Pagina 2 van 2

Geplaatst: 13 dec 2009 17:13
door trimmer
Le Grimpeur schreef:Tsjonge, tsjonge, dat gewicht van die wielen bepaalt echt niet of je wel of niet de Dolomieten- (of andere) bergpassen over komt. Als je èn denkt dat het je helpt, èn je er het geld voor (over) hebt, èn het mooi vind, dan kun je natuurlijk een stel goede, lichte "klimwielen" aanschaffen. Maar je kunt met die euro's ook veel andere leuke dingen doen. Ik ben van de oude garde en ben "vroeger" met "zware" stalen rossen ook prima over de hoogste alpencols gekomen. Ambitie, conditie, goede verzorging en voorbereiding zijn minstens zo belangrijk. Natuurlijk moet je materiaal wèl goed in orde zijn, maar een paar ons meer of minder..... Ik zou er nog maar eens een nachtje over slapen;).


zie mijn reactie hiervoor. Ik had geloof ik al geschreven dat als dat inderdaad zo weinig uitmaakt ik daar inderdaad nog maar eens opnieuw moet overwegen.
Als je de zoekfunctie gebruikt en je zoekt bijvoorbeeld op klimwielen dan zie je dat veel mensen lichtere wielen gebruiken. Ik zie dat in de tourclub ook. Aangezien ik nooit op echt hoge bergen heb gereden wist ik niet wat me te wachtten staat. Daarom had ik de overweging om er een lichter setje bij te kopen. maar na de reactie van gaisdergerman was ik al een beetje tot inkeer gekomen en ging me afvragen of het wel nut had. Blijft dan toch de vraag over waarom al die andere mensen wel voor lichte wielen kiezen want ik zie maar weinig mensen met 36 spaaks rijden.

Geplaatst: 13 dec 2009 17:23
door kurvenmeister
trimmer schreef: Blijft dan toch de vraag over waarom al die andere mensen wel voor lichte wielen kiezen want ik zie maar weinig mensen met 36 spaaks rijden.


In 1 woord: marketing. We willen toch (bijna) allemaal een beetje 'als die jongens van TV' erbijrijden (niet dat ik daar zelf niet aan lijdt :P). Bergop is gewoon sowieso zwaar (en mooi). Overigens hebben die 36 spaaks nog een groot voordeel: als je onverhoopt in de Dolomieten een spaak laat knappen, is de kans aanzienlijk groter dat je bij de lokale fm wel een spaak kunt kopen. Bij wielsets is die kans gewoon kleiner.

Geplaatst: 13 dec 2009 17:26
door Le Grimpeur
trimmer schreef: Blijft dan toch de vraag over waarom al die andere mensen wel voor lichte wielen kiezen want ik zie maar weinig mensen met 36 spaaks rijden.


Wat zou je denken van:
- er worden steeds minder handgemaakte wielen aangeboden

- "de markt" vraagt kant-en-klare wielen ("waar je de spaken moet zoeken" en die alleen daarom dus al lichter zijn)

- omdat het mooi gevonden wordt

- om niet het idee te hebben dat het vanwege de "zware" wielen voor geen meter ging

- omdat de profs er mee rijden, wil "de rest" het dus ook

- omdat de trend nu eenmaal is om het totale gewicht van de fietsen zo laag mogelijk te houden


etc. etc

Let wel: ik stel nadrukkelijk niet dat het geen verschil zou maken of je fiets meer of minder weegt, maar ik bedoel natuurlijk dat het met een iets zwaardere fiets ook prima kan!

Geplaatst: 13 dec 2009 17:44
door Le Grimpeur
Kurvenmeister schreef: Overigens hebben die 36 spaaks nog een groot voordeel: als je onverhoopt in de Dolomieten een spaak laat knappen, is de kans aanzienlijk groter dat je bij de lokale fm wel een spaak kunt kopen. Bij wielsets is die kans gewoon kleiner.
Dat is nu precies de reden waarom ik tegenwoordig (want ik rijd ook vaak met fabriekswielen) een complete set reservewielen op mijn vakantie meesleep. Ik heb ze tot dusver gelukkig nog niet behoeven in te zetten, doch je weet maar nooit! En inderdaad, geen enkele (lokale) FM heeft al die verschillende types spaken in z'n "atelier".

Geplaatst: 13 dec 2009 17:58
door trimmer
Iedereen bedankt voor de inbreng. Het is voor mij duidelijk dat die 600 gram gewichtsbesparing weinig uitmaakt. Ik dacht dat zoveel mensen om die reden met lichtere wielen rijden. Ik ben zelf een nieuwkomer in de fietssport en moet nog veel leren. Dit was mijn eerste seizoen. Dat de looks ook voor veel mensen een belangrijke overweging is kan natuurlijk. Iedereen heeft zijn eigen beweegredenen om iets wel of niet te kopen. Ik houd het maar gewoon bij mijn 36 spaaks want die vind ik echt niet lelijk.

Geplaatst: 13 dec 2009 21:25
door t-kops
lichte wielen hebben voor lange beklimmingen, zoals in de dolomieten, niet zo veel zin, omdat je niet contstant van tempo hoeft te wisselen, als de wielen eenmaal draaien, maakt het niks uit of ze zwaar of licht zijn. jij weegt al niet veel, ongeveer evenveel als ik, nl 65 kg, en ik kom tijdens trainingen in limburg en met wedstrijden in de heuvels ook makkelijk naar boven met 32 spaaks wielen van 2 kilo. ik zou dus maar gewoon lekker met die rigida's gaan rijden, er zit een super naaf in, die licht loopt en verder geen gezeik oplevert, net zoals bij de velgen en spaken. kortom, nergens waar je je zorgen over hoeft te maken, gewoon rijden!