Pagina 2 van 2

Geplaatst: 06 mar 2010 01:18
door plantagenet
Exact. Druk = dichtheid x hoogte x g
g is de zwaartekracht is 9.81 m/s2
Dichtheid van de lucht is min of meer constant (ca. 1 kg/m3)
Dus de relatie druk - hoogte is behoorlijk lineair.....meer hoogte betekent minder 'lucht' boven je en dus minder druk ;-)

Geplaatst: 06 mar 2010 01:20
door foosho
Uhm, nee :)

[img=http://upload.wikimedia.org/math/f/f/d/ ... a73ebc.png]

Zie wiki voor de afleiding en verdere uitleg :)

Maar in 1e benadering is 't lineair (wat een tautologie is dat ;)).
Maar bijv. in de bergen mag je het e-macht gedrag zeker niet verwaarlozen (zal je metertje ook niet doen, no worries :))

Geplaatst: 06 mar 2010 01:30
door plantagenet
Klopt. De niet lineairiteit zit hem in de dichtheid van de lucht. Bij meer druk is de dichtheid van lucht hoger en bij een lagere temperatuur ook. Omgekeerd idem dito :)
....maar eh, wel een tikje off-topic vlgs mij :p

Geplaatst: 06 mar 2010 01:46
door foosho
Klopt :)
Nou ja, off-topic, de oplettende lezer snapt nu dat hij niet op 2000m z'n metertje moet calibreren op 34m onder het motto 'ik ben alleen in de verschillen geinteresseerd' ;)

Geplaatst: 06 mar 2010 09:34
door diogenes
>hmmz bij het zweefvliegen deden we de hoogtemeter gewoon op 0 zetten op de grond.
>dit omdat de druk soms veranderd, en dus de meter (bijv) soms op 100 meter hoogte stond, terwijl je op de grond staat.
Een vriend van mij was luchtverkeersleider bij de R.A.F. en vertelde mij vaak , dat het een ramp was als de meters van het vliegveld gecalibreerd moesten worden.

Geplaatst: 06 mar 2010 10:35
door sirbas
Maar ja, calibreren is dan ook iets anders dan even op 0 zetten...

Geplaatst: 07 mar 2010 12:36
door voske
in de polar van mij is het de huidige hoogte die je in moet voeren, standaard altijd nul bij mij. Het gaat uiteindelijk toch om de verschillen en het boeit mij minder waar ik de hoogtemeters maak. In de bergen corrigeer ik de start en eind hoogte na afloop bij het inlezen in de pc, op de meter check ik het toch niet