Pagina 2 van 3
Geplaatst: 16 feb 2008 09:35
door ijzerenbriek
Goeie tip, alleen beetje lastig in de zomer.
Ik denk dat iedereen ook wel zo een beetje zijn eigen manier heeft, ik begin bv altijd bij het ventiel. Feit is wel dat de ene zo moeilijk gaat en de ander zo makkelijk. Shamal is zelfs zo makkelijk dat je het niet meer zou vertrouwen.
Geplaatst: 16 feb 2008 11:40
door havana
Wat het beste werkt als het niet lukt, is een extra paar handen. Misbruik hiervoor bijvoorbeeld je vriendin of je huisgenoot. Bandenwipper gebruiken kan ook, als je binnenband licht oppompt en je kijkt een beetje uit wat je doet steek je echt de biba niet 123 lek.
Geplaatst: 16 feb 2008 19:17
door bike_add1ct
GastheerG schreef: vrieskou [..] stikke donker [..] zeikt van de regen [..] waaien
Tja hallo, dan haalt een gemiddeld weldenkend persoon het natuurlijk ook niet in zijn hoofd om zijn neus buiten de deur te steken...

Geplaatst: 18 feb 2008 12:29
door kilometervreter
Binneband beetje oppompen en helemaal goed om de velg leggen. Buitenband zover mogelijk om de velg leggen. Binnenband weer leeg laten lopen. Schoenen uit, sokken uit. Op je hielen staan met de spaken tussen je tenen. Pak de buitenbandband bij je tenen vervolgens trekken en kneden tot boven. Mocht het dan nog niet lukken een brede bandenlichter gebruiken.
Let op dat je deze op exact dezelfde wijze als bij het lichten gebruikt en niet ondersteboven want dan prik je gegarandeerd je binnenband lek!!!!!
Het laatste stukje (10cm) weer proberen met de duimen te doen.
Of 10 jaar supermario spelen.
Geplaatst: 18 feb 2008 12:37
door rob74
Ik rijd al jaren met neutron velgen en begrijpt de problemen niet zo. Het gaat lastig, maar het gaat. Ik reed altijd met met michelin proc race, maar die sleten met te rap. Nu rijd ik met conti 4000. Biede banden zijn er met gemak op te krijgen.
Zorg ervoor dat je eindigt tegenover het ventiel. Wurm de band zo ver als het gaat op de velg. Voor het laatste stukje gebruikje de bandelinchter. het zal wel niet zo mogen volgens sommigen, maar het werkt als een trein in heb er nog nooit iets mee beschadigd gekregen.
Geplaatst: 18 feb 2008 18:05
door de zwarten
bike_add1ct schreef:GastheerG schreef: vrieskou [..] stikke donker [..] zeikt van de regen [..] waaien
... het soort weer waarbij ouders hun kinderen binnenhouden, er lopen immers alleen weirdo's op straat.

Ik gebruik ook heel vaak bandenlichters om te monteren. En ik heb er zo al wel enkele lek gekregen (continentals op khamsin wielen bvb).
Geplaatst: 20 feb 2008 21:40
door hamebe
nog 1 duit in het zakje dan wat betreft het opleggen van te krappe bandjes op te ruime velgen (kan hier niet een verzameltopic van worden gemaakt? deze frustratie komt vaak terug):
onlangs probeerde ik de methode van AmClassic, nl. eindigen bij het ventiel. Werkt geweldig. Hier zit - lijkt het wel- veel meer ruimte.
PS:
Ik was ook nog iemand een update verschuldigd van het gebruik van de ParkTool bandenoplegger; deze werkt goed om een begin te maken. De band wordt als het ware wat opgerekt, zodat veel ruimte ontstaat. Om de band er helemaal mee om te leggen [ laatste 15 cm. ] vind ik het ding te gewelddadig; band en/of velg hebben er van te lijden vrees ik.
Geplaatst: 22 feb 2008 00:23
door jsparie
rob74 schreef:Ik rijd al jaren met neutron velgen en begrijpt de problemen niet zo. Het gaat lastig, maar het gaat. Ik reed altijd met met michelin proc race, maar die sleten met te rap. Nu rijd ik met conti 4000. Biede banden zijn er met gemak op te krijgen.
Zorg ervoor dat je eindigt tegenover het ventiel. Wurm de band zo ver als het gaat op de velg. Voor het laatste stukje gebruikje de bandelinchter. het zal wel niet zo mogen volgens sommigen, maar het werkt als een trein in heb er nog nooit iets mee beschadigd gekregen.
Nou, je zegt het eigenlijk zelf al. 'Wurm' de band zover als gaat op de velg en voor het laatste stukje 'de bandenlichter'. Klinkt allemaal niet erg makkelijk en is het wat mij betreft ook niet. Nu heb ik kantoorhandjes dus dat kan het ook zijn, maar voor mijn liever geen campa wielen meer . Hoewel de protons die ik nu gebruik verder wel mooi recht blijven en redelijk licht zijn, maar voor mij teveel gedoe die banden erop te krijgen. Het kan veel makkelijker en last van een aflopende band heb ik nog nooit gehad. Waarom dan moeilijk doen?
Geplaatst: 25 feb 2008 23:47
door heijdemij
Ik zag laatst een spulletje dat je op je velgen kunt smeren om de banden er makkelijker overheen te laten glijden. Zou dat nog helpen?
Geplaatst: 25 feb 2008 23:58
door litespeed
HEIJDEMIJ schreef:Ik zag laatst een spulletje dat je op je velgen kunt smeren om de banden er makkelijker overheen te laten glijden. Zou dat nog helpen?
Tuurlijk. En groene zeep helpt ook. Maar ja, dat heb ik niet in m'n achterzak als ik ergens in de polder bij 3 graden en windkracht 5 met 'kauwuh klauwuh' het bandje probeer te monteren...
