Pagina 2 van 4
Geplaatst: 26 mar 2009 09:35
door gerwin1977
Bekend dillema: Ik heb onlangs ook de Trek 1.9 gekocht en ga eind mei naar de Alpen. Ik heb ook getwijfeld tussen compact en Triple en ben uiteindelijk voor de triple gegaan. Ik heb hier tot nu toe zeker geen spijt van, ik was bv. afgelopen weekend op de Posbank en heb die een aantal maal omhoog gereden. In het begin rij je lekker vlot omhoog maar na een aantal klimmetjes moest ik toch echt al naar het binnenblad schakelen. Natuurlijk verschilt dit voor iedereen en misschien heb ik over een tijdje dat binnenblad niet meer nodig op de Posbank maar ik weet zeker dat ik hem wel in de Alpen nodig heb. Qua looks is het misschien wat minder maar ik kom liever soepel boven met een triple dan dat ik moet afstappen met een mooie compact.
Bijkomend voordeel bij de 1.9 is dat de triple niets extra kost. Succes met je keuze en de Alp d'huzes!
Geplaatst: 26 mar 2009 09:57
door joopi
weinig berg ervaring en zes keer de Alpe d'Huez op: ZEKER een triple doen! de verhouding 34/25 of 30/27 maakt een groot verschil. Met die lichte versnelling zul je veel langer een hogere trapfrequentie kunnen draaien in plaats van te moeten zitten stoempen met 60 omwentelingen per minuut of nog minder. Dat stoempen hou je veel minder lang vol dan het moulineren.
Geplaatst: 26 mar 2009 10:08
door ferry1982
Ik heb een compact genomen maar dan met een bergcassette 13-29 genomen. Hiermee bedek je ook wel alles wat je nodig hebt om te klimmen.
Dus het komt erop neer in de aangegeven specs zou je voor de triple moeten gaan.
Geplaatst: 26 mar 2009 10:40
door mrcoffee
Here we go again
Hou je van sleutelen, bladen en casettes wisselen en ben je bang voor imagoschade: compact.
Wil je gewoon fietsen en altijd je goede verzetten aan boord hebben: triple.
Geplaatst: 26 mar 2009 12:39
door joopi
@mrcoffee +1!
Geplaatst: 26 mar 2009 13:04
door kaj1500
Of je maakt tzt een compacte triple. 50-42-34.

Geplaatst: 26 mar 2009 13:32
door amclassic-fan
Compact triple bestaat wel, maar dat is iets anders

Dat is namelijk 110 mm BCD voor de buitenste 2 bladen en 74 mm voor het binnenblad. Daarmee kan je dus combinaties maken als 26-36-48
Geplaatst: 26 mar 2009 22:04
door vandewee
Super manne, ik ben blij met jullie adviesen en tips.
Mijn voorkeur ging al naar triple en dit bevestigd het allemaal wel!
Op de triple zit 3 weken levertijd en de compact is direct leverbaar (52 cm).
Toch nog maar 3 weekjes wachten hahaha
Geplaatst: 26 mar 2009 22:47
door zapperdeflap
mrcoffee schreef:Here we go again
Hou je van sleutelen, bladen en casettes wisselen en ben je bang voor imagoschade: compact.
Wil je gewoon fietsen en altijd je goede verzetten aan boord hebben: triple.
precies, heb ook daarom voor 'n triple "Trek 1.9 gekozen,
Geplaatst: 27 mar 2009 07:29
door simen
ZAPPerdeflap schreef:mrcoffee schreef:Here we go again
Hou je van sleutelen, bladen en casettes wisselen en ben je bang voor imagoschade: compact.
Wil je gewoon fietsen en altijd je goede verzetten aan boord hebben: triple.
precies, heb ook daarom voor 'n triple "Trek 1.9 gekozen,
precies, heb ook daarom voor compact gekozen!
Helaas bleek dat sleutelen niet nodig omdat de goede verzetten voor mij dan altijd aanwezig zijn.
Zelfs in de bergen.
Geplaatst: 27 mar 2009 10:05
door zapperdeflap
@vandewee
Je begrijpt 't al, het is niet alleen 't bereik van je setje tandwielen.
Maar ook het bereik van je "macht" en "souplesse".
De goed getrainde en relatief jonge renner komt beslist goed weg met 'n compact of dubbel,
maar 'n oudere (ik dus) of 'n starter is naar mijn mening beter af met 'n triple,
Succes met 't maken van je keuze,
Geplaatst: 27 mar 2009 10:31
door mondrius
Een nadeel van een triple vindt ik toch ook wel het schakelen bij de voorbladen, dit lijkt toch altijd minder strak te gaan als bij een dubbel of compact.
Verder is als je puur alleen kijk naar gebruiksgemak een triple de beste keus. Maar gelukkig gaat het bij een racefiets niet alleen om het gebruiksgemak, ik heb het iets mindere inzetgebied van een compact graag over voor het schakelgedrag en de looks ervan!