Pagina 2 van 274

Geplaatst: 09 apr 2008 00:02
door hendrikjan
Als je dan verkeerd rijdt, navigeert ie je dan ook weet reug naar de route .. of zegt ie alleen maar dat je verkeerd zit?

Geplaatst: 09 apr 2008 00:46
door roderaaf
*heb zelf een Edge 205 (had m'n pa gewonnen op de fiets-rai vorig jaar), maar heeft helaas relatief korte standy-tijd (8 uur) je kunt naderehand wel mooi zien waar je gefietst hebt, en hoe snel. De 305 heeft geloof ik ook een hartslagmeter?
*m'n pa heeft op z'n gazelle tourfiets een garmin GPSMapCSX gemonteerd, super model maar wel vrij duur. je kunt voorgeprogrammeerde mini sdkaartjes kopen met topokaarten!! Echt een supermooi ding.
Ik heb onlangs een PolarCS200 gekocht via futurumshop.nl ("maar" € 129,-)
RR

Geplaatst: 09 apr 2008 00:50
door hendrikjan
[quote="Berggeit"][quote="Beukje"]Kan je in zo'n GPS systeem bekende cyclo's inprogrammeren (downloaden/uploaden) zodat je deze nog een keer kan rijden op een ander tijdstip?[/quote]

Ja, op http://www.gpstracks.nl/ kun je complete routes in het juiste formaat downloaden en uploaden naar de 705.

De 705 werkt verder hetzelfde als een TomTom. Je kunt dus naar een bepaald adres, restaurant, station, of overige belangrijk object navigeren. Je kunt zelfs alle flitskasten uploaden (alleen interessant voor de echt snelle onder ons ;)). Je hebt alleen de zwoele stem niet. In plaats daarvan zie je duidelijke symbolen op het scherm en hoor je piepjes. Rijd je verkeert, dan rekent ie direct een alternatieve route uit.

Ik heb hem vandaag gekregen. Ziet er prachtig uit.[/quote]

ja maar in een tomtom kan je niet een route uitzetten volgens mij... ... Die rekent gewoon uit wat de snelste weg is van A naar B .. en als je een route rijdt dan gaat het daar vaak helemaal niet om .. vandaar dus mijn vraag .. als je van de route afgaat .. om wat voor reden dan ook, navigeert ie je dan automatisch terug naar de route ... of zegt ie alleen dat je niet op de route zit .. en moet je maar uitzoeken hoe je dr weer op komt..

Geplaatst: 09 apr 2008 11:57
door hendrikjan
Ah ok, nou dat punt twee was me niet helemaal duidelijk en nu wel :) Dat maakt de gadget al een stuk interresanter :)

Geplaatst: 09 apr 2008 12:13
door vip32
[quote="Berggeit"]Nog even een aanvulling op mijn vorige post. Je moet eigenlijk 2 mogelijkheden onderscheiden:

1) Je navigeert naar een bepaald adres. Dan werkt het idd als een tomtom. Rij je verkeert, dan rekent de Garmin een nieuwe snelste route uit naar je doel.

2) Je maakt een route bestaande uit allemaal waypoint en laat de Garmin van waypoint naar waypoint navigeren. Mis je er een, dan rekent ie meteen een nieuwe route uit naar die gemiste waypoint. Eigenlijk doet de Garmin dan hetzelfde als bij punt 1, maar dan voor elke waypoint.[/quote]

puntje 1: ik wist niet dat de 705 dit kon, erg handig.
hoe zit dat dan met adressen, kent de 705 die allemaal (ook buiten nederland) of moet je daarvoor eerst de desbetreffende kaarten uploaden? of gaat dat weer op basis van de city navigator software?

Geplaatst: 09 apr 2008 12:36
door hendrikjan
dat blijf ik dus ook een beetje vaag vinden .. City navigator .. en waypoint navigation gaat volgens mij via twee verschillende systemen .. die niet door elkaar werken .. maar misschien begrijp ik er gewoon echt geen ruk van :)

Geplaatst: 09 apr 2008 13:17
door ted038
vip32 schreef: puntje 1: ik wist niet dat de 705 dit kon, erg handig.
hoe zit dat dan met adressen, kent de 705 die allemaal (ook buiten nederland) of moet je daarvoor eerst de desbetreffende kaarten uploaden? of gaat dat weer op basis van de city navigator software?
De edge 705 kan dat wel, maar dan moet er ook het juiste kaartmateriaal inzitten om je over de wegen te laten rijden, daarvoor heb je het kaartmateriaal City Navigator (=is CN) nodig! Dan leidt de edge je via de (door auto te berijden) wegen straat vor straat naar je bestemming en laat afslagen zien etc, werkt dan net als een "auto-gps".

Heb zelf (nog) geen City Navigator (is CN) op de edge (hoop nog een2de unlock op CN v9 te krijgen ;) ) , maar met alleen de topo kaart kan je niet voor een adres kiezen om naar toe te rijden, of je met CN erin dit wel hebt ???? (zou wel moeten...)

De standaard meegeleverde basiskaart geeft alleen hoofd- en snelwegen weer, en dan ook nog ongeveer ipv iedere kronkeling/bocht in de hofd/snelweg. Je kan op deze basiskaart wel globaal via de wegen van stad tot stad rijden dus, maar echt lekker is het niet, en navigeren binnen steden/dorpen op adres gaat niet.

De topo kaarten zijn heel mooi voor bijv. in het bos/natuur, immers zijn het meest gedetailleerd, vrijstaande huizen/gerbouwen stan er vaak afzonderlijk op aangegeven, net als ieder bospad, echter navigeren over wegen zoals CN dit voor je berekent doet deze kaarten niet, als je dan een waypoint opgeeft, trekt de edge met (alleen) deze kaarten er een rechte streep naar toe, dus dwars door huizen, rivieren etc heen.

Dus voor adressen heb je de CN kaart nodig (of City Select =oudere, minder uitgebreide versie), welke je oa in de mapsource software kan bekijken ;)
dat blijf ik dus ook een beetje vaag vinden .. City navigator .. en waypoint navigation gaat volgens mij via twee verschillende systemen .. die niet door elkaar werken .. maar misschien begrijp ik er gewoon echt geen ruk van :D
nee, is zelfde systeem, echter begrijp dat het lastig is.

De edge (of willekeurige andere gps) laat je naar 1 waypoint/adres de weg zien, of naar meerdere waypoints/adressen achter elkaar.
Een gps meet obv satelieten waar hij is, en van ieder waypoint/adres weet de gps waar die is.

Zonder kaartmateriaal of met "niet-routerend" kaartmateriaal als de topo kaarten, is de lijn naar het waypoint/adres een rechte lijn. zonder kaartmateriaal heb je geen achtergrond afbeelding, met topo kaarten zie je dus een landschapskaart met jouw positie in dat gebied.

Met "routerend" kaartmateriaal dwing je de edge (of andere daarvoor geschikte gpssen) om over de in dat kaartmateriaal bekende wegen te rijden en rekening te houden met diverse instellingen die mogelijk zijn (zoals snelle/korte route, wel/geen snelweg etc). En daarmee leidt een edge je dus over wegen naar jouw gewenste waypoint/adres of opeenvolging van meerdere waypoints/adressen.

Hopelijk is dit iets duidelijker nu :P

Geplaatst: 09 apr 2008 14:15
door vip32
bedankt voor al je info betreffende het navigeren, hier is veel verwarring over (ook op andere fora). ben benieuwd naar je eerste echte ervaring als je er mee gaat rijden.

Geplaatst: 09 apr 2008 15:21
door casran
De mijne kan eerstdaags aankomen van bij Hartslagmetershop.nl (HCS-Systems). Woehoe!

Ik ga hem gebruiken op al mijn trainingen en wedstrijden; een vriend van me zal hem off road (met topografische kaart) gebruiken in mtb marathons.