Pagina 2 van 4
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 16 sep 2025 19:04
door pino
Mogelijk dat een zoektocht op marktplaats een goedkopere en snellere weg is. Er staan verbazende zaken op.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 16 sep 2025 19:13
door abdr
Tweedehands cranks van die leeftijd zijn meestal volledig versleten. Als je toch nieuwe kettingbladen moet kopen, kan je beter ineens een volledige Spa Cycles crank kopen (met bladen naar keuze, TA Specialités of Spa Cycles' eigen merk), kost niet veel meer en je moet niet zitten zoeken achter passende boutjes en dergelijke.
Slijtage van kettingbladen is, sinds er hier thuis met wax gereden wordt, eigenlijk niet meer van toepassing. Maar dat is een ander topic.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 16 sep 2025 19:29
door Hanz Bé
Mocht je voor bovenstaande optie kiezen… ik heb hier nog zo’n spa cycles crankset liggen. Voor vierkant as. Met 50/34 bladen + een 39 blad. Ik meen een 170mm crank. Heb ik ooit gekocht voor m’n champion Mondial, waar ik vervolgens hooguit 500km mee gereden heb. Misschien heb ik de trapas er ook nog bij.
Hoeft niet veel te kosten.
Mocht je interesse hebben, doe gerust een PB.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 16 sep 2025 22:16
door abdr
Als dat gewoon een dubbele crank is, kan topic starter er nog geen kleinere kettingbladen opzetten. Je moet een triple crank met 110 én 74 BCD hebben om die kleine (< 34T) kettingbladen te kunnen monteren.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 16 sep 2025 22:26
door klimmer
Spa Cycles heeft keuze te over!
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 17 sep 2025 09:59
door Rinaldo
Bij het bekijken van de site van SPA Cycles sprak mij een triple chainset van Stronglight aan!
Denk alleen dat de ruimte daarvoor op de fiets ontbreekt. Bij de huidige set 52/42 van Sugino loopt het binnenste blad al vlak langs het frame. Is het misschien zo dat bij een triple het geheel van tandwielen iets meer naar buiten ie geplaatst. Of zou een andere as misschien dan de oplossing zijn?
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 17 sep 2025 10:55
door Ernie C.
Daar is inderdaad rekening mee gehouden.
https://link.marktplaats.nl/m2298499383 ... ialbuttons
Zou ook een optie zijn. De kabelstops om op een oud stalen frame te gebruiken zitten er al bij.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 17 sep 2025 11:00
door 53x11
Je hebt inderdaad een andere as nodig (eentje die verder uitsteekt aan de rechter kant).
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 17 sep 2025 11:16
door Ernie C.
Goede aanvulling! Bij iedere crank voor vierkante as hoort de juiste lengte as. Ook als je naar een compact gaat kan het zijn dat je een anderen as nodig hebt. Voor triple vrijwel zeker.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 17 sep 2025 18:03
door ultra_ivo
Heb je een klassiek conuslager, dan kun je dat demonteren en hoef je alleen een nieuwe as op te duiken in de juiste lengte en juiste variant (BSA/Engels of Italiaans)
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 17 sep 2025 18:14
door abdr
Rinaldo schreef: ↑17 sep 2025 09:59
Bij het bekijken van de site van SPA Cycles sprak mij een triple chainset van Stronglight aan!
Denk alleen dat de ruimte daarvoor op de fiets ontbreekt. Bij de huidige set 52/42 van Sugino loopt het binnenste blad al vlak langs het frame. Is het misschien zo dat bij een triple het geheel van tandwielen iets meer naar buiten ie geplaatst. Of zou een andere as misschien dan de oplossing zijn?
Spa Cycles zet er meestal ook de benodigde trapas-lengte bij. Bij die triple staat 110mm, dat kan je vergelijken met je huidige as. Voor je die kunt meten moet je de cranks verwijderen.
Dat gezegd zijnde, ik zou geen triple kiezen maar een subcompact ("super compact" bij Spa Cycles) omdat de kans dan groter is dat je je huidige achterderailleur kan behouden. Voor een triple moet je zowieso één met lange kooi hebben. Daarenboven schakelt een dubbel veel beter dan een triple. Voor een subcompact heb je een 116-118mm as nodig.
Een nieuwe trapas begint bij 12€ (Shimano UN-BB300), de moeite niet om iets samen te stellen uit oude onderdelen.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 17 sep 2025 19:18
door Rinaldo
Hallo abdr,
Fijn gedetailleerd bericht! Het verbaasd mij dat je voor een subcompact een langere as nodig hebt dan voor een triple? Zo’n subcompact is toch smaller?