Pagina 2 van 7
Geplaatst: 22 aug 2007 17:41
door amclassic-fan
Om op je laatste vraag in te springen, ook goedkope fietsen in de etalage. Niet dat je naar binnen kijkt en enkel fietsen van meer dan 3k ziet staan, dan schrik je beginners af. Voor de rest gewoon ook wat budget schoenen en bijv helmen, want koop je een fiets voor 700 euro dan komt er zo weer 200 euro bij aan dat spul (en dan nog kleding).
Geplaatst: 22 aug 2007 17:50
door kikkie
een beginnende fietsen verwacht natuurlijk een instap model. een degelijke fiets met tiagra en een opstap naar 105. maar vooral; houd het simpel, één of twee modellen. duidelijke comunicatie is van cruciaal belang om de beginnende fietser over te halen. deze groep fietsers zal vast en zeker je brood betekenen.
het systeem dat veel in de retail wordt gebruikt:
1. back off model; goedkoop, weinig marge, maar houd de concurentie op een afstand. (goedkopere broertje van instap model/hoofdmodel)
2. instap model; iets hoogwaardigere groep maar wel overduidelijk instap (ie 105 oid)
3. hoofdmodel; hiervan zul je de grootste aantallen verkopen, model waar je vertrouwen in hebt en waar je de klant mee op fiets vakantie durft te sturen (én; altijd voorradig, HET impuls product van je winkel (de tour de france kriebels ed.)
4. upgrade model; model waartoe jeje klanten kunt verleiden als je voelt dat er ruimte in het bedget zit voor kleine verbeteringen. (mooiere groep/betere afmontage)
5. de margemodellen; de handel voor de leifhebbers en gevordenen (en natuurlijk de dikkere portomone)
op deze manier houd jeje assortiment overzichtelijk en kun je altijd een model switchen voor één met gelijke prijs/specificaties. hier omheen bouw je de rest van je assortiment. het bealkngrijkste is gewoon dat dit soort producten er staan.
; de meeste klanten zijn óf beginners/ééndagsvliegen óf semi-gevordeden met zo genaamd verstand van fietserij. speel daar op in zou ik zeggen!
mening van student in retail....
Geplaatst: 22 aug 2007 19:16
door fast4ward
Losse frames, losse groepsets, losse voorvorken en veel wielsets.
Zorg er inderdaad voor dat draaiende onderdelen altijd op voorraad zijn van de verschillende merken en niveau's. Ik zou beginnen vanaf 105/veloce.
Als je alleen losse onderdelen verkoopt dan hoef je ook geen onderhoudsservice te verlenen. Dit in vergelijking met het oude zaakje van De Winter in Arnhem (helaas bestaat dit niet meer wegens pensioen). Hierdoor konden lage prijzen worden aangehouden (advies en losse verkoop) waardoor vanuit heel NL mensen langs kwamen.
Ik vind dat als je complete fietsen gaat verkopen ook onderhoudsservice moet verlenen!!
Succes
Geplaatst: 22 aug 2007 19:24
door pjotr
Wat ik graag zie, volop keus in kleine onderdelen zoals: remblokjes, kabeltjes, schoenplaatjes. Wat ook denk handig is zijn afdekplaatjes van Shimano STI voor wedstrijdrijders, als je dat moet bestellen duurt het altijd weer enkele dagen.
En fietsen voor beginners is denk ik een erg populaire groep. Ik zie in mijn vriendengroep van buiten het fietsen dat veel mensen fietsen leuk vinden en graag een racefiets willen kopen, alleen aankoopbedrag is vak te groot. Helemaal met de vergrijzing en het steeds dikker worden van de jeugd gaan meer mensen bewegen: Ik zie potentiele klanten!
Ohja, wat ik vaak mis bij plaatselijke FM's zijn tubes op vooraad. Enkel wat ze hebben is een Schwalbe trainingstubes maar geen koerswaardige tubes zoals Vittoria CX. Ik weet dat de vraag minimaal is.
En ik weet niet of het mogelijk is maar een service voor het testen van een stuur (vorm & maat) stuurpen (maat) en zadels, heel persoonlijk iets waarbij een beginner geen weet van heeft.
Geplaatst: 22 aug 2007 19:32
door gillio
Ik denk dat voor een beginner het allerbelangrijkste is om `beginnersadvies` te krijgen. De meeste rijwielzaken die op MTB/Race zijn gespecialiseerd hebben de duurste frames en onderdelen liggen en staan. Als ik daar rond loop dan voel ik mij niet op mijn gemak. Het lijkt wel alsof alleen het duurste dan het beste is.
Dat is natuurlijk voor de beginner niet intressant. Vaak is deze persoon een leek op fietsgebied en laat zich graag adviseren, wil meestal niet al te veel geld uitgeven aan zijn beginnend hobby etc.. Hij moet van jou het idee krijgen dat het verhaal wat hij doet aangehoord wordt en dat aan de hand van zijn verhaal ook serieus advies gegeven wordt. Ook al komt hij niet voor die merkfiets of die merkgroep maar alleen omdat hij het leuk vind om te gaan fietsen.
Wat mij opvalt in dit forum in z´n algemeen (en dit geld ook voor mij, ik heb heel veel aan de adviezen gehad en begin nu een beetje in de racefiets wereld thuis te raken) is dat er heel vaak gevraagd wordt om advies voor een nieuwe fiets met een budget van ongeveer 700-1000 euro. Nogmaals: zorg dat je deze mensen op hun gemak kan stellen en ik denk dat bij de meeste dan ook het advies wat jij geeft en de service die je kan bieden de doorslag zal geven om bij jou een fiets te kopen en niet bij de stunter 100km verder. Dit moet en mag je ook gerust in je verkoopgesprek benoemen.
Pfoe... heel verhaal geworden Succes in ieder geval!!
Geplaatst: 22 aug 2007 19:35
door Livio Livius
Als ik het zo zie gaat het storm lopen in je winkel! Vergeet dan niet om naast jezelf vakkundig personeel (nog het meest moeilijke om te vinden en te behouden) te nemen met hart voor het fietsen.
En bied de mensen wat koffie / thee (koekje) en maak bijvoorbeeld een video hoekje waar mensen race/mtb info (korte (promo) filmpjes) kunnen kijken.
Tevens probeer clinics te organiseren op het gebied van bijv onderhoud, zelf afstellen, opbouw of fabrieks bezoekjes. In eerste instante lijkt het dat je me de clinics je eigen glazen ingooit (minder omzet) maar dit is zeker niet het geval.
Geplaatst: 22 aug 2007 20:01
door de zwarten
Als je wil weten WAT je in je winkel wilt, kijk eens bij het topic 'laatst gekocht'. Een kort verlanglijstje van mezelf:
BBB omdat je niet van alles het beste wil, maar sommige dingen gewoon functioneel.
frame: cervélo (dat deed je toch al in), ridley, cube. (ik zeg maar wat!)
groepen: shimano/campa/sram
stuur/stuurpen: DEDA, ritchey, syntace
zadel/zadelpen: selle italia, fizik, san marco/ thomson, ritchey
wielen: campa/DT/fulcrum/shimano/lightweight, maar ook losse velgen (DT ambrosio mavic), naven (tune/DT/campa/shimano/white industries) en spaken (DT/sapim) te koop
banden: vittoria, michelin, continental, schwalbe, hutchinson
pedalen: cranckbrothers, shimano, time, look
schoenen: SIDI, shimano
Wat altijd in de winkel moet liggen: binnenbanden (goedkoop! dan kopen mensen gelijk ook wat meer), missing links, kettingen, cassettes, bartape, kabels, vervangspaken voor alle wielen, alle banden, goede pompen (SKS), remblokken (swisstop, campa), mooie brillen, goeie zadeltasjes, smeermiddel, vet, CO2 bonbonnetjes,...
HOE je het doet: een idee schiet me te binnen om in je winkel op de vloer een fiets te schilderen, en de rekjes maak je zo dat de zadels dan bij het zadel van die (enorme) fiets te vinden zijn, de vorken bij de vork etc. De frames in het midden. Ik zeg alweer maar wat (ik ben al lang veel te enthousiast dat een beginnende winkel advies vraagt)...
hou ons op de hoogte!
Geplaatst: 22 aug 2007 20:20
door Livio Livius
[quote="de zwarten"]frame: cervélo (dat deed je toch al in), ridley, cube. (ik zeg maar wat!)
[/quote]
Ik mis een titanium frame!
Geplaatst: 22 aug 2007 20:35
door loki
Ook nog iets wat misschien wel kan aanslaan: zogenaamde Best-Buy-Guides, je ziet ze ook op andere fora en sommige webwinkels in de computerbranche (
http://tweakers.net/archieven/tag/best+ ... e/reviews/). Hierin stel je wat fietsen samen die (evt. met onderbouwing) op dat moment het beste zijn voor een bepaald budget (1000, 2000, 3000 euro oid) rekening houdend met de merken die je aanbiedt natuurlijk. Oja vergeet natuurlijk niet een verzorgde site! Leuke weetjes opzetten, links, evt. die Best Buy Guides, merken die je verkoopt, geen grove spelfouten

en heel misschien nog een systeem als Salden.
Qua voorraad is alles eigenlijk al genoemd, al gaan sommige wel erg ver met alle producten van een merk inslaan, en dan ook nog in alle maten. Waarschijnlijk kom je vanzelf wel te weten welke merken en producten goed liggen zodat je daarvan wat meer kan inslaan.
Aankleding van de zaak zelf: ik weet niet wat voor pand het is maar maak het gezellig met leuke posters van droomfietsen, evt een showbike (je eigen bijvoorbeeld

) en overzichtelijk met bikes, onderdelen en kleding goed gescheiden.
Geplaatst: 22 aug 2007 20:39
door wouterf
Kijk als beginnende ondernemer kan je niet alles nemen, je moet keuzes maken. Elk groot merk in huis hebben is niet praktisch, als beginner is het belangrijker je te scharen achter een paar merken waarmee je een volwaardig assortiment in huis haalt. Met Cervelo en Cube haal je bijvoorbeeld twee totaal verschillende merken in huis (logisch) en over het algemeen zullen die twee merken intern niet met elkaar concurreren. Wat vanuit een verkoopoogpunt wel interessant kan zijn, is het aanbieden van een merk dat zowel in het hogere als het midden en lage segment opereert. Trek bijvoorbeeld (ook meteen mountainbikes, bekende naam, maar staat of valt bij de keuzes die ze nu met de nieuwe modellen hebben gmaakt), of Ridley.
Wat betreft inrichting is het denk ik belangrijk dat alles gewoon te zien is, genoeg ruimte om de fietsen goed te bekijken, genoeg ruimte om al je andere spullen te tonen. Vanuit de theorie zijn er ook veel leuke dingen te doen. In de retail is er vrij veel te berekenen en op die manier worden veel winkels vaak ingericht. Zo kan je na een tijd evalueren of de investering/kosten/middelen etc die je stopt in het tentoonstellen van een bepaald product wel het gewenste effect opleveren. Bijvoorbeeld; je maakt een groot rek met wielen, maar kan er ook een rek met accesoires plaatsen. Waar zit de meeste marge, wat verkoop je het meest tegen de minste verkoopinspanningen?
Wat de voorraad betreft, tsja dat is natuurlijk een lastige zaak voor een beginnend ondernemer. Daar gaat nu eenmaal veel kapitaal inzitten en voorraad=risico. Probeer dat risico in te schatten en voornamelijk in te schatten wat het je kan opleveren. In sommige gevallen gaat het niet om de opbrengst, maar om de service (zoals genoem, stuurpennetjes, plaatjes, rubbertjes etc).
Vooral leuk om een keer een boek te lezen over retailmarketing, daar zit echt vrij veel in en ondanks dat de formule van fietsenwinkel natuurlijk redelijk uitgekauwd is, kan je met die benadering misschien nog wel wat figuurlijke winst pakken.
Beetje inhoudsloze post, krijgt wel meer vorm als je de toepassingen van retailmarketing leest.
Geplaatst: 22 aug 2007 20:48
door scepticus
[quote="Livio Livius"]een video hoekje waar mensen race/mtb info (korte (promo) filmpjes) kunnen kijken.[/quote]
Goed idee. TV in de etalage is ook leuk. (mss wel ff oppassen met auteursrechten enzo, vertoon desnoods zelfgemaakte helmet cam filmpjes)
Geplaatst: 22 aug 2007 20:49
door wouterf
(ja ik ga lekker door hoor)
Oja, nog belangrijk! Ik ben geen insider in de fietsebranche, maar volgens mij is die redelijk aan het veranderen. Outletstores, goedkope internetaanbieders etc drukken de lokale fietsenwinkels/makers er een beetje uit. Ik heb het idee dat 'veel' lokale fietsenwinkels/makers die veranderingen niet zien als een kans om zichzelf te profileren, ze zien het eerder als een bedreiging. De meerwaarde voor/van een lokale ondernemer ligt denk ik in twee zaken; service. klinkt logisch, is het ook. Niet zieken over waar mensen een fiets hebben gekocht (doe je in het begin toch al niet denk ik), want het geeft je een mogelijkheid je te tonen en de klant voor je te winnen. Dan verder natuurlijk de meerwaarde van snelle reparaties etc etc.
Ten tweede heeft de lokale ondernemer ook een positie in de 'wielergemeenschap'. Zet een groepje fietsers op met je shirtje, zorg dat je daar iedereen in kan betrekken. Ondanks mijn gelul over retailmarketing, marges, verkoopvloeroppervlakte etc, heb je als ondernemer ook gewoon een sociale positie in te nemen. Dat geld niet voor heel veel branches, maar lijkt bij de fietsenwinkels, zeker de specialisten, belangrijk te zijn en resultaat te geven. Dus een fietsgroepje, zo nu en dan een aangekondigde tocht en probeer daar al je klanten bij te betrekken. Kijk of je in het najaar wat kan doen met beginnende MTBers.