen.
- Er zijn zowel voor stalen kogels (roestvrij staal roest ook niet, net zo min als ceramiek) als voor ceramische kogels verscheidene graderingen in kwaliteit. Voor stalen kogels worden in ons toepassingsgebied in het beste geval grade 25 gebruikt (de gradering slaat op de rondte van de bal) enkele uitzonderingen als sommige, onbetaalbare, Zipp lagers niet te na gesproken.
Daarnaast is er ook de hardheid die uitgedrukt wordt in ABEC. Zo is b.v. ABEC3 iets minder hard dan ABEC 5. De keuze van de gradering van hardheid is in dit geval van ondergeschikt belang gezien de relatief lage belasting, de rondte is wat ons meer interesseert.
- Binnen de ceramische lagers zijn alleen de betere siliciumnitride lagers voor ons aanlokkelijk, de klassieke alumium oxides zijn te bros.
-Binnen die eerste categorie heb je dan ook nog hybride lagers (een klassiek lager met 1 enkele ceramische bal valt ook binnen die categorie) waar meestal ceramische ballen binnen een gesloten metalen behuizing draaien.
Dit brengt nauwelijks gewichtwinst t.a.v. het klassieke lager maar we halen wel voordeel uit de lagere weerstand en de relatief lage vereisten qua smering. Daarnaast gaat zo'n lager veel langer mee omdat het in se zichzelf rein houdt. Vaak wordt de duurzaamheid nog vergroot door een cryogenetisch behandeling (een onderdompeling in een stikstofbad gevulgariseerd uitgedrukt) maar dit kan je ook met gewone klassieke lagers en dat gebeurt ook, alleen vindt de marketingafdeling dat blijkbaar niet relevant.
- Dus: je kan de duurzaamheid van het klassieke lager verbeteren, merkbaar verbeteren, door het toevoegen in het lager van 1 ceramisch balletje.
- Hybride lagers bieden duidelijk voordelen die een klassiek lager zelden of nooit* kan bieden hoe perfect de smering ook zou zijn.
*Het kan maar dan wordt het prijskaartje gigantisch groot.
-Een belangrijk punt dat wel al te vaak over het hoofd wordt gezien is de verzegeling van lager waar de wrijving al makkelijkhonderden keren, soms wel duizend keer groter kan zijn dan in het lager zelf.
Klassieke lagers hebben nagenoeg altijd een afdoende verzegeling nodig zoniet loopt de hele boel muurvast. Labyrint verzegeling is hier een oplossing maar is duur en kwetsbaar. Daarnaast zie je vaak enkel- of dubbelvoudige verzegelingen met materialen gaande van simpek rubber tot teflon, pom of kryton.
Hybride lagers zijnal een stuk minder gevoelig aan vervuiling dus da's alvast een pluspunt. Een ander pluspunt is dat hybride lagers best betaalbaar zijn, ongeveer 3 x zo duur als zijn klassieke evenknie. Bovendien is ondertussen wel voor elk industrieel klassiek type een hybride type beschikbaar.
- Als nec plus ultra is er dan het vol ceramische lager. Je zal al direct merken dat zowel lagerhuis en lagers uit hetzelfde materiaal worden vervaardigd en wat vooral opvalt is het totaal ontbreken van enige verzegeling. Ook smering is veelal overbodig, luchtvochtigheid volstaat.
Dit lijkt het ideale lager ware het niet dat niet alle gangbare maten beschikbaar zijn, slechter nog, de betere zijn absoluut duur te noemen. Zeker als je het relatief t.o.v. de te boeken winst gaat afwegen.
Topplayers zijn het ondertussen welbekende Ceramic Speed met Bjarne Riis als grote (pro) motor (CSC), ABI-Enduro, SKF (wereldwijd bekend in de industrie om zijn kwaliteitsprodukten), CerBec is daarvan zowat de Franse tegenganger en dat heb je nog een trits aan bedrijven die elk zo hun specialisatie hebben maar waar je nauwelijks voor ons bruikbare lagers in de detailhandel zal vinden.
Hoedt je voor goedkoop spul of je haalt een boel steengruis binnen waardoor je in het beste geval enkel het desbetreffende lager kapotrijdt, in het slechtste kost het je je fiets en/of je leven als het boeltje brutaal vastloopt. Caveat emptor, dus.
Voor wie huiverig staat tegenover een forse investering is er de volgende goede raad: begin met de eenvoudige dingen: in tegenstelling tot wat velen, in ongeloof over zoveel nalatigheid van gerenomeerde constructeurs van topgroepen, wel luidop durven opperen is er al een duidelijk verschil te merken door eenvoudigweg een stel klassieke bushing pulleys te vervangen door een degelijk kogellager, industriele cartridge of niet. Kost tussen de tien a 15 Euro, BBB, Tacx, Tiso enz. Louis Verwimp b.v. heeft zelfs een degelijk industrieel lager met aan de buitenzijde verharde verzegeling voor een tientje of daaromtrent (wellicht van origine Token?). Wie het verschil niet merkt die kan de knip best dichthouden voor verdere investering in die richting.
Tot slot hoor je vaak het argument: ja, maar zonder belasting zegt dat niet veel en dit en dat.....Poeha, BS, ze maken zichzelf wat wijs. In zoverre dat je niet aan het ontwerp van het lager zelf komt en dat doe je niet als je b.v. een 6802 cartouche lager wisselt door de hybride of vol keramische tegenganger dan toont een statische test precies dat wat je wil zien, namelijk een duidelijk verlies aan frictie.
Dat er in bepaalde gevallen van ontwerpen met slijtage van de stalen kogels, inlopen, hitte onstaan door wrijving en de daarmee gepaarde uitzetting van de lagerhuisjes enz. enz. is gerekend kan ik best aannemen maar nagenoeg altijd hebben zulke ontwerpen instelbare stelkonusjes of iets dergelijks waarmee het hele argument ontzenuwd is en bovendien gaat het dan vaak om industriele toepassingen die niks van doen hebben met een fiets.
Nog een caveat emptor: als je pech hebt dan zal je in bepaalde gevallen tot je ontstentenis ontdekken dat er lagers in je fiets zitten die je onmogelijk kan vervangen. Een voorbeeld hiervan is een achternaaf met in totaal 5 lagers waarvan die van de naaf zelf probleemloos kunnen worden getrokken en vervangen maar die van de body, waar soms ook tot drie lagers zitten , er met geen stokken uit te krijgen zijn. Daar sta je dan met je duizenden euro aan investering.....
Als je dan toch alle ogenschijnlijke lagers hebt vervangen denk dan ook eens welk lager je ketting eigenlijk wel is, wat met de wrijving op de cassette tandwieltjes, de voorbladen, de pallen van de body, de pedalen....Misschien moet je toch eens je hele frame gaan waxen.....Nog iets?
Weet dus waar je aan begint en weet ook dat de perfectie een eindeloos straatje is......................
Ciao,
was ik nog vergeten .
Qua marketing heeft een goede (doorontwikkelde) soort vet natuurlijk veel minder waarde.
bv persoon A zegt dat ie net een nieuw vet in zen bracket en naven gespoten heeft (nowbody cares) terwijl het wel heel effectief kan zijn.
persoon B zegt dat ie net keramische lagers gestoken heeft (everybody cares) .
Hoi,
Hier kan ik zo ondertussen wel al een boek over schrijven.....
Idd. kan je door te tunen met smeermiddelen ongelooflijk veel verschillen opmeten, ook met ceramische lagers trouwens. Een van de grote voordelen van volceramische lagers is trouwens dat je vulgraad perfect is omdat je in vele gevallen zonder smering kan werken of zelfs gewoon met water*.
*Watersmering kan je dan ook nog verbeteren door de bolling te gaan opbreken maar dat voert ons wellicht te ver....
Een aantal punten ter overweging:
- Elke verlaging van frictie is altijd een goede zaak hoe het ook wordt bekomen.
- Er zijn zowel voor stalen kogels (roestvrij staal roest ook niet, net zo min als ceramiek) als voor ceramische kogels verscheidene graderingen in kwaliteit. Voor stalen kogels worden in ons toepassingsgebied in het beste geval grade 25 gebruikt (de gradering slaat op de rondte van de bal) enkele uitzonderingen als sommige, onbetaalbare, Zipp lagers niet te na gesproken.
Daarnaast is er ook de hardheid die uitgedrukt wordt in ABEC. Zo is b.v. ABEC3 iets minder hard dan ABEC 5. De keuze van de gradering van hardheid is in dit geval van ondergeschikt belang gezien de relatief lage belasting, de rondte is wat ons meer interesseert.
- Binnen de ceramische lagers zijn alleen de betere siliciumnitride lagers voor ons aanlokkelijk, de klassieke alumium oxides zijn te bros.
-Binnen die eerste categorie heb je dan ook nog hybride lagers (een klassiek lager met 1 enkele ceramische bal valt ook binnen die categorie) waar meestal ceramische ballen binnen een gesloten metalen behuizing draaien.
Dit brengt nauwelijks gewichtwinst t.a.v. het klassieke lager maar we halen wel voordeel uit de lagere weerstand en de relatief lage vereisten qua smering. Daarnaast gaat zo'n lager veel langer mee omdat het in se zichzelf rein houdt. Vaak wordt de duurzaamheid nog vergroot door een cryogenetisch behandeling (een onderdompeling in een stikstofbad gevulgariseerd uitgedrukt) maar dit kan je ook met gewone klassieke lagers en dat gebeurt ook, alleen vindt de marketingafdeling dat blijkbaar niet relevant.
- Dus: je kan de duurzaamheid van het klassieke lager verbeteren, merkbaar verbeteren, door het toevoegen in het lager van 1 ceramisch balletje.
- Hybride lagers bieden duidelijk voordelen die een klassiek lager zelden of nooit* kan bieden hoe perfect de smering ook zou zijn.
*Het kan maar dan wordt het prijskaartje gigantisch groot.
-Een belangrijk punt dat wel al te vaak over het hoofd wordt gezien is de verzegeling van lager waar de wrijving al makkelijkhonderden keren, soms wel duizend keer groter kan zijn dan in het lager zelf.
Klassieke lagers hebben nagenoeg altijd een afdoende verzegeling nodig zoniet loopt de hele boel muurvast. Labyrint verzegeling is hier een oplossing maar is duur en kwetsbaar. Daarnaast zie je vaak enkel- of dubbelvoudige verzegelingen met materialen gaande van simpek rubber tot teflon, pom of kryton.
Hybride lagers zijnal een stuk minder gevoelig aan vervuiling dus da's alvast een pluspunt. Een ander pluspunt is dat hybride lagers best betaalbaar zijn, ongeveer 3 x zo duur als zijn klassieke evenknie. Bovendien is ondertussen wel voor elk industrieel klassiek type een hybride type beschikbaar.
- Als nec plus ultra is er dan het vol ceramische lager. Je zal al direct merken dat zowel lagerhuis en lagers uit hetzelfde materiaal worden vervaardigd en wat vooral opvalt is het totaal ontbreken van enige verzegeling. Ook smering is veelal overbodig, luchtvochtigheid volstaat.
Dit lijkt het ideale lager ware het niet dat niet alle gangbare maten beschikbaar zijn, slechter nog, de betere zijn absoluut duur te noemen. Zeker als je het relatief t.o.v. de te boeken winst gaat afwegen.
Topplayers zijn het ondertussen welbekende Ceramic Speed met Bjarne Riis als grote (pro) motor (CSC), ABI-Enduro, SKF (wereldwijd bekend in de industrie om zijn kwaliteitsprodukten), CerBec is daarvan zowat de Franse tegenganger en dat heb je nog een trits aan bedrijven die elk zo hun specialisatie hebben maar waar je nauwelijks voor ons bruikbare lagers in de detailhandel zal vinden.
Hoedt je voor goedkoop spul of je haalt een boel steengruis binnen waardoor je in het beste geval enkel het desbetreffende lager kapotrijdt, in het slechtste kost het je je fiets en/of je leven als het boeltje brutaal vastloopt. Caveat emptor, dus.
Voor wie huiverig staat tegenover een forse investering is er de volgende goede raad: begin met de eenvoudige dingen: in tegenstelling tot wat velen, in ongeloof over zoveel nalatigheid van gerenomeerde constructeurs van topgroepen, wel luidop durven opperen is er al een duidelijk verschil te merken door eenvoudigweg een stel klassieke bushing pulleys te vervangen door een degelijk kogellager, industriele cartridge of niet. Kost tussen de tien a 15 Euro, BBB, Tacx, Tiso enz. Louis Verwimp b.v. heeft zelfs een degelijk industrieel lager met aan de buitenzijde verharde verzegeling voor een tientje of daaromtrent (wellicht van origine Token?). Wie het verschil niet merkt die kan de knip best dichthouden voor verdere investering in die richting.
Tot slot hoor je vaak het argument: ja, maar zonder belasting zegt dat niet veel en dit en dat.....Poeha, BS, ze maken zichzelf wat wijs. In zoverre dat je niet aan het ontwerp van het lager zelf komt en dat doe je niet als je b.v. een 6802 cartouche lager wisselt door de hybride of vol keramische tegenganger dan toont een statische test precies dat wat je wil zien, namelijk een duidelijk verlies aan frictie.
Dat er in bepaalde gevallen van ontwerpen met slijtage van de stalen kogels, inlopen, hitte onstaan door wrijving en de daarmee gepaarde uitzetting van de lagerhuisjes enz. enz. is gerekend kan ik best aannemen maar nagenoeg altijd hebben zulke ontwerpen instelbare stelkonusjes of iets dergelijks waarmee het hele argument ontzenuwd is en bovendien gaat het dan vaak om industriele toepassingen die niks van doen hebben met een fiets.
Nog een caveat emptor: als je pech hebt dan zal je in bepaalde gevallen tot je ontstentenis ontdekken dat er lagers in je fiets zitten die je onmogelijk kan vervangen. Een voorbeeld hiervan is een achternaaf met in totaal 5 lagers waarvan die van de naaf zelf probleemloos kunnen worden getrokken en vervangen maar die van de body, waar soms ook tot drie lagers zitten , er met geen stokken uit te krijgen zijn. Daar sta je dan met je duizenden euro aan investering.....
Als je dan toch alle ogenschijnlijke lagers hebt vervangen denk dan ook eens welk lager je ketting eigenlijk wel is, wat met de wrijving op de cassette tandwieltjes, de voorbladen, de pallen van de body, de pedalen....Misschien moet je toch eens je hele frame gaan waxen.....Nog iets?
Weet dus waar je aan begint en weet ook dat de perfectie een eindeloos straatje is......................
Ciao,