Pagina 2 van 9
Geplaatst: 02 jan 2010 14:04
door japiecarbon
Wat daar staat over samenwerking met Zefiro en Zipp is niet waar!
Het enige is dat zefiro Oude Zipp velgen gebruikt.
Zipp had ook een stokje gestoken voor dat verhaal, raar dat dat nog op de site staat.
Ik heb trouwens ook nooit last van m`n hoge velgen. Niet met mijn cosmics en ook niet mt mn LW, je moet alleen niet je stuur loslaten(iszoieso niet slim in een afdaling)
Geplaatst: 02 jan 2010 14:31
door corniel
Ik zie eerlijk gezegd ook niet waarom 'hoge' LW velgen voor problemen zouden kunnen zorgen. Zo hoog zijn ze niet.
Geplaatst: 02 jan 2010 14:42
door amclassic-fan
In Nederland is de wind voorspelbaar (behalve in de bebouwing), als je op een dijk rijdt komt de wind steeds van dezelfde kant. In de bergen wisselt de windrichting steeds, door smalle doorgangen kan lokaal de wind extreme snelheden bereiken. Gevolg is dat het gewoon levensgevaarlijk is om met hoge velgen te rijden als het waait. De meeste profs steken in de bergen hooguit een 40 mm hoog voorwiel, er is niemand die 't in z'n hoofd haalt om eens met 808'en te gaan rijden.
Geplaatst: 02 jan 2010 14:53
door japiecarbon
Ik rij in de bergen altijd met mijn cosmic of met mijn LW en heb nergens last van. Met 808 gaat het denk ik wel lastiger. Ik ben in mijn bovenlichaam wel sterker dan de gemiddelde renner en ook niet de lichtste (78Kg) misschien dat dat ook meespeelt.
Geplaatst: 02 jan 2010 15:06
door amclassic-fan
Heeft maar weinig met kracht te maken, je wordt gewoon weggezet. Als je zwaarder ben scheelt dat wel aanzienlijk. Vorig jaar in Montenegro was zo'n gevalletje dat 't niet meer leuk was met de wind, we werden de ene keer naar rechts geblazen en de volgende keer weer naar links. Met lage velgen werd ik meerdere keren 1,5 meter opzij gezet. En het idiote was dat de kopgroep er een paar minuten eerder naar beneden was gereden en nergens last van hadden gehad.
Geplaatst: 02 jan 2010 15:15
door csteenbe
Ik heb hier toch echt andere ervaringen mee, afgelopen zomer probeerde ik snel de col de la Bonette af te rijden dit was gewoon onmogelijk daar het stuurgedrag onvoorspelbaar werd.
Je voelde gewoon dat de bepalende factor de wind was daar in een andere afdaling d'izoard ik daar veel mindere problemen mee had. Wind was in deze afdaling ook minder die dag!
Woog toen 75kg, nu na de feestdagen iets meer

Geplaatst: 02 jan 2010 15:40
door japiecarbon
Heeft denk ik ook met de persoon te maken. Met de laatste Marmotte klaagden mijn maten ook over hun hoge wielen. Ik denk dat wanneer je onzeker bent dit wel gaat meespelen, hoe harder je gaat des te minder last heb je ervan. En in theorie zou het met ietz zwaardere wielen minder zijn.
Geplaatst: 02 jan 2010 15:50
door amclassic-fan
Dit heeft helemaal niets met onzekerheid te maken (ik heb geen enkele reden om onzeker te zijn in een afdaling, ik laat me altijd als een baksteen naar beneden vallen). Je hebt gewoon weinig wind gehad.
Die profs rijden ook hard naar beneden (waarschijnlijk nog aanzienlijk harder) en hebben echt geen last van onzekerheid, maar toch kiest nagenoeg iedereen er altijd voor om hooguit iets als een 303 voor te steken.
En het gewicht van de wielen heeft hier natuurlijk niets mee te maken, het gaat om 't zeil effect van hoge velgen.
Maar goed dit blijft toch een eindeloze discussie. Er zijn ook altijd mensen die beweren niets te voelen van een 5-9 cm hoog voorwiel als er windkracht 5 staat...
Geplaatst: 02 jan 2010 15:54
door m@ve
Afgelopen zomer tijdens de afdaling van de Col du Galibier toch wel last van de wind gehad en ik behoor tot de zwaardere rijders.
Voor dit jaar staat er een LW Ventoux GEN III voorwiel op het verlanglijstje.
Geplaatst: 02 jan 2010 15:55
door japiecarbon
Op een gegeven moment heeft het idd niets meer met onzekerheid te maken, en ik zeg ook niet dat jij dat bent. Alleen zoals ik al tikte, hadden mijn maten er op hetzelfde moment met dezelfde wielen en dezelfde wind wel last van.
Bij sommige rijders heeft het er dus weldegelijk mee te maken.
In theotie wil een zwaarder voorwiel lastiger van koers veranderen dan een lichter wiel, Ik weet alleen niet of dit hier van invloed is. En dat is ook het geval bij een snel draaiend wiel.
Geplaatst: 02 jan 2010 16:08
door m@ve
Mee eens, Ik heb zelfs het gevoel dat de LW GEN II vs. GEN III (bredere spaken) en 16 vs. 20 spaken al verschilt.
Geplaatst: 03 jan 2010 13:52
door tinuz0
@ m@ve; Verduidelijk je uitspraak eens. Wat is het verschil positief, danwel negatief tussen de LW GEN II en GEN III?