Pagina 2 van 9
Geplaatst: 21 sep 2009 17:03
door adu
Anaszi2.0 schreef:(..)
Als sporter moet je je toch wel kunnen voorstellen dat BMI niets zegt? Wie weet hoeveel kilo spiermassa er aan die gozer hangt..
BMI is inderdaad een (goede) indicatie, maar 110 kg bij 1.88 m ... daarvoor hoef je de rekensommetjes zelfs niet te doen om te weten dat dat niet het gevolg kan zijn van spiermassa ... tenzij je Schwarzenegger heet in welk geval de fietssport wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze is.
Geplaatst: 21 sep 2009 17:12
door sundancer
vergeet carbon, zeker willier, aluminium frame met easton wielen.
Die hebben tegenwoordig geen gewichts limiet meer.
FP2 met circuits wielen tot 140kg is een mooie een degelijke combi.
Geplaatst: 21 sep 2009 17:14
door zweef
BMI houdt helemaal geen rekening met bouw, is gewoon een simpel afzetten van lengte tegen gewicht, en alleen bruikbaar binnen een bepaalde context.
Geplaatst: 21 sep 2009 17:36
door adu
Zweef schreef:BMI houdt helemaal geen rekening met bouw, is gewoon een simpel afzetten van lengte tegen gewicht, en alleen bruikbaar binnen een bepaalde context.
BMI is als gezegd (geschreven) inderdaad een indicatie met overigens een ruime marge waarbinnen je kunt spreken van een gezond of minder gezond gewicht. Afijn, hoe dat ook zij, 110kg bij 1.88 m zal m.i. in de meeste gevallen duiden op overgewicht. Zo niet, dan moet het wel een bodybuilder zijn in welk geval - en ook dat schreef ik al - het racefietsen minder voor de hand ligt als sportieve bezigheid.
Geplaatst: 21 sep 2009 18:54
door padelzijn
adu schreef:Zweef schreef:BMI houdt helemaal geen rekening met bouw, is gewoon een simpel afzetten van lengte tegen gewicht, en alleen bruikbaar binnen een bepaalde context.
Zo niet, dan moet het wel een bodybuilder zijn in welk geval - en ook dat schreef ik al - het racefietsen minder voor de hand ligt als sportieve bezigheid.
*kuch* u zegt? Ik doe al jaren aan krachtsport en sinds een paar maandjes fiets ik twee a drie keer in de week 50 tot 100 km.

Maar idd, het is geen ideale combi voor grootse wielerprestaties maar wel om als krachtsporter droog te worden. Sinds ik ben gaan fietsen vliegen de foute kilo's (die ik in een jaar had verzameld door het stoppen met roken) eraf. En dan weer extra hard trainen om de kilo's er weer op de goede wijze bij te krijgen.... rare lui die krachtsporters

.
Ik ben overigens 1,81 m en weeg 109 kilo met een tamelijk laag vetpercentage voor een kerel van 44. Die kg's zitten mij wel in de weg met fietsen en zeker met klimmen zo heeft de Cauberg mij afgelopen week geleerd. Maar ik til weer wel 235 kg een keertje of acht achter elkaar van de vloer. Dat dan weer wel.
Geplaatst: 21 sep 2009 19:04
door tandjes!
sundancer schreef:vergeet carbon, zeker willier, aluminium frame met easton wielen.
Die hebben tegenwoordig geen gewichts limiet meer.
FP2 met circuits wielen tot 140kg is een mooie een degelijke combi.
Waarom zeker Wilier? Ik ben ruim 100 kilo en mijn full carbon Wilier houdt zich meer dan prima!
Geplaatst: 21 sep 2009 19:13
door gvg
Ik ben niet overtuigd over het wel of geen alu of carbon fietsverhaal !
Weeg zelf ook ruim 107 en fiets met veel plezier op een carbonfiets sinds 1 1/2 jaar en daarvoor op een alu pinarello met carbon vorken en vond de alufiets af en toe zelfs een beetje zwalken.
en ik zelf zou je geen eastons aanraden , die hadden mij iets teveel spaakbreuk
Geplaatst: 21 sep 2009 19:36
door rob74
Een lichaam van meer dan 100 kg op een carbon fiets is gewoon suf!!!
Een carbon racer is bedoeld voor een wielrenner die bergop maximaal wil presteren. Een wielrenner die traint om wielrenner te zijn en hard bergop kan rijden. Zo'n figuur met dikke benen en een dun bovenlichaam. 70 kg en 1,88 meter lang. Een carbon racer is bedoeld voor iemand waar gewicht besparen ook echt helpt. Een carbon racer is namelijk niet stijver dan een alu racer maar gewoon 400-500 gram lichter.
Een lichaam van 100 kg op een carbon racer is als een 80 jarige opa in een Ferrari die nooit meer dan 2000 toeren rijdt. Een rijkeluispeeltje voor iemand die niet weet waar het voor bedoeld is.
Geplaatst: 21 sep 2009 20:04
door rhalff
rob74 schreef:Een lichaam van meer dan 100 kg op een carbon fiets is gewoon suf!!!
Dan moet TriggerHappy maar gewoon voor een titanium frame gaan.
Volgens die redenering is iemand van 70kg en 180cm op titanium namelijk net zo suf.
Geplaatst: 21 sep 2009 20:12
door tandjes!
rob74 schreef:Een lichaam van meer dan 100 kg op een carbon fiets is gewoon suf!!!
Een carbon racer is bedoeld voor een wielrenner die bergop maximaal wil presteren. Een wielrenner die traint om wielrenner te zijn en hard bergop kan rijden. Zo'n figuur met dikke benen en een dun bovenlichaam. 70 kg en 1,88 meter lang. Een carbon racer is bedoeld voor iemand waar gewicht besparen ook echt helpt. Een carbon racer is namelijk niet stijver dan een alu racer maar gewoon 400-500 gram lichter.
Een lichaam van 100 kg op een carbon racer is als een 80 jarige opa in een Ferrari die nooit meer dan 2000 toeren rijdt. Een rijkeluispeeltje voor iemand die niet weet waar het voor bedoeld is.
prachtig stukje vooroordelen Rob. Jammer dat de dichtgetikte wielrenner in je zich zo laat kennen.
Geplaatst: 21 sep 2009 20:19
door rob74
Als je meer dan 100 kg weegt en een carbon racer wil aanschaffen, mij best!
Maar besef dan wel aub dat je het niet doet waarvoor carbon oorspronkelijk bedoeld is. Zeg dan gewoon dat je een carbon racer koopt omdat:
* je het een mooi materiaal vind
* je graag 1000 euro meer aan een racefiets spendeert
* je de rij-egenschappen van carbon waardeert
* je graag indruk wil maken op de buurman
* etc etc
Een renner op een high-tech frame met peperdure onderdelen in een superstrakke outfit en hele modieuze zonnebril EN die niet harder dan 25 kmh rijdt komt in mijn ogen gewoon suf over.
Aan de topicstarter:
Koop gewoon een fiets die je mooi vindt en ga lekker genieten van het fietsen!
Geplaatst: 21 sep 2009 20:23
door foosho