Pagina 2 van 8

Geplaatst: 28 mar 2011 14:31
door foosho
Robbebopper schreef:Pardon?
Volgens mij is wielrennen met afstand het gevaarlijkste beroep op Aarde.

Nee, het is geen klaverjassen.. er hangt enig risico aan als je met 100+ man wiel-aan-wiel gaat rijden en allemaal als eerste over de lijn wilt komen, dat is inherent aan de sport. De meeste ongelukken 'gebeuren' gewoon, kun je weinig aan doen.

Ieder 'overbodig' ongeluk is er 1 te veel natuurlijk. Misschien als oortjes verboden worden en ploegleiders idioot gaan doen om info door te geven.. we gaan het zien ;)

Geplaatst: 28 mar 2011 14:43
door fiedoo
ZorroI schreef:En wat te denken van die, sorry maar ik heb er geen andere woorden voor, Oetlul die gisteren daar bij de finisch van Gent-Wevelgem op de weg stond en waardoor die Cofidis en QuickStep renners alsnog onderuit gingen.

Viel me nog mee dat een van beide niet eens even verhaal ging halen bij de veroorzaker. Was het een fotograaf?

Sommige dingen zijn zo makkelijk te voorkomen als mensen eens na zouden denken.


Hier ging de organisatie in de fout want de fotografen stonden achter een witte streep waar het door de organisatie toegestaan is ( fotografen zijn wschlk belangrijker dan de veiligheid van de renners voor de organisatie).

Geplaatst: 28 mar 2011 15:15
door Theo V
Ik ben het bijna volledig met de TS eens.
Echter het punt van het slechte wegdek deel ik niet.
Dat is juist de charme van het wielrennen in mijn ogen.
Natuurlijk is het gevaarlijk maar de heren coureurs weten dat ook en gaan ook als kamikazes er over heen.

Geplaatst: 28 mar 2011 15:38
door Mr_T
Wat de renners zichzelf aandoen moeten ze zelf weten.
Ze zijn niet verplicht om over heuvels te springen, op paden naast de weg te rijden, etc.

In Parijs - Nice zag je dat bij veel palen midden op de weg niet een mannetje met een vlag of fluit stond. Dat vind ik wel kwalijk.

Net als die fotograaf (?) vlak na de finish van Gent - Wevegem. Dat zijn kwalijke zaken die de organisatie zich mag aanrekenen.

Zo hard als er gezeken wordt over oortjes (zowel voor als tegen) zo weinig wordt er daarover geklaagd. In het kader van de veiligheid kun je beter daar je energie in stoppen.

Geplaatst: 28 mar 2011 16:52
door vermeulen
Ze zouden ook het minimumgewicht van de fietsen kunnen opvoeren naar 40 kilo, of drie wielen verplicht stellen, wordt het ook veiliger omdat de heren langzamer vooruit komen. Kijkt er dan nog iemand naar wielrennen? nee, want dan wordt het saai. Je hebt risico nodig om het spannend te houden, dat vindt je in bijna iedere populaire sport terug.
Waar ik overigens wel voor zou durven pleiten is meer bescherming dan alleen een helmpje op; dat zou dan wel verplicht moeten worden, want met meer bescherming ga je langzamer fietsen, dus zullen de renners er zelf niet voor kiezen.

Geplaatst: 28 mar 2011 16:59
door Zorro
Vermeulen schreef:Ze zouden ook het minimumgewicht van de fietsen kunnen opvoeren naar 40 kilo, of drie wielen verplicht stellen, wordt het ook veiliger omdat de heren langzamer vooruit komen. Kijkt er dan nog iemand naar wielrennen? nee, want dan wordt het saai. Je hebt risico nodig om het spannend te houden, dat vindt je in bijna iedere populaire sport terug.
Waar ik overigens wel voor zou durven pleiten is meer bescherming dan alleen een helmpje op; dat zou dan wel verplicht moeten worden, want met meer bescherming ga je langzamer fietsen, dus zullen de renners er zelf niet voor kiezen.


Weet je we hoe warm het wordt in zo'n American Football/Icehocky outfit ;)

Voor de rest vind ik je argumentatie nergens op slaan. Spannend is het toch wel. Daar heb je geen massale valpartijen voor nodig.

Geplaatst: 28 mar 2011 17:07
door rob74
In Spanje zetten ze een stuk snelweg af als er gekoerst moet worden.
In belgie sturen ze een gans peloton over een vooroorlogs geitenpad.

Veiligheid van renners kun je makkelijk verhogen door een veilig parkoers te kiezen.

Geplaatst: 28 mar 2011 17:27
door freakish
Horen die vooroorlogse geitenpaden niet bij de "romantiek" van de voorjaarskoersen? Is interessanter dan naar die snelwegkoersen in Spanje te kijken.

De maatregel die doeltreffend is, is het beperken van het aantal teams. Met alle respect, maar die renners van Euskatel hebben daar niets te zoeken. Snap dat ze mee moeten doen vanwege Worldtour, maar goed ze rijden daar verloren rond.

Geplaatst: 28 mar 2011 17:38
door degroote
ZorroI schreef:En wat te denken van die, sorry maar ik heb er geen andere woorden voor, Oetlul die gisteren daar bij de finisch van Gent-Wevelgem op de weg stond en waardoor die Cofidis en QuickStep renners alsnog onderuit gingen.

Viel me nog mee dat een van beide niet eens even verhaal ging halen bij de veroorzaker. Was het een fotograaf?

Sommige dingen zijn zo makkelijk te voorkomen als mensen eens na zouden denken.


De ene was cofidis, de andere was Yoann Offredo (Fdj) :) En het was een fotograaf, maar strikt gezien stond hij achter de lijn die de perszones afbakent. Ze zouden in de eerste 100 meter na de finish gewoon geen personen mogen toelaten, voor fotografen bestaat intussen allang een telezoom, en de rest heeft daar al helemaal niets te zoeken.

En inderdaad, het is al te gortig hoe die koersen verlopen. En de staat van het wegdek mag dan (zeker hier in België) een kritiek punt zijn, waar ook héél wat toeristen, mezelf inclusief, al schuivers op gemaakt hebben zonder peloton of roekeloos rijgedrag, het is vooral de wildgroei van verkeersremmers (drempels, versmallingen, paaltjes, bochten, etc... die het wielrennen stilaan onmogelijk maken (althans op een veilige manier).

Geplaatst: 28 mar 2011 17:49
door amclassic-fan
Als je wilt koersen zonder verkeersremmers zul je uit moeten wijken naar bijv oost-Europa, daar hebben ze die dingen nog niet zoveel. Krijg je er wel andere verrassingen voor terug, zoals spoorwegovergangen waar het spoor gewoon op de weg ligt. Dan heb ik toch liever zo nu en dan een vluchtheuvel ;) In sommige koersen in het aantal verkeersremmers wel echt absurd. In een koers als Echt-Susteren (uci 1.2) rij je zo'n beetje de hele koers over provenciale wegen waar om de paar honderd meter weer een versmalling is om het verkeer te remmen.

Geplaatst: 28 mar 2011 18:05
door degroote
Amclassic-fan schreef:Als je wilt koersen zonder verkeersremmers zul je uit moeten wijken naar bijv oost-Europa, daar hebben ze die dingen nog niet zoveel. Krijg je er wel andere verrassingen voor terug, zoals spoorwegovergangen waar het spoor gewoon op de weg ligt. Dan heb ik toch liever zo nu en dan een vluchtheuvel ;) In sommige koersen in het aantal verkeersremmers wel echt absurd. In een koers als Echt-Susteren (uci 1.2) rij je zo'n beetje de hele koers over provenciale wegen waar om de paar honderd meter weer een versmalling is om het verkeer te remmen.


Nu is het nog wel te doen, maar hier in Vlaanderen hebben ze er een handje van weg om de laatste tijd bij elk herwerkt stukje weg er maar gelijk één of andere remmer bij te gooien, in de meeste bebouwde kommen is het vaak één groot hindernissenparcours :p

Geplaatst: 28 mar 2011 18:11
door freakish
Off-topic: Hier in Zuid-Limburg is het tegenwoordig de trend om bij elke bushalte het fietspad te verhogen. Je wordt er bijna zeeziek van. Is dat ook in de rest van NL?