Pagina 2 van 7

Geplaatst: 07 feb 2011 19:14
door jaapieo
japie carbon schreef:Kan je DI2 oo zonder sti rijden? Zodat je het op een mtb kan monteren.
Lijkt me wel geinig!



ja!
Iemand op WW heeft dat al gemaakt door de TT shifters uit elkaar te slopen en er andere knopjes op te zetten, dat werkte prima volgens mij...

Geplaatst: 07 feb 2011 19:15
door libelledriver
Amclassic-fan schreef:Is niet zo moeilijk om te maken, vraag is alleen of je dat moet willen. Als je een afdaling af rijdt en je ziet dat er een steil heuveltje aankomt kan je alvast naar 't binnenblad terug schakelen. Een automatisch schakel systeem weet niet wat er aankomt en die schakelt dan dus pas terug als je al volle belasting op de pedalen hebt. Het moet wel heel goed schakelen wil dat feilloos kunnen werken.

met de mogelijkheid van automatisch en handmatig (zoals bij een auto, om dezelfde reden)?

Geplaatst: 07 feb 2011 19:27
door jaapieo
Dat is toch waardeloos? dan ga jij op de pedalen staan en bedenkt je fiets ineens dat ie moet opschakelen, het lijkt me 3 keer niets om een automatich schakelende fiets te hebben.

Geplaatst: 07 feb 2011 19:33
door japiecarbon
libelledriver schreef:
Amclassic-fan schreef:Is niet zo moeilijk om te maken, vraag is alleen of je dat moet willen. Als je een afdaling af rijdt en je ziet dat er een steil heuveltje aankomt kan je alvast naar 't binnenblad terug schakelen. Een automatisch schakel systeem weet niet wat er aankomt en die schakelt dan dus pas terug als je al volle belasting op de pedalen hebt. Het moet wel heel goed schakelen wil dat feilloos kunnen werken.

met de mogelijkheid van automatisch en handmatig (zoals bij een auto, om dezelfde reden)?


Je vergeet dat een auto een koppeling heeft! Ik denk dat dit bij een fiets (bijna) niet te doen is.

@ Jaapieo: Ik weet dat het gedaan is, maar vroeg me af of t te doen is.

Je zou zelfs een klein kastje maken met drukknopjes 1t/m10, misschien ook wel handig op een mtb?

Geplaatst: 07 feb 2011 19:34
door aristos
Voor de 90% vlak wat ik in Nederland rijd, lijkt mij een automatische schakeling wel handig. Ik zou het alleen al proberen te maken om te bewijzen dat het kan. Reken maar dat je dan veel aandacht internationaal krijgt...

Geplaatst: 07 feb 2011 19:36
door japiecarbon
Ja dat is heerlijk, tegen de 50 tegen de wind in knallen en dan overschakelen zonder dat je t weet :)

Geplaatst: 07 feb 2011 19:45
door danny1407
Doe er dan ook een automatisch crankstel bij.

Of koop een brommer.

Geplaatst: 07 feb 2011 19:47
door amclassic-fan
jaapieo schreef:
japie carbon schreef:Kan je DI2 oo zonder sti rijden? Zodat je het op een mtb kan monteren.
Lijkt me wel geinig!



ja!
Iemand op WW heeft dat al gemaakt door de TT shifters uit elkaar te slopen en er andere knopjes op te zetten, dat werkte prima volgens mij...


Iedere druk knop kan je gebruiken icm DI2.

@ColnagoFreak. We kunnen de derailleurs zonder de junction box bedienen (die zie je op de grond liggen met de shifters), dus dat lelijke ding hoeft alvast niet meer naast je stuurpen te hangen.
De derailleur schakelt 5x zo snel als dat het normaal gaat. De vraag is alleen hoe snel je kan gaan en dat de ketting het ook nog bij houdt.

@Jasper, voor wedstrijdrenners zie ik het ook absoluut niet gebeuren. Zelfde geldt voor sequentieel schakelen. Maar voor toerfietsers kan het prima.

Geplaatst: 07 feb 2011 20:12
door litespeed
Leuk topic!
Amclassic-fan schreef:De vraag is alleen hoe snel je kan gaan en dat de ketting het ook nog bij houdt.

Dat vroeg ik mij ook al af. In hoeverre zal de kettingsnelheid de beperkende factor zijn.

Geplaatst: 08 feb 2011 09:16
door refie
Dat het draadloos kan is wel duidelijk, sneller, de vertragingstijd eruit is al veel winst.
@amclassic-fan welk draadloos signaal wil je gaan gebruiken? Gecodeerd?

Geplaatst: 08 feb 2011 10:01
door aristos
Ik zou juist niet gecodeerd gebruiken. Kun je lachen als je in het peloton schakelt. Meteen iedereen een tandje erbij...

Geplaatst: 08 feb 2011 12:36
door sharkman113
die knoppen zijn moeteloos om te zetten (heb al een set campa remgrepen van knoppen voorzien (eerste winst t.o.v. de shimano grepen). verden moet het gecodeerde mavic systeem hier wel me overweg kunnen heb het twee jaar gebruikt en het werkte top (was alleen amper door particulieren te onderhouden).
Shimano zit kinderlijk simpel in elkaar maar wel met een reden: hoe minder delen hoe makkelijker alles af te dichten is (hoe krijg je een elektronisch systeem fool proof).
Sneller starten met schakelen zou heel mooi zijn, schakelen op zich zit al aan het maximum (zodat je ook nog onder vollast kan schakelen) zou het nog sneller gaan dan kan de ketting niet meer volgen en riskeer je doorslaan.

Al met al een leuk / interessant expiriment.