Pagina 2 van 4

Geplaatst: 28 mar 2009 01:40
door jaapieo
Het beste is dus gewoon even morgen langs gaan en informeren?
Is het redelijk een tijdelijk vervangende set te leen te krijgen tijdens de werkzaamheden, uiteraard bij de zaak waar deze zijn aangeschaft.
Of is dit teveel gevraagd?

Geplaatst: 28 mar 2009 01:49
door jaapc50
Spaken opspannen is heel normaal bij nieuwe wielen. Er komt altijd een beetje rek op de spaken en dat moet gecorrigeerd worden. Dat kan al het geval zijn binnen 500 kilometer.

Ik werk zelf als fietsmonteur en wij adviseren de klanten die een nieuwe racefiets hebben gekocht om na 500 kilometer terug te komen voor een controlebeurt. We lopen dan de hele fiets na en controleren alle bouten en moeren of ze nog goed vast zitten (ondanks dat we alles natrekken bij aflevering) controleren de juiste schakel- en remwerking (ook kabels rekken altijd iets op) en controleren de spaakspanning. Er zijn wielen die we moeten naspannen maar ook wielen waar we niets aan hoeven te doen.

Bij een beetje fietsenmaker moet je op het naspannen van de wielen kunnen wachten. Is een klusje van hooguit een half uurtje. Misschien kun je van te voren even bellen dat je er aan komt.

Geplaatst: 28 mar 2009 01:50
door foosho
Je kunt altijd vragen natuurlijk.
Je kunt ook vragen wanneer hij er tijd voor heeft, dan breng je hem dan en ben je hem maar eventjes kwijt, lijkt me voor jezelf ook het makkelijkste.

Geplaatst: 28 mar 2009 01:53
door jaapieo
Tenzij de wielen echt nagetrokken moeten worden, dan is het mischien slim er niet lang op door te rijden?!

grt.

Geplaatst: 28 mar 2009 01:55
door foosho
Ik denk niet dat ze zó slap staan hoor :)

Dan mag je ze wel dik meer dan een cm kunnen bewegen. Als je daar mee gaat fietsen is 't resultaat losse en gebroken spaken.

Geplaatst: 28 mar 2009 01:59
door jaapieo
Oke, dan ga ik het bed van dichtbij bekijken.
dank voor het meedenken en één goede nacht.

Geplaatst: 28 mar 2009 12:04
door amclassic-fan
Spaakspanning heeft helemaal niets met de stijfheid van een wiel te maken, door spaken strakker te draaien krijg je geen stijver wiel. Pas als de spanning zover van de spaken is dat er spaken los gaan staan tijdens het fietsen heb je een probleem en zwabberd het wiel alle kanten op.

Een systeem wiel hoort gewoon goed te zijn uit de fabriek en die hoort recht te blijven voor vele duizenden km's.

Geplaatst: 28 mar 2009 17:53
door jaapieo
Ben bij de fietsenmaker geweest, was prima.
Was laat, had al wat op.... de spaken lijken vandaag ook een stuk strakken te staan.
:)

Geplaatst: 28 mar 2009 19:31
door litespeed
Het is duidelijk dat het bij jou tussen de oren zit Jaap... ;) Spaakspanning heeft 0,0 invloed op de stijfheid, zoals Amclassic-fan al aangaf.

Geplaatst: 30 mar 2009 00:01
door jaapieo
Stijf zijn de wielen zeker wel, maar dacht dat dit alleen maar beter zou kunnen worden niet dus.

Gister lekker gefietst en kwam de trainer van de jeugd peddelaars hogeveen tegen, hij zach wel toekomst in mij en heeft me uitgenodigd(danwel niet bij zijn groep) een keer mee te trainen.
Zonde als je niks met dat tallent doet zei hij :)

Geplaatst: 30 mar 2009 00:07
door foosho
't Slap staan van de spaken viel mee dus, mooi zo.
Ik zie je over een paar jaartjes op TV zo te horen dus.. :)

Geplaatst: 30 mar 2009 00:12
door jaapieo
Geen idee, maar hij was er zeer over te spreken en het verbaasde hem dat ik geen wedstrijden deed.
Ik trapte in een mooi lichte versnelling in goed tempo enz. enz. altijd leuk om te horen natuurlijk, binnenkort ga ik bellen en een keer me-trainen!

grt, jasper