Pagina 2 van 4

Geplaatst: 13 jan 2009 11:43
door sprintbom
Vooreerst, de beveiligingen op uwe vork, persoonlijk vind ik dat idioot zeker op een koersfiets. Ik heb dat op die J. Janssen Magic en heb er al serieus op gevloekt. Maar ik durf die niet echt eraf vijlen.

Als snelspanners heb ik nog maar alleen Campa en Mavic gehad en moet zeggen dat deze twee merken zeer goed waren. Nooit probs met gehad.

Geplaatst: 13 jan 2009 12:11
door foosho
Een gemiddeld setje snelspanners weegt 110-130g, die KCNC's wegen 42g, dus zo'n ~80g lichter, voor 50 euro.

Dus áls gewicht je wat boeit is dit echt goedkoop.. ga maar es kijken wat het zou kosten als je deze winst bijv. uit je wielen/zadel/zadelpen/crank/... wilt halen.

Geplaatst: 13 jan 2009 12:37
door longue
Ik heb Easton Circuit wielen met bijhorende snelspanners van Easton.
Probleem: ik moet de snelspanner van m'n achterwiel altijd knoervast doen anders trekt m'n wiel scheef. Niet gewoon vast, maar echt supervast. Dat is toch niet ideaal hé... Ligt dit aan de snelspanner? Of is de oorzaak elders te zoeken? En mogelijk ook een oplossing :)

Alvast bedankt!

Geplaatst: 13 jan 2009 12:42
door seger
Longue schreef:Ik heb Easton Circuit wielen met bijhorende snelspanners van Easton.
Probleem: ik moet de snelspanner van m'n achterwiel altijd knoervast doen anders trekt m'n wiel scheef. Niet gewoon vast, maar echt supervast. Dat is toch niet ideaal hé... Ligt dit aan de snelspanner? Of is de oorzaak elders te zoeken? En mogelijk ook een oplossing :)

Alvast bedankt!


Hmmm, ik heb dezelfde wielen met bijbehorende snelspanners maar heb nergens last van. Bestaat er zoiets als te gladde achterpatten?

Geplaatst: 13 jan 2009 14:00
door longue
Ik denk niet dat te gladde achterpatten het probleem zijn. Als ik m'n andere wielen, met shimano 105 snelspanners insteek heb ik geen problemen. Dan kan ik het achterwiel gewoon vast zetten, zonder volle kracht de snelspanner aan te moeten spannen.

Geplaatst: 13 jan 2009 15:07
door cliors
Over die Easton snelspanners, ik heb ooit hier op het forum gelezen dat deze niet bepaald goed zouden. Als ik het me goed herinner was het volgens de kenners zo dat je ze veel te strak moet zetten wat weer slecht was voor de lagers.
iig ik heb ze in mijn vista's vervangen met Mavic spanners die ik nog had liggen, werkt een stuk beter.

Geplaatst: 13 jan 2009 20:03
door kaj1500
Snelspanners slijten ook, misschien dat dat het is? Iets meer speling, en daardoor minder strak...

Als je echt een goed systeem zoekt, kijk eens naar DT Swiss RWS. Ze zijn duur ja, maar ik vind ze hun geld dubbel en dwars waard. Mede door de eenvoudige bediening.

Geplaatst: 13 jan 2009 23:32
door sagax047
Het ligt wel degelijk aan de snelspanners van Easton. Mijn achterwiel kwam ook scheef bij een demarrage, snelspanners en wielen waren nieuw (zelfs bij extreem hard vastzetten kwam het wiel scheef). Mavic snelspanners zelfde probleem. Shimano snelspanners (Ultegra): wiel muurvast! Fulcrum snelspanners: wiel muurvast.

Geplaatst: 14 jan 2009 01:01
door isaac52
Gebruik al een jaar KCNC snelspanners op verschillende terreinen. Nooit issues gehad. Ze werken echt prima en voel weinig verschil van de werking tov de zwaardere 'standaard' QR. De wielen zitten moervast!

Het hendeltje ligt misschien iets minder comfortabel in de hand (lees: minder groot hendeltje), maar de beoogde gewichtsbesparing moet ook ergens in zitten. Voor 50 euro heb je ze al en het kan zo, zoals reeds eerder vermeld, 80 gr besparen...

Geplaatst: 15 jan 2009 00:33
door robbebopper
joopi schreef:Iemand ervaringen met de snelspanners van Tune of Lightweight? Ik kan weinig andere onderdelen verzinnen waar een uitgave van EU80 ruim 50 gram bespaart.


Ligt er maar net aan wat voor fiets je hebt.

Geplaatst: 15 jan 2009 00:37
door rufio

Geplaatst: 15 jan 2009 22:14
door leon1
Rij al jaren met Tune, eerst op de mountainbike en nu ook op de racefiets. Voor mij geen andere. Licht en goed vast te zetten. Je moet alleen het hendeltje ergens tegenaan parkeren omdat de door zou kunnen klappen naar binnen.