Pagina 2 van 3
Geplaatst: 17 nov 2007 19:12
door herera
Als je 2 rechtse handen hebt (tenzij je links bent) kom je samen met internet een heel eind. Wat dacht je hiervan:
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Kijk op die site links in het menubalk onder 'Leesvoer' info verzamelen.
Ik heb al veelvuldig tips en trucs hier vandaan gehaald.

Geplaatst: 17 nov 2007 23:12
door joukebuissink
Het lukt mij inmiddels om de meeste handelingen aan shimano te verrichten. Cranckstel, kabels, derailleurs is tot dusverre geen probleem. Nu wil ik alleen de overstap maken naar campagnolo. Moet ik dan weer allemaal verschillend en duur campa gereedschap kopen? En in hoeverre is het te doen om campagnolo te installeren als je shimano gewend bent en wel redelijk handig bent?
Geplaatst: 17 nov 2007 23:28
door de zwarten
je zal andere sleutels nodig hebben voor:
- crankstel, zowel cupsleutel als verlengde inbussleutel (ultra-torque cups schijnen wel compatibel te zijn met shimano cuphouders)
- cassette-afnemer voor campa
dat is het zo een beetje als ik niets vergeten ben. De kettingpons kan ook nog, maar die is wel heel duur.
Geplaatst: 18 nov 2007 00:17
door ijzerenbriek
Sleutel voor cup-houders zijn dezelfde. Had bij de fietshandelaar eerst één gevraagd voor Shimano en enkele weken later één voor Campagnolo om dan bij thuiskomst te zien dat ze inderdaad hetzelfde zijn.
Ik denk wel dat de tool voor het verwijderen en plaatsen van de lagers op de cranckassen van Campa heel duur zijn. Cyclus heeft ze oa.
Geplaatst: 18 nov 2007 10:46
door daniel1975
Je denkt of je weet iets zeker? In het eerste geval beter geen paniek zaaien
Wat is het verschil tussen de sleutel voor de cuphouder en de sleutel voor het plaatsen van de lagers??????
Je hebt idd een cassette afnemer nodig, meer niet. Het gedoe met de kettingpons ben ik zelf wat makkelijk in: gebruik al jaren een normale kettingpons zonder problemen. Als ie er maar doorheen kan zonder klem te zitten is het goed.
Geplaatst: 18 nov 2007 13:15
door amclassic-fan
Maar die keuze van jouw dat je met een verzwakte ketting wil rijden zou ik nu niet aan andere aanbevelen. Meestal gaat het goed als een ketting breekt, maar als het mis gaat is het vaak ook goed mis,
Geplaatst: 18 nov 2007 16:02
door ijzerenbriek
De Lagers van Campa zitten toch op de assen geperst en niet in de cups? Als je de twee ashelften dan ineen perst met die bout in het midden komen de lagers in de twee cups te zitten. Het is niet zo dat de lagers reeds in de cups zitten en dat de assen er gewoon doorheen schuiven. Heb deze week nog een Ultra-Torque gemonteerd.
Dus als je het mij vraagt heb je een relatief goedkope en eenvoudige sleutel nodig voor het monteren van de cups maar een dure pers en aftrekkers om de lagers zelf te monteren en demonteren.
Geplaatst: 18 nov 2007 16:10
door maatchen
Amclassic-fan schreef:Maar die keuze van jouw dat je met een verzwakte ketting wil rijden zou ik nu niet aan andere aanbevelen. Meestal gaat het goed als een ketting breekt, maar als het mis gaat is het vaak ook goed mis,
Volgens mij zegt Daniel gewoon dat hij daar zelf makkelijk in is. Net zo makkelijk als ik gewoon een pennetje uit een the S-ketting losduw en deze vervolgens gebruik om de ketting weer te monteren. Nooit een kettingbreuk om gehad.
Advies voor anderen: Don' try this at home!! .............................
Geplaatst: 18 nov 2007 17:57
door daniel1975
Ijzeren Briek schreef:De Lagers van Campa zitten toch op de assen geperst en niet in de cups? Als je de twee ashelften dan ineen perst met die bout in het midden komen de lagers in de twee cups te zitten. Het is niet zo dat de lagers reeds in de cups zitten en dat de assen er gewoon doorheen schuiven. Heb deze week nog een Ultra-Torque gemonteerd.
Dus als je het mij vraagt heb je een relatief goedkope en eenvoudige sleutel nodig voor het monteren van de cups maar een dure pers en aftrekkers om de lagers zelf te monteren en demonteren.
Ja, maar zo'n sleutel hoef je toch helemaal niet te kopen? Een goede lagerset gaat vele duizenden kilometers mee.
Geplaatst: 18 nov 2007 18:34
door ijzerenbriek
Inderdaad maar dat plaatst het probleem maar achteruit, het moment dat ze versleten zijn ga je toch je cranckstel niet weggooien? Je moet dan naar de fietsmaker gaan die verplicht is van die tool aan te kopen. En wie gaat er telkens bij vervangen van de lagers een deeltje van die tool betalen denk je? Inderdaad wij dus, pas op ik vind dat volledig normaal alleen wringt het bij mij een beetje dat ik opnieuw niet meer 100% onafhankelijk ben ofwel moet ik mij die tool ook aanschaffen. Ik heb een woon-werk fiets en een tochtfiets die ik beiden gemonteerd heb (verre van mijn eerste en enigsten trouwens) en onderhoud ook. Vooral die woon-werkfiets die regen, vuile wegen, strooizout etc te verwerken krijgt moet regelmatig van nieuwe lagers voorzien worden. Ik denk dus wel dat ik die nieuwe tool ga aanschaffen. Ik koop dan opnieuw zelf mijn lagers bij een mechaniekzaak en plaats ze zelf. Na enkele jaren heb ik mijn tool terugverdiend en ben ik opnieuw niet meer afhankelijk van een fietsmaker.
Geplaatst: 18 nov 2007 19:10
door amclassic-fan
Wat vind jij regelmatig? Die dingen gaan jaren mee, zijn ze versleten dan koop je een nieuwe. Een vierkante Ultegra as kost nog geen €25, een Campa as is wat duurder maar gaat nog veel langer mee.
Geplaatst: 18 nov 2007 19:16
door ijzerenbriek
Woon-werk doe ik 9500 km/jaar onder alle omstandigheden dus. Reken daar maar op 3 sets lagers op 2 jaar. Zoals voor kabels, remblokken, cassette, ketting geldt ook voor bracketlagers dat een droogfiets makkelijk 3 keer zo lang gaat meegaan. De omstandig-heden bepalen echt voor 90% de levensduur.
Maar daar gaat het in feite niet om, het punt is dat wanneer ik de lagers wil vervangen ik naar de fietsmaker moet of die tool aanschaffen. De discussie was begonnen net over dat zelf aan de fiets knutselen.