Pagina 2 van 5

Geplaatst: 03 apr 2011 12:57
door daniel1975
Wij hebben lus 2 gisteren gereden.
Op zich een mooie route (die ik globaal al wel kende), maar toch ook wel een paar minpuntjes. De GPS file van de organisatie klopt niet voor 100% met hun bordjes. Het is dat ik wist dat we in Wahlwiller omhoog moesten (ik háát die klim!), anders zouden we behoorlijk hebben spoorzoeken. Ging trouwens op 2-3 plaatsen mis. En zoals Havana al schreef zijn er idd hier en daar bordjes weg. Als je de weg niet weet kun je dan bij de Camerig-Pas v Wolfshaag-3Lpunt toch de kluts wel even kwijt zijn.

Verder als nadeel (maar dat wisten we uiteraard vooraf) vind ik toch wel de manier waarop ze van Gulpen naar Vaals gaan en weer terug. Je rijdt letterlijk dezelfde weg heen en terug, wat niet echt boeiend is. Maar ja, je rijdt wel de échte route ;)

Alles bij elkaar wel een super initiatief. Lekker zonder na te denken een mooie lus rijden door Limburg, ideaal!

Geplaatst: 11 apr 2011 14:42
door douwe7
Ik heb afgelopen weekend alle 3 lussen gefietst met een groep van circa 30 triatleten van AV Hollandia. We hebben bij aankomst routekaartjes en -beschrijvingen opgehaald bij het Amstel Gold Race Experience café bij de Polfermolen in Valkenburg. We hebben vervolgens de bordjes gevolgd vanuit Valkenburg, waarbij we de Cauberg in het begin oversloegen zodat we rustig konden starten. In plaats daarvan fietsten we eerst via Houthem naar de voet van de Geulhemmerberg, waar we de route weer oppikten. De route is goed uitgepijld, vind ik. We hebben geen enkele keer hoeven te stoppen om op de routekaart te kijken, al was die wel makkelijk bij het inkorten of afsnijden.

Vrijdagmiddag hebben we lus 1 gereden, een redelijk lichte ronde van 75 km via Geleen en Voerendaal. We konden de bordjes volgen, al moet worden opgemerkt dat we op sommige punten goed moesten opletten, omdat sommige bordjes op de afslag (net te ver) stonden. We hebben hierdoor 1 bordje gemist: bij Schimmert moesten we rechtsaf ri Meerssen, maar het bordje stond pas op het kruispunt (had ervoor moeten staan). Daardoor misten we de lus via de Raarberg, maar verderop kwamen we vanzelf weer op de route. Verder hebben we na Ubachsberg de Fromberg meegepikt, hoewel deze niet in lus 1 zit, maar wel in lus 3. Na de afdaling kwamen Schin op Geul, waar we weer lus 1 volgden.

Zaterdag hebben we lus 2 gereden, een pittige route van 110 km via de Loorberg en het Drielandenpunt. Op deze route hebben we geen enkel bordje gemist, al viel het me op dat we niet in Vijlen kwamen, een plaats die wel stond aangegeven op de routebeschrijving. In Partij was het een kwestie van goed opletten op het overige verkeer bij de afslag naar links naar de Gulpenerberg (waar doorgaande weg bocht naar rechts maakt). Verder reden we bijna verkeerd tussen Partij en Wahlwiller, waar we de Rijksweg plots over moesten steken maar door wegwerkzaamheden het bordje laat opmerkten. Bij de Fromberg stond het bordje wel op de juiste plaats, al blijft de plotse klim voor niet-ingewijden een verrassing.

Zondag hebben we lus 3 gereden, een zware route van 70 km met in de laatste 35 km de finale vd Amstel Gold Race: Gulpenerberg, Kruisberg, Eyserbosweg, Fromberg, Keutenberg. Het gedeelte door Maastricht hebben we overgeslagen door bij de bebouwde kom linksaf te slaan naar de Bemelerberg, waar de de route weer oppikten. Ook zijn we na Gulpen afgeweken van de route voor koffie en vlaai op een terras in Wittem, waarna we de Kruisberg oversloegen (die hadden we zaterdag al beklommen). Wel hebben we de Cauberg aan het eind beklommen, waarna we pas bij Houthem de route verlieten om terug te fietsen naar ons hotel in Valkenburg.

Mijn conclusie: de permanente bordjesroute van de Amstel Gold Race is een aanrader om te fietsen in Zuid-Limburg. Lus 1 is geschikt om in te fietsen, al is het bij Geleen vrij druk met stoplichten en overig verkeer, maar voor recreatieve fietsers is de route goed te doen. Lussen 2 en 3 zijn veel autoluwer en meer geschikt voor sportievere fietsers. Wel is het advies om goed op te blijven letten op de bordjes, omdat sommige bordjes pas op de afslag staan in plaats van ervoor. Ook raad ik iedereen aan om vantevoren de routekaart goed te bestuderen, om misrijden te voorkomen.

Geplaatst: 11 apr 2011 14:59
door watchman
[quote="Douwe7"]
Vrijdagmiddag hebben we lus 1 gereden, een redelijk lichte ronde van 75 km via Geleen en Voerendaal. We konden de bordjes volgen, al moet worden opgemerkt dat we op sommige punten goed moesten opletten, omdat sommige bordjes op de afslag (net te ver) stonden. We hebben hierdoor 1 bordje gemist: bij Schimmert moesten we rechtsaf ri Meerssen, maar het bordje stond pas op het kruispunt (had ervoor moeten staan). Daardoor misten we de lus via de Raarberg, maar verderop kwamen we vanzelf weer op de route. [/quote]

Ik heb gisteren een stukje van Lus 1 gereden en heb identiek hetzelfde meegemaakt: bordje gemist in Schimmert en dus ook de Raarberg. Voor de rest prima in orde.

Re: Amstel Gold Race 365

Geplaatst: 19 apr 2018 16:15
door Koen42
Morgen ga ik lus 2 van deze route rijden.
Heeft iemand tips om gratis te parkeren met de auto?

Re: Amstel Gold Race 365

Geplaatst: 19 apr 2018 17:15
door apexrider
Ik parkeer meestal in Rothem of Amby. Dan zit je vlak bij de route, de eerste heuvel is de Bemelerberg.

Re: Amstel Gold Race 365

Geplaatst: 19 apr 2018 18:18
door Critic
Midden in hulsberg, grote parkeerplaats bij de supermarkt. Even afdaling van 3km en je bent in Valkenburg.. (nadeel is dus dat je na je tochtje weer die bult op moet)

Re: Amstel Gold Race 365

Geplaatst: 19 apr 2018 21:58
door tomdumotor
Ik parkeer geregeld aan de rijksweg in berg en terblijt, zit je ook dichtbij en gratis. Mag je wel aan het eind van de rit nog even de cauberg over

Re: Amstel Gold Race 365

Geplaatst: 19 apr 2018 22:18
door TL@
Dat doe ik ook steeds, als je dan lus 1 en 3 doet, kom je halverwege nog eens langs de auto voor wat extra bevoorrading.

Re: Amstel Gold Race 365

Geplaatst: 19 apr 2018 22:33
door rene
Als ik er fiets zet ik meestal de auto op Camping Osebos net buiten Gulpen. Dan rij je naar zuid richting de Loorberg om de route op te pikken. Auto neer zetten voor de dag kost me € 5,- maar dan kan je na afloop wel heerlijk douchen op de camping. Ook hebben we er regelmatig een weekje vertoefd in de mei vakantie met de kids om te fietsen - en die € 5,- gun ik Jo de camping baas wel. Heerlijke camping in een prima omgeving.

Re: Amstel Gold Race 365

Geplaatst: 24 apr 2018 16:12
door noepzor
Ik zit het weekend van 8 juni in omgeving blieberg, net over de grens in Belgie. Iemand een tip om vanaf daar lus 2 op te pikken? Ik ben voornemens om de fiets mee te nemen. Als ik de kaart mag geloven op klimtijd komt de route vlak boven gemmenich door Belgie en zou ik hem daar op kunnen pakken. 3 landenpunt is dan ongeveer mijn eindpunt weer.

Re: Amstel Gold Race 365

Geplaatst: 24 apr 2018 16:32
door Gravelist
noepzor schreef: 24 apr 2018 16:12 Ik zit het weekend van 8 juni in omgeving blieberg, net over de grens in Belgie. Iemand een tip om vanaf daar lus 2 op te pikken? Ik ben voornemens om de fiets mee te nemen. Als ik de kaart mag geloven op klimtijd komt de route vlak boven gemmenich door Belgie en zou ik hem daar op kunnen pakken. 3 landenpunt is dan ongeveer mijn eindpunt weer.

Dat lijkt me inderdaad het dichts bij. Je zou ook nog naar de voet vd Camerig kunnen rijden maar lijkt me meer “om”
Maar begin je bij camerig, ben je wel nog fris voor canerig. Begin je bij 3 landen zal camerig de laatste zijn.

Re: Amstel Gold Race 365

Geplaatst: 24 apr 2018 16:39
door Gastheerg
rene schreef: 19 apr 2018 22:33 Als ik er fiets zet ik meestal de auto op Camping Osebos net buiten Gulpen. Dan rij je naar zuid richting de Loorberg om de route op te pikken. Auto neer zetten voor de dag kost me € 5,- maar dan kan je na afloop wel heerlijk douchen op de camping. Ook hebben we er regelmatig een weekje vertoefd in de mei vakantie met de kids om te fietsen - en die € 5,- gun ik Jo de camping baas wel. Heerlijke camping in een prima omgeving.
Goeie tip. Ik ga eerdaags een Drielandenrondje doen en dan is Gulpen een prima uitval basis.