Pagina 2 van 2
Geplaatst: 03 mar 2011 09:40
door dapoker
GBJ Hillman schreef:En als je het in stijl wilt doen:
Die zijn handig... daar kan ik nog meer mee doen. Want volgens mij zitten er onder bij het bracket van die plaatjes die je met 'n sleutel met van die pinnetjes erop er af moet halen.
Mmmm 'ns googlen waar ik die dingen kan krijgen?:rolleye:
Geplaatst: 03 mar 2011 12:38
door c.zaballa
Als je het frame toch laat spuiten.. Dan zou ik het balhoofd nu zelf verwijderen. De balhoofdmoer kan je evt. met een bahco losdraaien. De cups kan je er met een stuk pijp uitslaan. Vervolgens zou ik het frame laten spuiten. Balhoofd + bracket laten vlakken en draad laten snijden en je FM er even een nieuw balhoofdje in laten zetten. (Wel zo netjes om dan even bij je fm een balhoofd aan te schaffen

)
Geplaatst: 03 mar 2011 18:32
door ultra_ivo
Carabo schreef:
daPOKER schreef:
3. Zou ik i.p.v. de originele 'douple' crank er een compact van kunnen maken zonder veel kosten te maken?
Nee niet mogelijk, is het echt nodig trouwens? In deze tijd had je ook nog geen Campa tripples.
In die tijd had je zeker Campagnolo triples. En Campagnolo compact ook. Alleen werden die in Nederland vrijwel niet verkocht. In België al meer. Een gebruikelijk crankstel uit die periode om compact te rijden is de Stronglight LX100. Als dubbel en triple te gebruiken, alle even tandwielen van 28 t/m 54 leverbaar (en nog enkele oneven ook). Ik zou zeker niet terugdeinzen voor het monteren van een triple op deze fiets. Je zult wel eventueel een andere voorderailleur moeten monteren. Zo lang je niet te extreem gaat met achterkransjes kun je een korte achterderailleur houden bij een triple. In de jaren 70 was de triple 36/42/52 trouwens niet ongebruikelijk. Die past met korte derailleurs uit die tijd.
Geplaatst: 03 mar 2011 18:59
door carabo
I stand corrected, ze hadden wel tripples zie ik nu. Compact kan ik niet vinden, heb je een plaatje?
Geplaatst: 03 mar 2011 19:38
door ultra_ivo
Carabo schreef:I stand corrected, ze hadden wel tripples zie ik nu. Compact kan ik niet vinden, heb je een plaatje?
Het betrof de Campagnolo Victory groep. Die had een bevestigngsdiameter van 116mm in vergelijking met de klassieke 144mm van toen (130mm is de huidige Shimano norm).
De langeslag derailleur hiervan:
Enkele triples uit de oude doos:
http://www.the-bici.com/index.php?_a=vi ... ductId=819
http://www.the-bici.com/index.php?_a=vi ... ductId=820
http://www.the-bici.com/index.php?_a=vi ... ductId=821
De Stronglight 107 is regelmatig voor een schappelijke prijs te koop op Ebay.
Wacht effe....
Geplaatst: 03 mar 2011 23:27
door theodorocampagnolo
daPOKER schreef:Beste mensen,
Ik ben 183 en het frame is 'n 61.....
Ik ben 1.78 en rij op 58 cm. CT. Jij bent 5 cm langer en dan zou een 61 cm frame niet geschikt zijn? Lijkt me sterk. Heb je je binnenbeenlengte al 's gemeten? Die bepaalt je framehoogte. Ik kan me niet voorstellen dat jij met jouw lijf dezelfde binnenbeenlengte als ik heb.
Framehoogte klassiek frame CT is 66% van je binnenbeenlengte oftewel je bbl x 2 : 3
http://www.fietssportief.be/be-nl/fiets ... memaat/280
Tevens kan je heel wat winste boeken met 't zoeken naar de voor jou ideale voorbouw van je stuur. Als je gek krom zit is de lengte tussen zadel en stuur niet o.k. lijkt me.
Die Koga kon nog wel 's veel te klein zijn; zonde van 't werk in dat geval......
Ten slotte: je zal ook moeten wennen aan 't fietsen op een racefiets = wèl effe wat anders als op een opoe

.
Geplaatst: 04 mar 2011 11:33
door c.zaballa
Beste Theodoro,
Dat trucje dat jij toepast voor het bepalen van de framemaat is inmiddels wel al wat achterhaald. Het geeft inderdaad een indicatie van de framehoogte, maar het zegt niets over de framelengte. Aangezien je dmv het verhogen van het zadel misschien wel 20cm speling hebt (je kan met de zadelpen vrij veel in hoogte variëren), is de framehoogte van ondergeschikt belang t.o.v. van de lengte van de bovenbuis. De afstand zadel stuur waar jij het overhebt is immers veel minder variabel (stuurpennen hebben maar een range van 80 - 140mm). Vervolgens heb je nog de lengte van de balhoofdbuis die bepaald hoe groot het hoogteverschil tussen zadel stuur kan zijn (de drop). Daarbij komt dat ik ook 1.78 ben en rijd met een bovenbuis van 55cm. Wat bij klassieke frames vaak neerkomt op een 56. Oftewel een 61 lijkt me inderdaad veel te groot voor iemand van 1.83. Vooral gezien het feit dat de balhoofdbuis ook aardig lang zal zijn bij een 61 en je dus nauwelijks een drop zal hebben.
Geplaatst: 04 mar 2011 16:21
door ultra_ivo
Nu was het vroeger (met name in de 60-er en 70-er jaren) gebruikelijk om met een veel minder extreme drop te rijden dan nu. Ik heb het omgekeerde probleem als randonneur. De Framehoogtes die ik zou moeten rijden laten mij niet toe het stuur hoog genoeg te zetten zonder speciale stuurpennen of (bij Ahead) een enorme stapel spacers te gebruiken.
Geplaatst: 04 mar 2011 16:49
door dapoker
Beste mensen,
Voor we hier verzanden in een diepgaande discussie over framematen is het misschien verhelderend om te melden dat die 61-er een dermate korte bovenbuis heb dat dat me meer in de weg zit dan dat ik problemen zou hebben met de hoogte. Mijn benen gaan het in lengte wel halen. Het zadel moet dan weer wel redelijk laag en dat vind ik vaak niet zo mooi. Liever zie ik dan een wat langere zadelpen op dat 58 Koga frame.
En ach... nu ik toch bezig ben ga ik ze alle twee helemaal strippen.
Daar ga ik dit weekend eens op m'n gemakkie aan beginnen evenals de frames ontdoen van alle lak.
Hoe dan ook ga ik ze allebij opbouwen. De een wordt 'n single speed, de ander mijn racer voor d'r bij. De bedoeling is in ieders geval wel om er twee hele mooie retro/vintage fietsen van te maken.
Wat zal ik trouwens eens doen met de naamstelling voor het Jansen-Oomen frame?
Suggesties? Zal ik 'm een Jansen-Oomen laten maar dan met nieuwe typografie of zal ik er mijn fietsweblog adres opzetten in de vorm van koersvandedag.nl ? En daar een tof logo van maken?
Geplaatst: 04 mar 2011 19:19
door ultra_ivo
Helemaal strippen zou ik de Jansen-Oomen niet. In ieder geval de lak laten. Zo'n specifiek handelaarsframe is natuurlijk een uniek iets. De lak en belettering vertelt veel over de historie van het frame.
Totaal bizar :)
Geplaatst: 04 mar 2011 22:57
door theodorocampagnolo
C. Zaballa schreef:Beste Theodoro,
Dat trucje dat jij toepast voor het bepalen van de framemaat is inmiddels wel al wat achterhaald. Het geeft inderdaad een indicatie van de framehoogte, maar het zegt niets over de framelengte. Aangezien je dmv het verhogen van het zadel misschien wel 20cm speling hebt (je kan met de zadelpen vrij veel in hoogte variëren), is de framehoogte van ondergeschikt belang t.o.v. van de lengte van de bovenbuis. De afstand zadel stuur waar jij het overhebt is immers veel minder variabel (stuurpennen hebben maar een range van 80 - 140mm). Vervolgens heb je nog de lengte van de balhoofdbuis die bepaald hoe groot het hoogteverschil tussen zadel stuur kan zijn (de drop). Daarbij komt dat ik ook 1.78 ben en rijd met een bovenbuis van 55cm. Wat bij klassieke frames vaak neerkomt op een 56. Oftewel een 61 lijkt me inderdaad veel te groot voor iemand van 1.83. Vooral gezien het feit dat de balhoofdbuis ook aardig lang zal zijn bij een 61 en je dus nauwelijks een drop zal hebben.
Wat zeg je hier nu eigenlijk? Ikke, atlethisch gebouwd rij op een Batavus Professional Columbus uit '75 -dus klassiek frame- CT 58 cm. Bovenbuis is 56.5 cm. CC. Iemand van 1.83 m. met normale bouw, dus niet met een extreem lang of kort bovenlichaam is echt veel te groot voor een 58 cm. frame. Tenzij hij of zij hele korte beentjes heeft.
Dat 'truukje' waar ik 't over heb is in de late jaren '60 uitgedokterd door o.a. Eddy Merckx, niet de eerste de beste.
Hier een lijstje met klassieke frame maten:
http://www.tommasini.it/eng/acciaio5.php
Jij hebt gewoon iets kortere benen dan ik, geen probleem. Voor mij is een 56 cm frame te klein want mijn binnenbeenlengte is nou eenmaal 87 cm. Maar ook als jij jezelf als referentie neemt is een 58 cm CT frame voor een gast van 1.83 veel te klein.
Uploaded with
ImageShack.us
En zie: 't werkt. Eddy had gelijk. (zoals gewoonlijk)
Quote daPoker:
Voor we hier verzanden in een diepgaande discussie over framematen.......
Haha, dat gaan we dus lekker wèl doen!
Wat is de maat van de bovenbuis van de Jan Janssen CC. 't Zal toch geen 58 cm zijn hoop ik?
Geplaatst: 05 mar 2011 12:13
door c.zaballa
@ Theodoro. Ik zeg niet dat jij niet goed op de fiets zit. (je hebt inderdaad een vrij lange benen voor iemand van 1.78) Ik stel alleen dat bij het uitzoeken van een geschikte framemaat de bovenbuislengte belangrijker is dan die van de zitbuis. Zal het verder ontopic houden, maar dat wou ik er alleen nog over kwijt
Als de Jansen-Oomen emotionele waarde heeft dan zou ik hem ook niet overspuiten. Ben wel benieuwd wat je met de Koga van plan bent qua lakwerk.