Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Tweedehands cranks van die leeftijd zijn meestal volledig versleten. Als je toch nieuwe kettingbladen moet kopen, kan je beter ineens een volledige Spa Cycles crank kopen (met bladen naar keuze, TA Specialités of Spa Cycles' eigen merk), kost niet veel meer en je moet niet zitten zoeken achter passende boutjes en dergelijke.
Slijtage van kettingbladen is, sinds er hier thuis met wax gereden wordt, eigenlijk niet meer van toepassing. Maar dat is een ander topic.
Slijtage van kettingbladen is, sinds er hier thuis met wax gereden wordt, eigenlijk niet meer van toepassing. Maar dat is een ander topic.
Mocht je voor bovenstaande optie kiezen… ik heb hier nog zo’n spa cycles crankset liggen. Voor vierkant as. Met 50/34 bladen + een 39 blad. Ik meen een 170mm crank. Heb ik ooit gekocht voor m’n champion Mondial, waar ik vervolgens hooguit 500km mee gereden heb. Misschien heb ik de trapas er ook nog bij.
Hoeft niet veel te kosten.
Mocht je interesse hebben, doe gerust een PB.
Hoeft niet veel te kosten.
Mocht je interesse hebben, doe gerust een PB.
Spa Cycles heeft keuze te over!
Bij het bekijken van de site van SPA Cycles sprak mij een triple chainset van Stronglight aan!
Denk alleen dat de ruimte daarvoor op de fiets ontbreekt. Bij de huidige set 52/42 van Sugino loopt het binnenste blad al vlak langs het frame. Is het misschien zo dat bij een triple het geheel van tandwielen iets meer naar buiten ie geplaatst. Of zou een andere as misschien dan de oplossing zijn?
Denk alleen dat de ruimte daarvoor op de fiets ontbreekt. Bij de huidige set 52/42 van Sugino loopt het binnenste blad al vlak langs het frame. Is het misschien zo dat bij een triple het geheel van tandwielen iets meer naar buiten ie geplaatst. Of zou een andere as misschien dan de oplossing zijn?
Daar is inderdaad rekening mee gehouden.
https://link.marktplaats.nl/m2298499383 ... ialbuttons
Zou ook een optie zijn. De kabelstops om op een oud stalen frame te gebruiken zitten er al bij.
https://link.marktplaats.nl/m2298499383 ... ialbuttons
Zou ook een optie zijn. De kabelstops om op een oud stalen frame te gebruiken zitten er al bij.
Campagnolo Ultra Dork
Je hebt inderdaad een andere as nodig (eentje die verder uitsteekt aan de rechter kant).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Spa Cycles zet er meestal ook de benodigde trapas-lengte bij. Bij die triple staat 110mm, dat kan je vergelijken met je huidige as. Voor je die kunt meten moet je de cranks verwijderen.Rinaldo schreef: ↑17 sep 2025 09:59 Bij het bekijken van de site van SPA Cycles sprak mij een triple chainset van Stronglight aan!
Denk alleen dat de ruimte daarvoor op de fiets ontbreekt. Bij de huidige set 52/42 van Sugino loopt het binnenste blad al vlak langs het frame. Is het misschien zo dat bij een triple het geheel van tandwielen iets meer naar buiten ie geplaatst. Of zou een andere as misschien dan de oplossing zijn?
Dat gezegd zijnde, ik zou geen triple kiezen maar een subcompact ("super compact" bij Spa Cycles) omdat de kans dan groter is dat je je huidige achterderailleur kan behouden. Voor een triple moet je zowieso één met lange kooi hebben. Daarenboven schakelt een dubbel veel beter dan een triple. Voor een subcompact heb je een 116-118mm as nodig.
Een nieuwe trapas begint bij 12€ (Shimano UN-BB300), de moeite niet om iets samen te stellen uit oude onderdelen.