Pagina 2 van 3
Geplaatst: 28 jan 2011 11:15
door fietsvriend
Op mijn oude fiets zat een triple (52-42-30) en een 12-26 casette. Dat was genoeg om de Ventoux en de Galibier mee op te komen en genoeg om mee door Limburg te fietsen. En ik ben geen klimgeit. Een casette met 28 lijkt me inderdaad wat overdreven.
Probeer t eens met de 'normale' casette. Dan kun je nog altijd een kransje extra erop (laten) zetten als je de bergen in gaat. Succes!
Geplaatst: 28 jan 2011 11:19
door dstrijker
havana schreef:Tjsa wat niet weet wat niet deert. Niet iedereen stelt dezelfde eisen aan het verzet. Je hebt dan inderdaad verzetten genoeg, maar de meeste gebruik je nooit op 't vlakke. Het gaat om het aan bruikbare verzetten.
De enige niet-sleutel oplossing zou voldoen voor mij is 13-25 (met 18) met 53/40/30. Een 12 heb je niet nodig; 53x13 is zwaar zat. Hiervoor krijg je een 18 terug en dat is een verzet waar ik heel vaak op train.
Dat klopt wel, ware het niet dat de TS het over een triple 105 heeft. De grote plaat in deze groep is een 50 en dan is het wel lekker om af en toe een 12 (of zelfs een 11 te hebben).
Geplaatst: 28 jan 2011 11:21
door havana
Ok, maar daar kun je ook gewoon een 53 opschroeven.
Geplaatst: 28 jan 2011 11:21
door danny1407
pinarello schreef:
Het gaat erom of het wilt of liever nog als je het niet wilt:p
Dat ben ik met je eens.
Maar persoonlijk vind ik dat geschikte verzetten doorslaggevend moeten zijn.
Als je uitkomt en tevreden bent met een bepaalde cassette in alle omstandigheden, dan zou je wel gek zijn om te gaan wisselen.
Maar om consessies te doen op een cassette en met iets te rijden wat het telkens nét niet is, met als reden dat je geen sleutelaar bent.....
:rolleye:
Dat is voor mij net de omgekeerde wereld met een reden die (veel) te nihil is om er echt waarde aan toe te kennen.
Geplaatst: 28 jan 2011 11:28
door dstrijker
havana schreef:Ok, maar daar kun je ook gewoon een 53 opschroeven.
Tsja, maar het gaat toch om een sleutelvrije oplossing? Dat doe je dan niet door er gelijk een afwijkende (of: niet standaard) 53 op te schroeven.
Geplaatst: 28 jan 2011 11:47
door amclassic-fan
1 keer een 53 op zetten wil de FM echt wel doen als je daar 't blad ook hebt gekocht.
Maar goed als je niet wilt wisselen koop dan gewoon een 12-27 cassette. Je mist dan enkel de 18, met een 12-25 mis je die ook gewoon. En 30-25 is echt niet extreem licht, als je geen geweldige klimmer bent is dat al snel vrij zwaar.
Snap alleen niet dat je niet een cassette wilt wisselen, het is simpel en een werkje dat niet meer dan een paar minuten kost.
Geplaatst: 28 jan 2011 20:34
door dieseltje
Snap alleen niet dat je niet een cassette wilt wisselen, het is simpel en een werkje dat niet meer dan een paar minuten kost.[/quote]
+1 en je kan de tandwielen bovendien na het verwijderen een keertje goed schoonmaken.
Geplaatst: 28 jan 2011 21:59
door klimmer
[quote="Lcsmt"]Met een triple moet een 12 - 27 toch ruimschoots voldoen.[quote]
Dat kan geen mens zonder kennis van de betrokkene beoordelen!
[quote]Een 12 - 23 voor Nederland en een 12 - 27 voor de Alpen.[quote]
Dat is wel erg optimistisch, het verschil tussen 3% gemiddeld en 9% gemiddeld is beslist groter dan 2 tandwielen.
[quote]Een cassette wisselen is echt niet zo moeilijk.

[quote]
daar heb je nu wel gelijk in!
Geplaatst: 28 jan 2011 22:11
door amclassic-fan
Klimmen die km's lang 9% gemiddeld zijn kan je zo'n beetje op 1 hand tellen. En in Nederland zal de TS niet op de 30-23 rijden (allicht muv zuid-limburg). Met die 12-23 heb je alleen wel de 16 en de 18 en dat rijdt toch ewl erg fijn in Nederland.
Geplaatst: 30 jan 2011 13:55
door bulldog007
Laten we het eens proberen:
Heeft iemand een lijntje naar het wisselen van een casette (hoe dit zou moeten ??).
Geplaatst: 30 jan 2011 14:24
door jummeltje
de plaatselijke fm?
Geplaatst: 30 jan 2011 14:32
door bulldog007
Ik snap dat de FM dat kan jah ... Maar de vraag is hoe wissel je deze zelf ?