Pagina 2 van 3

Geplaatst: 29 apr 2011 00:30
door lvgh
ssoolsma schreef:okay maar wat is dan de maximimum wat de racing 3 kan hebben ongeveer?

Denk dat ze boven de 90-95kg niet fijn meer rijden. Met 115kg is alles van Easton en Mavic sowieso vragen om problemen.

Geplaatst: 29 apr 2011 00:36
door foosho
Ik zou handgespaakt nemen. Mocht er iets met een spaak zijn - en met jouw gewicht is de kans daarop nu eenmaal groter - dan heb je zo een nieuwe bij de betere fietsenmaker, een nieuwe custom-made Fulcrum / Mavic / Easton spaak daarentegen..

Geplaatst: 29 apr 2011 01:45
door marchisiocorsa
ssoolsma schreef:okay maar wat is dan de maximimum wat de racing 3 kan hebben ongeveer?


109kg is volgens Fulcrum het maximum gewicht. Hierboven moet je de wielen regelmatig controleren.

Geplaatst: 29 apr 2011 01:52
door foosho
Nee, boven 109 kg raadt Fulcrum je af ze te gebruiken.
Tussen 82 en 109 vaker raadt Fulcrum aan ze vaker te laten controleren.

Geplaatst: 29 apr 2011 10:20
door ssoolsma
Maar welke wielen zijn nou sterker de bontrager of de fulcrum r3??

Geplaatst: 29 apr 2011 11:50
door bmwpower
Best lastig al die keuzes he?? Vooral omdat de meningen zo uiteen lopen.

Ik meng me ook even in het verhaal. Ik ben zelf ook 105 kg, dus volg deze topics aandachtig. Ik ga mijn eerste fiets kopen en twijfel of een standaard fiets wielen heeft die al sterk genoeg zijn, of dat ik ook aan de handgespaakte wielen moet. Ik verwacht, zeker als ik weer ga bewegen (fietsen), wel redelijk vlot af te vallen onder de 100 kg. Iemand een mening hierover?

Excuses als ik je topic vervuil, maar ik dacht: om nou speciaal weer een nieuw topic aan te maken is ook zo wat als er al een uitgebreid topic loopt.

Mocht je een keuze maken, dan ben ik erg benieuwd naar je uiteindelijke overwegingen en ervaring.

Geplaatst: 29 apr 2011 12:34
door marchisiocorsa
ssoolsma schreef:Maar welke wielen zijn nou sterker de bontrager of de fulcrum r3??


Bontragers zijn geen hoogvliegers. Kenmerken: matige naven (huidige naven el een stuk beter dan de oudere naven) maar vooral minder geschikt voor zwaardere rijders door matige stijfheid. In alle gevallen zijn dan de Fulcrum's beter.

Met jouw gewicht zijn goede wielen die honderd gram zwaarder zijn belangrijker dan goede wielen met maximaal laag gewicht.

Zoals ik al eerder heb aangegeven. Juiste wielen die duurzaamheid, stabiliteit, gebruiksgenot, acceptabel gewicht en beschikbaar budget combineren zijn voor jouw de beste keuze.

Niets is vervelender als je een afdaling rijdt en je niet hard durft te dalen omdat de wielen door jouw gewicht (=massa) niet veilig aanvoelen. Terwijl de duurzamheid dan nog niet een probleem hoeft te zijn.

Daar jij steedds met de Fulcrum R3 terugkomt, betekent eigenlijk dat jij je keuze al gemaakt hebt. Echter terecht bedenkingen hebt of die wielen alle bovengenoemde kenmerken dekt.

Ook moet je rekening houden met je fiets waar de wielen inkomen. Hoe stijf is die? Of wat je rijgedrag is. Ben je een wringer of een rouleur. ook dit heeft invloed op e keuze van je wielen.

Geplaatst: 29 apr 2011 16:32
door bmwpower
Bontragers zijn geen hoogvliegers. Kenmerken: matige naven (huidige naven el een stuk beter dan de oudere naven) maar vooral minder geschikt voor zwaardere rijders door matige stijfheid. In alle gevallen zijn dan de Fulcrum's beter.
En hoe zit dit met Giant wielen die onder de TCR 1 geleverd worden?

Giant P-R2 - Sleeve Joint AluxX aluminium

Of onder de Defy 1?

Giant S-R2

Geplaatst: 29 apr 2011 16:38
door foosho
Wielen zijn altijd het sluitstuk van de begroting (mensen kicken nu eenmaal meer op "ultegra" dan "Fulcrum 3" ). Als je meer dan 100kg weegt kun je die beter meteen laten vervangen. Bij beperkt budget is de beste keuze Fulcrum 7.

Geplaatst: 29 apr 2011 17:18
door ceon
Ik gebruik met 126 kg 36 spaaks DP 18 velg met shimano 105 naaf. Inmiddels al 12 kilo kwijt dus het wiel heeft het zwaar te verduren gehad of nog steeds zwaar. Handgespaakt voor weinig geld. Is nog kaarsrecht. Easton circuit (EA 70)heeft met scheurtjes in de velg en spaakbreuk voor mij afgedaan ondanks de belasting tot 150 kg.

Geplaatst: 29 apr 2011 17:26
door marchisiocorsa
Foosho schreef:Wielen zijn altijd het sluitstuk van de begroting (mensen kicken nu eenmaal meer op "ultegra" dan "Fulcrum 3" ). Als je meer dan 100kg weegt kun je die beter meteen laten vervangen. Bij beperkt budget is de beste keuze Fulcrum 7.




Volledig mee eens. Het doet mij altijd denken aan een sportwagen met zware stalen velgen. Natuurlijk het werkt. Alleen slaat het nergens op.

"geef het volk brood en spelen". Het volk krijgt wat het verdient en wil gewoon graag bedot worden. Maar dat krijg je als men alleen maar vragen stelt als hoeveel kost het! Wielen en banden zijn dan de klos.

Geplaatst: 29 apr 2011 17:44
door bmwpower
Is het dan niet zonde om een volledig afgemonteerde fiets te kopen voor EUR 1.000,- (mijn budget) en vervolgens de wielen er ongebruikt onderuit te halen en dan nieuwe wielen te kopen?

Dan zit ik met een stel wielen waar ik verder niets mee kan, maar wel voor betaald heb..