Pagina 2 van 2

Re: Balanceren van wielen

Geplaatst: 01 aug 2025 21:25
door way2go
CampaYolo schreef: 01 aug 2025 16:23 Ze refereren aan wielen van auto's en motoren waarbij dat dagelijkse kost is.
Een kleiner autowiel bij 120 km/u maakt natuurlijk wel flink wat meer omwentelingen dan een groter fietswiel bij, pak m beet, 80km/u.
Om maar eens een verschil te benoemen.
Ik heb wel eens gereden met een verkeerd gebalanceerd autowiel. Dat is echt heel goed merkbaar. Ik begrijp de fysica erachter nog niet helemaal. Een autowiel maakt inderdaad meer omwentelingen, maar een fietswiel is daarentegen weer een stuk slapper, wat het volgens mij juist weer gevoeliger maakt voor trillingen.

Bij de trillingen die zij in de testen laten zien kan ik me er wel iets voorstellen dat de rolweerstand significant toeneemt en dat je zo aan 9 Watt extra zit. Ik kan me alleen niet voorstellen dat de trillingen in werkelijkheid zo groot zijn als zij daar laten zien. Daar klopt iets niet volgens mij.

Re: Balanceren van wielen

Geplaatst: 03 aug 2025 23:11
door Ernie C.
Onbalans zit vooral in de band en een autoband heeft kilo's meer rubber dan een fietsbandje.

Re: Balanceren van wielen

Geplaatst: 04 aug 2025 13:24
door way2go
Bij autowielen is de onbalans meestal 10 tot 30 gram. Dat is niet heel veel meer dan de getallen die in dit filmpje worden genoemd bij racefiets wielen.

Re: Balanceren van wielen

Geplaatst: 04 aug 2025 14:04
door scottpch64
way2go schreef: 04 aug 2025 13:24 Bij autowielen is de onbalans meestal 10 tot 30 gram. Dat is niet heel veel meer dan de getallen die in dit filmpje worden genoemd bij racefiets wielen.
Dacht het niet! Eerder 50gr tot 75gr...